Bukefalos 28 år!

Material till vindskydd?

mortill3

Trådstartare
Hej
skulle behöva hjälp med att fundera ut vad jag behöver för att bygga vindskydd.... ska göra det själv,och behöver all hjälp jag kan få med tips och idéer på att göra det enklast och billigast möjligt.

Det kommer att ligga längs med en stallvägg, så det är är kortsida samt en långsida som ska kläs med brädor förslagsvis.
En kortsida ska vara öppen.
Måtten kommer att vara ca 4 meter bred (mellan långsidorna), samt 5-6 meter lång (kortsida till kortsida) samt ca3 m högt.
Taket kommer ju att ha samma lutning som stalltaket,och vill då ha tak som håller för den snö som kommer att rasa ner... kan man ha plasttak?

Ska man klä väggarna med brädor el skivor? tips?? vad är dyrast?vad är bäst?
Stolparna ,hur grova ska de vara,och ska de förankras med ngn betongplint som ska grävas ner?
 
Sv: Material till vindskydd?

Jag har byggt väggarna med brädor och gammal pressenning, sån tjock vävd som är mer som en vind-duk än pressenning.

Dukens skarvar är stadgad med uppstående brädor på utsidan och sedan en bräda på insidan som är fäst i den på utsidan med duken klämd emellan så att säga.

Taket lutar mot bakdsidan och är givetvis rejält reglat och klätt med takplåt som skjuter ut en bit på båda sidor.

Brädorna går upp en bit längs väggarna och sedan tar duken vid upp till taket. På kortsidorna är det en bit utan vägg för att vinden ska kunna passera under taket istället för att riskera att det blåser och slamrar i plåten och fladdrar i duken.

Själva stommen är grova byggreglar och betongplintar i marken. Det är inget vackert vindskydd, men det duger fint som det är och är godkänt av hästen :) Nästa år ska det målas och finputsas så det blir lite snyggare :) Vad materialet kostar kan jag tyvärr inte svara på, då det redan fanns på gården alltihopa...

Här är en bild strax innan det var färdigbyggt:
wonka2.jpg


Syllarna som syns i bakgrunden ligger givetvis inte inne i hagen, utan utanför! :)
 
Sv: Material till vindskydd?

ser jättebra ut, det är enkelt som jag är ute efter....ska också försöka använda mig av det vi har hemma när det gäller balkar och brädor....
vad har du för tak, är det plåt el plast?
är nyfiken på vilka mått det ska vara på virket när edt gäller reglar för taket.... så det ska hålla för snön.
 
Sv: Material till vindskydd?

Sitter på jobbet så jag har inte offerten här, men jag skickade in min man på brädgården för att kolla upp pris på virke för uteboxar. De skrev upp allt som behövdes, dimensioner osv kanonbra! Kolla med en brädgård i närheten om de kan hjälpa dig med sånt (dimensioner på virke, hur långt det ska vara mellan reglar för att klara sjuka mängder snö osv)

Hos oss var de väldigt hjälpsamma, de känner iofs igen min gubbe sedan i våras då han byggde altan, så de vet att vi har handlat där tidigare, men det tog lite över en timme och då köpte han inte ens något. O personalen är ändå supertrevlig, precis som de ska va!!! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 432
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 599
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 427
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp