Bukefalos 28 år!

I

IslaBonita

När jag skrittar på långa tyglar går min ridtravare och vinglar. Jag försöker använda vikt och skänklar för att få henne på rätt spår men lyckas inte. :confused:

För att inte hon ska trampa iväg helt som hon själv känner för på långa tyglar är jag tvungen att korta dem ganska så direkt, vilket jag tycker känns som om jag missar en viktig del av uppvärmningen. Vill ju hon ska kunna gå och sträcka ut halsen.....

Detta gäller inte när vi rider ut utan bara när vi rider på fältet. Är det en träningssak eller jäklas hon lite med mig?

Tips?
 
Sv: Vingligt

Hur länge har du ridit henne,jag upplever allt som oftast att ridtravare har svårt att gå på raka spår i början utav inridningen,hon jäklas nog inte med dig,det kan ta lång tid att träna upp försök att titta rakt fram och få henne att hitta sin balans bara men som sagt var det kan ta lång tid.Lycka till med din häst.
 
Sv: Vingligt

Hej och tack för ditt svar! Jag har bara ridit henne knappt en månad, men innan dess är hon riden i åtta år. Hon går fint i form osv, hon kunde vara mer utbildad men har en bra grundutbildning.

Jag har funderat på om vingligheten kan bero på osäkerhet?
 
Sv: Vingligt

Men hästen kan omöjligt gå i form om den vinglar, eftersom när hästen är i form så är den helt i balans.
 
Sv: Vingligt

jag tror inte att hon menar att hästen går i form just när den vinglar och går på lång tygel, utan kanske annars, när de arbetar. eller? :)
 
Sv: Vingligt

På vilket sätt är den vinglig och snubblar den ofta också?

Det jag gjorde m min kille då han var lite vinglig o ofokuserad i benen dvs rätt snubblig och tänkte sig inte för vars han satte tassarna var att jag knatade rätt ut i blåbärsriset m honom. Över stock och sten så att han verkligen fick lära sig att lyfta, tänka efter och fokusera på fötterna. Vi gjorde så en ca 30 min 3 gånger i veckan under en tid tills han slutade.

Vi konstaterade m vet även att det inte var något övrigt fel på honom utan bara att han var klumpig.

Många travaktiva travhästar kan vara snubbliga då de annars går på väldigt släta underlag och har inte direkt kuperade hagar heller.

Jag märker direkt hur mycket mer fokus han har på tassarna efter någon vecka på sommarbetet än vad han har nu i sin grushage.

Annars då? Ryggen - är den ok? Har den muskler och tillräckligt m balans för att ridas?

Nyss tagen från travet?
Hur rids den och vad tränar ni på?

Hoppas jag bidrog med något :)
 
Sv: Vingligt

På vilket sätt är den vinglig och snubblar den ofta också?

Det jag gjorde m min kille då han var lite vinglig o ofokuserad i benen dvs rätt snubblig och tänkte sig inte för vars han satte tassarna var att jag knatade rätt ut i blåbärsriset m honom. Över stock och sten så att han verkligen fick lära sig att lyfta, tänka efter och fokusera på fötterna. Vi gjorde så en ca 30 min 3 gånger i veckan under en tid tills han slutade.

Vi konstaterade m vet även att det inte var något övrigt fel på honom utan bara att han var klumpig.

Många travaktiva travhästar kan vara snubbliga då de annars går på väldigt släta underlag och har inte direkt kuperade hagar heller.

Jag märker direkt hur mycket mer fokus han har på tassarna efter någon vecka på sommarbetet än vad han har nu i sin grushage.

Annars då? Ryggen - är den ok? Har den muskler och tillräckligt m balans för att ridas?

Nyss tagen från travet?
Hur rids den och vad tränar ni på?

Hoppas jag bidrog med något :)

Hej och tack för ditt svar. Hästen är okej, (igår var hon varm i hov, men nu ok), men vingligheten har funnits där hela tiden. Hästen är riden i åtta år. Jag har inte haft hästen så länge så vi tränar mest på att få styr på den grundläggande kommunikationen mellan oss, som att skritta rakt fram på stubbåkern :cool:

Vid ridning på kort tygel går hon fint i form i alla gångarter även om hon visst är stel och behöver sin lösgörning.. Hon är inte så stark i galoppen. Dock efter ridpasset vid skritt på lång tygel så börjar vingleriet igen.

Lite klumptendenser kan jag också märka, men den hör inte samman med vingligheten... Där har jag själv tänkt rida ut i skog och mark för att "lyftträna"

Vingligheten ter sig ungefär som:
th_ridvg.jpg


Gud vilken proffsförklaring va? :o;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vingligt

Går hon stadigt i skritten annars på korta tyglar för att sedan ramla iväg om du ger henne långa altså?

Har jag förståt det hela rätt då?
 
Sv: Vingligt

Låter som att hon har lite problem m bärigheten.

Jag hade samma problem och avstyrde det hela med hjälp av tempoväxlingar, halvhalter osv. Mycket för att han skulle hållas så samlad och lyhörd som möjligt.

Rätt ofta så släpper de ju gärna ner ryggen igen till en början när de får långa tyglar och börjar därför rusa i steget.

Han kan göra så än idag om jag slarvat m samlingen eller om han är pigg eller stressad över något. Då ramlar han gärna iväg.
 
Sv: Vingligt

Jag har fått råd om man sitter på en häst som inte följer spår utan vinglar så ska man rida mer fram. Men det kanske inte funkar?? Sen behöver man inte alltid rida på helt långa tyglar för att hästen ska få sträcka ut på halsen, Finns ju inte bara jätte kort och helt långa finns ju en del imellan också :)
 

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: Stekspaden
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 185
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp