Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vi ammar fortfarande. Det är det bästa z vet. Nackdelen är att när jag matar henne med riktig mat kan hon vara rejält kinkig för hon vet ju att jag har annat att ge, om pappa eller någon annan matar äter hon så bra så.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Tack!
Det blir femte barnet! Har fyra killar, -01, -06, -11 och så -12.
Kan inte fatta att jag ska bli morsa till en tonåring i samma veva som nr 5 beräknas komma.

Cornelis har sovit hos farmor och farfar två ggr redan. Första gången när jag och maken kände att vi behövde lite tid för oss själva. Vill passa på innan bebis kommer.
Andra gången när jag jobbade och maken skulle börja flytta grejer till huset vi ska flytta till.
I helgen kommer han få sova hos min mamma för då ska vi flytta allt.
Sen blir vi lantisar. Ska bli så underbart med lite mer utrymme.
Bor i en fyra på 83 kvm nu. Ska flytta till hus på 180 kvm, och 6 rum.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Kl
Igår kväll vid 20 tiden blev Alicia storasyster! Kan återkomma med bild o mer info när vi är hemma igen. Ska de bli nå mer barn i framtiden så får de nog bli planerat snitt :p Verkar inte ha en kropp som är snabb på att föda barn :p
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Kl
Igår kväll vid 20 tiden blev Alicia storasyster! Kan återkomma med bild o mer info när vi är hemma igen. Ska de bli nå mer barn i framtiden så får de nog bli planerat snitt :p Verkar inte ha en kropp som är snabb på att föda barn :p

Stort grattis både till er nyblivna tvåbarnsföräldrar och till nyblivna storasystern! :bump: Det vore jätteroligt att höra mer sen när ni hunnit landa lite! :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vi ammar också på, i ungefär samma omfattning som ni. För min del kunde F gärna få vilja sluta nu, men han verkar inte vara av samma åsikt :p
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Hoppas det blir bra! :)

Jag och Alvin har i natt varit på barnakuten eftersom han fick feberkramper... Må det snart bli vår och slut på influensatider!!

Ruskigt med feberkramper :crazy:. Storebror fick det en gång när han var 2,5, men utan själva krampandet utan bara med andningsuppehåll. Urläskigt! Som skönt att det gått över för er i alla fall!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Ruskigt med feberkramper :crazy:. Storebror fick det en gång när han var 2,5, men utan själva krampandet utan bara med andningsuppehåll. Urläskigt! Som skönt att det gått över för er i alla fall!

Jag vet faktiskt inte om han hade något andningsuppehåll. Det har jag aldrig hört talas om? Bara hört att feberkramper ser farliga ut, men är det inte egentligen. Det var mörkt i rummet när han krampade, han skrek både innan och efter. Läkaren gjorde bedömningen att han varit medvetslös under själva krampen då. Jag vet inte. Jag hade ju bara hört att det inte var farligt innan, så hag tog det ju bara lugnt (visserligen med andan i halsen), och väntade på att det skulle släppa. Han fick i alla fall kramplösande utskrivet, så blir det flera ihållande kramper har vi det hemma. :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag vet faktiskt inte om han hade något andningsuppehåll. Det har jag aldrig hört talas om? Bara hört att feberkramper ser farliga ut, men är det inte egentligen. Det var mörkt i rummet när han krampade, han skrek både innan och efter. Läkaren gjorde bedömningen att han varit medvetslös under själva krampen då. Jag vet inte. Jag hade ju bara hört att det inte var farligt innan, så hag tog det ju bara lugnt (visserligen med andan i halsen), och väntade på att det skulle släppa. Han fick i alla fall kramplösande utskrivet, så blir det flera ihållande kramper har vi det hemma. :)

Jag tror inte att det hör till "standardproceduren" vid feberkramper, utan det var bara det att de visade sig så just på honom. Vi ringde 112 :crazy:. Som tur är har vi (åtminstone hittills, peppar peppar) sluppit repris, men det kramplösande står redo i medicinskåpet om det skulle behövas.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag tror inte att det hör till "standardproceduren" vid feberkramper, utan det var bara det att de visade sig så just på honom. Vi ringde 112 :crazy:. Som tur är har vi (åtminstone hittills, peppar peppar) sluppit repris, men det kramplösande står redo i medicinskåpet om det skulle behövas.

Jag hade garanterat också ringt 112 om mitt barn inte andades! :nailbiting:

Ska det bli återfall brukar första anfallet komma mellan 1-1,5 år fick jag lära mig... Så jag är väl redo vid nästa febertopp! :crazy:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

KL

Här kommer förlossningsberättelsen och bild på Alicias lillasyster:

Den 25 feb vid 4 tiden på morgonen hade jag första känningen och vid 6 tiden så hade jag 10 minuter emellan värkarna. En timme senare låg de på 7minuter emellan. Under förmiddagen klockade jag värkar som oftast låg på 4-12min emellan, men några få som var uppåt 20min.

På natten (vid 1-tiden) den 26:e ringde jag in till förlossningen för jag hade svårt att andas genom värkarna. Jag var helt slut i hela kroppen och värktopparna gjorde väldigt ont.
Pratade med en väldigt otrevlig tant som sa att jag absolut inte kunde åka in nu, "de är bara att andas genom värkarna och så kan du ta alvedon och ett bad". Blev helt förstörd av hennes nonchalans och grät mig igenom värkarna resten av natten. Vid 3-4 tiden gick slemproppen också och det kändes som det sipprade lite fostervatten. Vid 5 klarade jag inte av att vara hemma längre så försökte ringa in till förlossningen igen, men båda deras nummer bara kopplades ner, så vi åkte in utan att ringa.

När vi väl kom in blev jag kopplad till ctg. Jag försökte förklara för bm att jag vart känslig att ligga på rygg och att jag lätt svimmar då, men han viftade bort de och kopplade på dosan ändå. Efter bara någon minut snurrade hela rummet, jag blev kallsvettig och höll på att spy.
Jag hade inte så jättemycket värkar just när ctgt kopplades på, men fick stanna kvar ändå iom min önskan i jornalen att inte bli hemskickad.
Var nu öppen 3 cm, och jag kan säga att han inte var försiktig i huvudtaget när han kände efter och det ilade i hela tappen och jag låg och vred mig för att det gjorde så ont.

Vi fick ett rum och jag framförde mina önskemål att jag ville sova, jag skakade av illamåendet och tröttheten. Bm tyckte väl att vi skulle sätta igång förlossningen med värkstimulerande och sätta epudralen. Han kunde inte alls förstå vad jag ville.
Fick tillslut 2 citodon att sova på. De gav ingen effekt alls och jag kunde inte sova en blund. Efter 2-3 timmar gav jag upp och ringde in bm igen.
Fick testa tens apparaten, men han lyckades inte få omkopplaren att fungera så hade ju ingen effekt iallafall när värkarna kom när jag inte kunde öka styrkan. Sen saknades värkregistreringsdosan till ctg:n på rummet vi hade och han sa att han skulle hämta en, men kom aldrig tillbaka till rummet.

Äntligen kom det in ett nytt skift barnmorskor, helt underbara personer som tog sig tid och pratade igenom hur vi skulle gå vidare med förlossningen.
Vid undersökningen hade jag öppnat mig 5cm även fast jag inte haft så täta värkar.
De ringde dit narkosen som kom nästan på en gång och satte epudralen, även denna gång tog de väldigt lång tid att sticka och två läkare fick försöka innan den satt på plats och jag är glad att vi gjorde det innan värkarbetet satte igång på allvar så jag hade lättare att ligga still.
Sen tog de hål på hinnorna och kopplade på värkstimulerande dropp.
Blev liggande i sängen någon timme efter det, för blodtrycket var så lågt så jag höll på att svimma.

Vid 6 tiden på kvällen kom en gemensam tjejkompis till oss upp och var med under förlossningen, hon hade med sig godis och cheeseburgare så jag fick i mig lite energi (Hon var med under förra förlossningen också)

Vid halv 8 tiden blev värkarna väldigt intensiva så bad om lustgasen igen (hade den innan epudralen sattes, men tog sen bort den). Var uppe och stod lite ett tag men flyttade sen upp i sängen och hängde över ryggstödet. Vid 8 så känner jag hur krystvärkarna kommer, vilken sjuk känsla hur mycket det tog i! Förra gången kände jag aldrig krystvärkarna pga epudralen, men den här gången måste nålen halkat lite snett på slutet, för bedövningen släppte i rygg/mage och satte sig i låren istället när de kopplade på trippel dos.

Bebis låg lite snett ner i kanalen, så de var in och ruckade lite på huvudet. Satan va ont det gjorde!
Hade krystvärkar i 24 minuter, sen var hon ute. Testade krysta på sida först, men det kändes helt fel. Så flyttade över på rygg istället. Bad om att få köra dragkamp med lakan och då gick det hur bra som helst att ta i.



20.24 föddes hon.
Hon vägde 3110g och 47cm lång

1614127_10152383129307868_1115509159_o.jpg



Det var en helt annan upplevelse med den här förlossningen än den förra. Nu var jag mycket mer medveten om vad som hände hela tiden, men också läskigt för att jag kände så mycket mera. Kunde känna när jag sprack när huvudet kom ut tex.
Den här gången kunde jag också känna kärlek till bebisen som kom upp på bröstet, förra gången kände jag inte ett skit, ville bara sova.

Vi stannade på bb över natten och åkte hem på eftermiddagen dagen efter. Amningen kom igång bra redan nere på förlossningen, hon satt fast vid bröstet nästan hela kvällen/natten. Jag lyckades inte sova speciellt mycket alls, var lite orolig då hon hade fostervatten kvar som hon hulkade upp lite då och då, så ville ha koll på att hon fick ut det. Sambon snarkade på som en gris hela natten, haha, fattar inte hur han kan vara så trött. Var likadant förra förlossningen Jag var hur speedad som helst istället


Alicia träffar sin syster för första gången:

1962031_10152384640952868_889856998_o.jpg
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag blir inte sugen på en till förlossning :D

Men vilken söt bild på deras första möte :love::love:. Vad säger Alicia om sitt nya sällskap? :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag hade garanterat också ringt 112 om mitt barn inte andades! :nailbiting:

Ska det bli återfall brukar första anfallet komma mellan 1-1,5 år fick jag lära mig... Så jag är väl redo vid nästa febertopp! :crazy:

Hualigen, hoppas att ni slipper!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vilka fina tjejer ni har!

Jag undrar också vad Alicia säger som lillasyster?


Uva: Jag är väl fätt mycket av en pessimist, men då blir man glad för de lilla som faktiskt visar sig vara positivt. Typ att klara sig från kramper. ;)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

KL


Alicia stod och vaggade på babyskyddet och pekade på bebisen och "pratade" när hon såg henne första gången.

Tycker det har fungerat ganska bra med bebisen och Alicia. Hon har vart inne i en period då hon petat i ögonen på sina dockor och på oss, så får passa så hon inte gör de på bebisen. Hon kan vara lite hårdhänt ibland när hon känner på bebisens händer/fötter.
Men samtidigt verkar hon vara intresserad och förstå en hel del, för igår när jag skulle byta blöja på bebisen så sprang hon iväg och plockade ur våtservetter från ett paket jag hade i vardagsrummet och kom in till mig vid skötbordet och gav mig en och en :)
Hon uppskattar inte alla gånger bebisen skriker så då går hon runt och håller för öronen :p Lillasyster är mycket mer skrikig och har oftare ont i magen är vad Alicia hade som liten. Men jag hoppas att det går över snabbt så man kan sova lite mer på nätterna.

Ni andra som har fler barn här inne, hur tog era med att få syskon?


1957840_10152401053772868_26264467_o.jpg
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Storebror var ju 22 månader när A kom. Han har sen första stund varit väldigt mån om sin lillebror. Han kan tycka att han är skitjobbig ibland nu (när A är på hans saker etc), men i grunden är de världens bästa kompisar. :love:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Puttar upp tråden lite.

Hur går det för alla med era "små" älsklingar?

Tycker det är en helt underbar tid nu :) Hon börjar förstå mer och mer vad man säger och hon försöker "prata" med oss.

Hon älskar att vara ute och springa omkring och blir fly förbannad när man måste gå in igen. Längtar tills det är varmare ute så att jag inte behöver gå in med Alicia när lilltjejen behöver ammas.


Tycker att syster ska leka med henne
1781193_10152457588392868_2011108298_o.jpg


Syskonkärlek
1801284_10152455751962868_796013432_o.jpg


För det mesta så är hon snäll emot bebisen, men ibland blir de lite tjuvnyp eller att hon snor nappen av henne.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vilka söta små tjejer du har! :)


Här rullar allt på i ett rasande tempo, jag hinner knappt med. Alvin är pigg och glad och äter, sover och hänger med på det som erbjuds. Han älskar också att vara ute, precis som storebror så sambon tillbringar åtskilliga timmar i sandlådan hemma medan jag är på jobbet ;)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad söta de är, saint__anger!

Här rullar också allt på. Jag och sambon delar på föräldraledigheten nu fram till sommaren, väldigt lyxigt. F älskar att vara ute, gärna gunga :), och går imponerande transportsträckor (som t ex till affären), älskar att läsa, och är djupt förtjust i djur. Han "pysslar" och "ritar" massor vilket vi aldrig ens hade kommit på att låta storebror göra i den här åldern. Blöjor har han sedan ett par månader aldrig på dagtid. Idag var vi förbi BVC och vägde in på 13 kg, 85,5 cm lång. Han börjar bli större :). Och jag försöker vänja mig av vid att kalla honom bebis :o
 
Puttar upp tråden lite

Hur är det med alla barnen? Vore kul att se lite bilder också :) . Kan inte fatta att våra vinter bebisar är 1 1/2 år snart!
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 635
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 075
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 458
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
90 607
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp