Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Med Sam hade jag sjukt ont de första två månaderna. Jag kunde inte torka brösten efter att ha duschat t ex, och bära honom mot mig var en plåga. Det gick liksom som ett spett rakt igenom bröstet till ryggen. Det gick över efter den här tiden och efter det var det plättlätt att amma.

Själva ilningen och tusen nålar är utdrivningsreflexen, den kommer göra mindre och mindre ont. Tänkte bara kolla om du testat vichyvatten? Svamp behöver inte alltid synas och vichyvatten är ju både billigt och ofarligt och hjälper det så hjälper det. Sen finns där ju det där Raynauds syndrom, läs mer på amningshjälpens hemsida. Men det är liksom som kramp i tutten och jag tror bröstvårtan ska bli vit då.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Nej fifan för att komma emot bröstvårtorna med en handduk. Jag fixar inte att vara utan bh och iläggen.

Bröstvårtorna blir ibland väldigt bleka, såg det i duschen idag. Men det tror jag inte är något farligt.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

*kl*

Hoppar in här och ställer en fråga till er som har lite mer erfarenhet ;) hoppas det är okej...

Är gravid i v.30 med första barnet, mina bröst har läckt ett tag nu vilket jag har förstått är helt normalt. Men hur mycket är normalt egentligen?
Mina bröstvårtor har också blivit jätteömma och såriga trots att jag alltså inte ammar:confused: så jag blev tipsad att köpa såna HÄR Vilket hjälper lite, bröstvårtorna fastnar inte i kläderna längre iaf.
Dessa får jag "tömma" ganska ofta och då är det nästan en matsked i varje... Har jag inte dessa så läcker det igenom både bh och tröja och jag får byta flera gånger om dagen.
I början var det mest gulaktigt och genomskinligt men nu är det mer grumligt och mer åt det vita hållet. Fast inte mjölkvitt liksom... Åhh så himla svårt att förklara :cool:
Är det vanligt att läcka så mycket så här tidigt? Eller det kanske inte är mycket egentligen? Bara jag som upplever det som mycket...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Det är nog jätteindividuellt, men det är nog rätt ovanligt att läcka så mycket som du gör. Har du testat att ha amningsinlägg istället? När du har något som trycker emot så stoppar det flödet, har du bröstvårtorna fria fortsätter det att rinna. Smörj in med något, typ bröstvårtssalva mot såren. Och när du väl fått barnet, se till att det får rätt tag med det samma och alltid! Det ska liksom gapa mycket, som om det är hos tandläkaren. breastfeeding.com har jättebra videos på hur det ska se ut. Din bröstvårta ska så pass långt in i munnen att den hamnar bakom brosket i gommen. Gör den inte det är det kört, då har du sår inom en dag.

Om du känner när utdrivningsreflexen kör igång, det ilar och sticker, så kan du trycka med handlederna rätt så hårt i typ femton sekunder så slutar det.

ot, haha jag kom ihåg att det heter handlederna och inte vrister som jag brukar köra med :D

A-K,

Raynauds är ett vanligt tillstånd hos kvinnor i fertil ålder och drabbar upp till 22% av alla 21-50-åringar. (12) . Det är antagligen därför ett underdiagnosticerat tillstånd hos ammande kvinnor. Vid Raynauds skiftar normalt bröstvårtorna mellan vitt, lila och rött. Först blir vårtan vit av kärlkrampen för att sedan färgas lila då blodet som finns kvar i vårtan förlorar syre. Därefter blir vårtan röd av ett reflexmässigt kärlvidgande. (4) Denna trefärgsskiftning sker hos cirka 2/3 av alla patienter med Raynauds fenomen.

Kärlkrampen följs ofta av symptom som avdomning, brännande, ilningar och förstås smärta. Det är smärtan som gör att kvinnorna söker hjälp. Kärlkramp kan sättas igång av kyla eller känslomässig stress. (15)

DIAGNOS

Den vanligast orsaken till smärtor i bröstvårtan anses vara att barnet har ett felaktig läge vid bröstet eller för litet tag om bröstet. Dessa två beteenden kan också orsaka ett fysiskt tryck på vårtan som gör att den vitnar. Därför kan även dessa två problem felaktigt diagnosticeras som kärlkramp.

Vid diagnos är det därför viktigt att titta närmare på symptom och tecken mellan amningsstunderna, se om köld påverkar samt om de karakteristiska färgskiftningarna förekommer. Vidare är det viktigt att både läge och tag undersöks så att de kan avskrivas som möjlig orsak till problemen.


från amningshjälpen. Men jag hade också som du har, och det gick över efter två månader ungefär. Och sen glömmer man det konstigt nog efter ett tag :D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

kl

är det vanligt att de ammar mindre länge efter att mjölken runnit till? Nu sist ammade han bara 10 minuter på ena bröstet och somnade sedan. Bytte blöja efter ett tag, då vaknade han till men vill inte ha mer mat. Normalt?
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

jättenormalt. allt från 5 minuter till en timme är normalt. så länge han verkar nöjd är det ingen fara. erbjud honom bröstet var gång han vill ha det. sen kanske han ångrar sig och blir sugen fem minuter senare. såna är de, de små rackarna :)
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jag blir orolig för minsta lilla :D
De sa till mig på BB att väcka honom var 3:e timme för mat, så gulsoten skulle släppa fortare. Nu har han vaknat själv inatt och velat äta, så jag lugnade genast ner mig. Men idag har han inte alls varit lika "ivrig". Eller, han har inte sugit lika länge. Men det har känts som att han fått i sig mer mat än förut, vilket är bra :)
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Visst ja, han fick sola på sjukhuset va? Ja jag ska inte säga emot proffspersonal, men jag tror att gulsoten kan sitta i ett tag, och lite längre om man ammar (har min doktor sagt). Men de flesta barn vaknar när de är hungriga, och sover de så behöver de sova. Så ta det med en liiten nypa salt.

Ps, är han hungrig lär du höra det :D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Det är nog jätteindividuellt, men det är nog rätt ovanligt att läcka så mycket som du gör. Har du testat att ha amningsinlägg istället? När du har något som trycker emot så stoppar det flödet, har du bröstvårtorna fria fortsätter det att rinna. Smörj in med något, typ bröstvårtssalva mot såren. Och när du väl fått barnet, se till att det får rätt tag med det samma och alltid! Det ska liksom gapa mycket, som om det är hos tandläkaren. breastfeeding.com har jättebra videos på hur det ska se ut. Din bröstvårta ska så pass långt in i munnen att den hamnar bakom brosket i gommen. Gör den inte det är det kört, då har du sår inom en dag.

Om du känner när utdrivningsreflexen kör igång, det ilar och sticker, så kan du trycka med handlederna rätt så hårt i typ femton sekunder så slutar det.

ot, haha jag kom ihåg att det heter handlederna och inte vrister som jag brukar köra med :D

Tack :bow:

Amningsinlägg har jag inte testat, så det ska jag göra. Har prövat alla möjliga salvor från apoteket men inget hjälper :cry:
Den här utdrivningsreflexen, kan man ha den innan barnet är fött också? Känner igen den där ilande stickande känslan som kommer i brösten ibland... Hur menar du trycka med handlederna? Mot brösten?
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jepp med handlederna över bröstvårtan. Eller med fingret som på en stoppknapp haha det gör jag nu. Men du måste trycka ganska hårt.

Man kan säkert ha reflexen innan också, dina tuttar verkar ju ta det här med att öva på största allvar :D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

han behövde inte sola, då dom tyckte att värdena sjönk. Nu är jag istället orolig för att han inte får i sig mjölk :confused: Ammade honom nästan 30 minuter på vardera bröst, men tyckte inte jag hörde honom svälja. (Det kommer mjölk då jag mjölkar ur för hand) Brösten kändes inte heller tömda utan spänner rätt mycket. Jag släppte mjölken inatt/idag, kanske har med det att göra? Fy vad man ska oroa sig!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

sök på breastfeeding på youtube, där finns en massa videos där man ser och hör hur det ser ut när de sväljer. Om han suger men inte sväljer har han nog fel grepp? Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig? Vad gjorde Herman efteråt? Verkar han nöjd? Håll koll på blöta blöjor, har för mig att man ska ha 6-8 om dagen.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Förresten har jag och Isaac varit i bergen idag, underbart vårväder! Hunden blev totalt överlycklig, hon kunde inte sluta vifta på svansen. Hon har inte varit i bergen sen i somras!

 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Tilde är fortfarande gul och jag tycker inte du ska oroa dig. Båda mina barn har vart gula och precis under gränsen att behöva sola.

Och de äter olika när mjölken runnit till, den är lättare att få ut än den tjocka råmjölken. Väcka honom för att äta tycker jag bara du ska göra om han verkar slö. Rasmus blev trött av sin gulsot så honom fick jag väcka och mata med sked.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

KL
Tack på lyckoönskningarna. :bow:
De hjälpte för jag fick en snabb förlossning trots igångsättning. Det tog bara 8timmar från det att de startade tills dess att lilltjejen var född.
Lilla Amanda vägde 3340g och var 51 cm.
Jag berättar mer lite senare. Nu ska jag vila lite.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Många grattis till din lilla tjej!!!!

*KL*
Här knallar det på förövrigt. De där dygnen jag har bävat för är nu förbi. Det blev 2,5 dygn som jag var själv med barnen när maken skulle temperera upp sin glasugn (han är tvungen att vakta den dygnet runt då). Jo, det gick i alla fall otroligt bra att vara själv med en 2,5 åring, en nyfödd och två hästar. Allt löser sig bara man vill. Nej, ärligt talat så har William varit otroligt duktig. Han vaknar inte om nätterna trots att Alicia skriker och han är jättemån om henne och hämtar leksaker och sånt till henne när hon är ledsen. Visst har jag fått lite bollar och klossar kastade på mig men det är ingenting jämfört med hur det kunde vara!

Amningen funkar bra och i förra veckan hade hon gått upp till 3,5 kilo (var då 2 veckor och 2 dar) så BVC-tanten var så nöjd så. Men jag säger det igen: Alicia är lite mer komplicerad att få till att ta bröstet än vad William var så jag är glad att jag gjort det en gång innan annars hade jag väl blivit nojig.

Sen verkar det (hittills) som att jag har fått en sån bebis jag beställde: en snäll sov-bebis!


På tal om ömmande bröstvårtor tycker jag att det har hjälpt otroligt mycket med den där bröstvårtssalvan! Det är en enorm skillnad jämfört med när jag ammade sist och inte använde den. Eller kanske det beror på att jag hade så DJÄVULSKT ont av eftervärkar denna gången så de ömmande bröstvårtorna var en piss i havet...
 
Senast ändrad:
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Det där med eftervärkarna skriver jag under på!! Det var verkligen en skillnad mellan 1a och 2a barnet.

E sover som en gris nu på helgen när både brorsan och pappa är hemma. Är väl för tyst och lugnt på vardagarna när det bara är jag!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Åh fifan. Ska det bli värre?!:eek:

Hade bara ett par onda eftervärkar men usch o blä säger jag bara. Höll på att segna ihop på köksgolvet när jag skulle försöka få i mig värktabletter. Men men, det går ju över.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Inte nödvändigtvis. Jag hade onda förvärkar första gången men kände knappt av några alls andra gången. :)
 
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

KL

Först o främst stort GRATTIS till ni som fått era guldklimpar! :)

Har inte varit inne på ett tag då jag upplevt en av föräldrars värsta mardröm :crazy:

En natt nu i veckan så slutade Vilja att andas. Som tur var hade jag precis gått o lagt mig så jag var fortfarande vaken.Hörde att hon stånkade o sparkade i sängen o tänkte att nu har nog nappen ramlat ut och böjer mig över spjälsängen (som står precis intill vår säng) o ser att hon är helt blå i ansiktet o förgäves kämpar efter luft! Jag blir skiträdd men eftersom jag pluggar till ssk så tänkte jag väl lite klart o väde upp o ner på henne o dukade henne i ryggen samtidigt som jag ropar på min sambo att komma. Efter vad om känns som en evighet (som säkert bara var en minut) kom det ut massa slem o hon fick luft igen o började skrika. Men det var mer kvar i halsen så varje gång jag försökte hålla henne upprätt fick hon ingen luft utan jag kunde bara hålla henne liggade i knäet med huvudet som lägsta punkt. Sambon ringde ambulans o medans vi vänatde slutade hon andas igen o vi vände upp o ner på henne igen och till slut kom det ännu mer slem o hon började skrika igen. Så rädd som jag var när jag väntade på ambulansen har jag nog aldrig varit i hela mitt liv o när ambulansen kom så skakade jag i hela kroppen. :cry:

Väl inne på sjukhuset mådde lilla Vilja äntligen bättre, o vi har varit där några dagar med henne kopplad till övervakning. Sambon o jag har sovit i skift för vi vågar inte sova samtidigt om det skulle hända igen, även om maskinerna larmar i så fall.

Idag har vi fått komma hem o vi har skaffat andningslarm, men jag vet inte när jag kommer våga sova ordenligt igen. På sjukhuset sa de att det var en slempropp som fastnat i luftstrupen. Tydligen brukar bebisar få det men det är väldigt sällan det täpper till helt. Det blir en kombination av att bebisar inte kan hosta upp slem när det behöver de (de kan ju hosta men de gör inte de alltid just när det egentligen behöver det) och att refluxen inte är ordentligt utvecklad ännu. så när bebisarna kräks kan det komma ner i luftstrupen istället. De sa även att det oftast bara händer en gång sen har kroppen växt på sig o utvecklats så den kan ta hand om det själv. Men man själv tänker ju har det hänt en gång det ju hända igen :crazy:

Det är helt otroligt hur mycket man kan älska sitt barn som man bara känt i 8 veckor. Jag är bara så hilma glad att jag var vaken när det hände, annars vet man inte hur det hade slutat då hon verkligen inte kunde göra något ljud alls ifrån sig. Men det är skönt att vara hemma i gen o bäst av allt att lilla Vilja mår bra!

//Zats
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp