Bukefalos 28 år!

Vindskydd?

N

noblesse

Det finns så mycket kompetens på den sidan så jag måste bara fråga - finns det nån som kan hjälpa mig med ideer om vindskydd?
vad som är viktigt att tänka på, material osv
Tacksam för alla svar!:idea:
 
Sv: Vindskydd?

Antar att du med vindskydd menar tre väggar och ett tak?

Den öppna sidan bör vara i söderläge, så att man så långt som möjligt undviker att det blåser rakt in. Taket bör ha en lutning bakåt så att regn och snö m.m. rinner av taket bakåt, helst på andra sidan staketet så att ingen häst riskerar att få det över sig. Taket kan vara i plåt, men väggarna bör vara i trä. Är hela vindskyddet byggt i plåt kan det bli kondens inne i skyddet som droppar på hästarna. Samt att ett skydd helt i metall blir kallt och mera "ruggigt" för hästarna att gå in i, och då kan man lika gärna låta bli att bygga ett, tycker jag. Man kan med fördel bygga in ett eller två fönster i väggarna (med glas och galler) så blir det inte så mörkt. Vissa hästar har ju som känt lite svårt med mörka utrymmen, och man vill ju inte att vindskyddet ska skapa obehag.

Sen är det viktigt att storleken är av godkända mått. Vet inte om vindskydd numera klassas som ligghall, för enligt Jordbruksverkets regelhäfte ska en ligghall byggas på samma sätt. I så fall gäller 80 procent av ytan som en häst ska ha i en box. För stor häst är det 9 kvm, och i hallen ska det alltså vara 80 procent av det, per häst.
 
Sv: Vindskydd?

Tack för ditt svar! Nu vet jag hur jag ska göra.:bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 381
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 944
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 511
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp