Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Tillägg till inlägget om nattningar och eventuellt eget rum:

OBS!
Utgångspunkt: BARNET VILL INTE SOMNA. Någonsin.


Vad glad jag blir att ni börjat hitta tillbaka till varandra!

Jag skulle prioritera sömn för så många som möjligt framför allt. För oss innebar det länge att BARNET somnade efter x antal tid i sin säng, sen kom hen upp till oss på natten och antingen sov alla i samma däng eller så lade sig någon vuxen i hens säng.
Tips: en stor säng till BARNET så det finns bra sovplatser för vuxna.

Hur gammal är han? Min lilla erfarenhet är typ: härda ut, det blir bättre. Vi körde länge på gröt innan läggdags för att det mättar bra. Men lösning för att han ska kunna krypa upp till er utan att alla måste vakna är bra, sen läggning... jag tyckte ett halvår på förskola gjorde susen, vi fick mer rutiner. Vi körde sovdags vid 20 och har gjort sedan dess, rutinen var något som hjälpte alla. Och att man turas om, så man kan andas mellan varven. Men de är bökiga som f-n i perioder. Man får djupandas, tjuvröka eller vad som hjälper...;)
 
Precis.
Om jag ligger i sängen bredvid hans spjälsäng (och gäspar, suckar, andas tungt, nynnar eller sjunger lite) så somnar han relativt snabbt, oftast under 20 minuter. När han har somnat smyger jag ut. (Eller ligger kvar och somnar, hehe)

En anledning till att jag inte lägger mig hos dom för jag lär bli kvar :angel:

Det funkar ju att göra det i eget rum också om det är det som är första målet, eget rum alltså. När han blir lite äldre så kommer ni säkert kunna säga god natt och gå ut. Där är inte vi än på länge med E heller och hon är ju ungefär lika gammal som John. Sitter vi inte kvar hos henne tills hon somnar ordentligt så blir hon ledsen eller så följer hon efter.
 
Vad glad jag blir att ni börjat hitta tillbaka till varandra!

Jag skulle prioritera sömn för så många som möjligt framför allt. För oss innebar det länge att BARNET somnade efter x antal tid i sin säng, sen kom hen upp till oss på natten och antingen sov alla i samma däng eller så lade sig någon vuxen i hens säng.
Tips: en stor säng till BARNET så det finns bra sovplatser för vuxna.

Hur gammal är han? Min lilla erfarenhet är typ: härda ut, det blir bättre. Vi körde länge på gröt innan läggdags för att det mättar bra. Men lösning för att han ska kunna krypa upp till er utan att alla måste vakna är bra, sen läggning... jag tyckte ett halvår på förskola gjorde susen, vi fick mer rutiner. Vi körde sovdags vid 20 och har gjort sedan dess, rutinen var något som hjälpte alla. Och att man turas om, så man kan andas mellan varven. Men de är bökiga som f-n i perioder. Man får djupandas, tjuvröka eller vad som hjälper...;)

Han fyller 2 i slutet av januari, har gått på förskola sedan april.
Somnar han innan 21 är det typ KLANG OCH JUBEL, KORS I TAKET och FRAM MED CHIPSEN, men det händer cirka aldrig. Han är sällan redo för nattning innan 20:30, oavsett hur eller om han sovit på dagen.

Innan nattning ser vi till att han är mätt, plus att han alltid har en flaska med ersättning bakom min kudde - det är det första han kollar när han kommer till sängen. :angel: Innan vi går till sängen är det tv, potta, insmörjning, ny blöja och "lugn stund" i soffan.
 
Han fyller 2 i slutet av januari, har gått på förskola sedan april.
Somnar han innan 21 är det typ KLANG OCH JUBEL, KORS I TAKET och FRAM MED CHIPSEN, men det händer cirka aldrig. Han är sällan redo för nattning innan 20:30, oavsett hur eller om han sovit på dagen.

Innan nattning ser vi till att han är mätt, plus att han alltid har en flaska med ersättning bakom min kudde - det är det första han kollar när han kommer till sängen. :angel: Innan vi går till sängen är det tv, potta, insmörjning, ny blöja och "lugn stund" i soffan.


Det kanske är dags att ta bort sovning på dagen?
Vår slutade med det mellan 1,5 och 2 har jag för mig. Det underlättade (när hen vant sig, ett par veckor var rätt jobbiga).
 
Han fyller 2 i slutet av januari, har gått på förskola sedan april.
Somnar han innan 21 är det typ KLANG OCH JUBEL, KORS I TAKET och FRAM MED CHIPSEN, men det händer cirka aldrig. Han är sällan redo för nattning innan 20:30, oavsett hur eller om han sovit på dagen.

Innan nattning ser vi till att han är mätt, plus att han alltid har en flaska med ersättning bakom min kudde - det är det första han kollar när han kommer till sängen. :angel: Innan vi går till sängen är det tv, potta, insmörjning, ny blöja och "lugn stund" i soffan.
Lite trösterikt att höra att det är fler som har barn uppe sent. Vår tjej på drygt 1,5 år somnar i regel vid 21.30 men snudd på lika ofta vid kl 22. Uppe med tuppen ändå :meh:.
 
Min plutt somnar till 99% i sin egen säng.

Han började sova i eget rum när han var ca 8a månader. Först nattade jag bredvid mig och bar honom sovandes till sin säng.

Sedan runt 11-månader började jag natta i egen säng. Då fick han välling i knäet, inne på sitt mörka rum. Sedan la jag honom i sängen, ställde han sig upp la jag honom igen och igen. Han lärde sig fort att det var mysigare att ligga och lyssna på nattvisa än att skutta runt.

I början tog det MINST en timme att natta. Han småvaknade så man fick sitta och sjunga tyst långt efter man trodde han somnat...

Nu gör vi kväll, nattafika, borsta tänder och pyjamas på kring 19 och så vid 20 nattar jag. Ibland blir han trött tidigare och säger till "soa sääng nu". Vissa kvällar försöker han gå och lägga sig i min säng, men jag brukar kunna avleda.

Nattningen tar 10 min ca, han vill att jag sitter tyst bredvid sängen och finns att "nå" om han är orolig.
I perioder vaknar han på natten och då sover han hos mig.

Men ingen av oss gillar att samsova, han tycker det blir varmt och att jag tar för mycket plats..och jag bara småsover, försöker att inte sprattla....

V har aldrig velat sova i egen säng på mitt rum, utan behöver vara ifred eller i min säng. Att småvakna och SE mamma är big no-no om han inte kan krypa nära själv.

Så att prova med eget rum direkt när man vill natta i egen säng kan vara en idé?
 
A flyttade till eget rum när hon var 7 månader, vi störde varandra så det blev bra för alla ( men främst för mej som vaknar lätt).
Kvällsrutinen är gröt när pappa kommer hem vid 18 sen bus med pappa, blöja och pyjamas och sen lägger hon sej 18.40-19, då får hon en flaska ersättning i sängen, vi säger god natt och går, sen gosar hon och snurrar lite innan hon somnar.
A är speedad på kvällarna och får en kick av att ta på pyjamasen, då blir det en extra växel. Men hon är ändå med på att när det är dags att gå upp till sängen så ska hon sova, ofta när jag säger att det är dags att gå och sova så tar hon pappa i handen och drar han mot trappan.

Middags vilan däremot är det lite så där med, hon behöver sova och sover 2h när hon väl sover men att komma dit kan ta sin tid. sover hon inte så blir em inte rolig.
 
Han fyller 2 i slutet av januari, har gått på förskola sedan april.
Somnar han innan 21 är det typ KLANG OCH JUBEL, KORS I TAKET och FRAM MED CHIPSEN, men det händer cirka aldrig. Han är sällan redo för nattning innan 20:30, oavsett hur eller om han sovit på dagen.

Innan nattning ser vi till att han är mätt, plus att han alltid har en flaska med ersättning bakom min kudde - det är det första han kollar när han kommer till sängen. :angel: Innan vi går till sängen är det tv, potta, insmörjning, ny blöja och "lugn stund" i soffan.

Kanske är ett helt värdelöst tips, men har ni funderat på om hans sömntåg kanske går tidigare, redan runt halv sju-sju?

L är sjukt lätt att lägga om man prickar hennes sömntåg som går nån gång mellan 1815 och 19. Missar man det och om klockan börjar dra mot åtta, då kan hon lätt vara vaken till tio.

Dock märks det sällan på henne att hon är trött, hon kan röja in i det sista men när pyjamasen kommer på, flaskan är uppäten och tandborstningen fixad så är det som att hon bara stänger av. Känner man henne inte hade man lätt kunnat tro att hon hade timmar kvar till sängdags.
 
Lilleman här har ganska nyligen flyttat in i eget rum och sover fortfarande i spjälsäng, lite för att vi inte har någon grind ner för trappen och sedan är tanken att han ska ärva storasysters juniorsäng.

Jag nattar honom i vår säng runt 19-tiden och bär sedan honom bort till sin säng. Han vill absolut inte somna i sin säng och jag orkar inte ta någon fajt när jag dessutom nattar mer bekvämt i min säng.
Min man sitter hos storasyster (6,5 år) i hennes rum tills hon somnar. Hon nattar sig själv bara om man som vuxen är ensam hemma med barnen eftersom lillebror inte kan natta sig själv. Båda barnen går och lägger sig samtidigt då båda har ganska stort sömnbehov.
 
Lilla C får en flaska ersättning i handen, läggs i sängen, vinkar godnatt och sen går vi. Hon somnar själv. Aldrig ledsen. Funkar likadant på dagen som på kvällen. Hon sover fortfarande i vårt rum i spjälsäng för vi har ett sovrum för lite.

Storebror har en 140cm säng. Vi läser en stund, pussar godnatt och går ut. Han somnar också själv.

Lilla C går och lägger sig 19:00. Stora N 19:05. Sen läser vi typ en kvart. Båda barnen lagda och klara senast 19:30.

Vi har sjukt tur! Det handlar inte något om skicklighet! Vi råkar ha fått trötta ungar som har lätt för att somna.

Mvh Miks
 
Kanske är ett helt värdelöst tips, men har ni funderat på om hans sömntåg kanske går tidigare, redan runt halv sju-sju?

L är sjukt lätt att lägga om man prickar hennes sömntåg som går nån gång mellan 1815 och 19. Missar man det och om klockan börjar dra mot åtta, då kan hon lätt vara vaken till tio.

Dock märks det sällan på henne att hon är trött, hon kan röja in i det sista men när pyjamasen kommer på, flaskan är uppäten och tandborstningen fixad så är det som att hon bara stänger av. Känner man henne inte hade man lätt kunnat tro att hon hade timmar kvar till sängdags.

Hmm... Vi har inte provat.
Han visar inga tendenser att vara trött tidigt. Vi brukar äta middag vid typ 18:30, och jag tänker att magen är med och styr sömnen en del?

I går var jag ute på middag inne i stan, så maken nattade.
Han hade gjort hela proceduren med potta, smörja, blöja, pyjamas och så vidare - sen hade han helt enkelt frågat J om han ville gå och lägga sig, och då nickade han och gick sedan raka vägen till sängen och klättrade upp och la sig. Sedan var det flaska, lite prat och så somnade han.

Jag: :eek::up::up::up::up::bow:
 
Hmm... Vi har inte provat.
Han visar inga tendenser att vara trött tidigt. Vi brukar äta middag vid typ 18:30, och jag tänker att magen är med och styr sömnen en del?

I går var jag ute på middag inne i stan, så maken nattade.
Han hade gjort hela proceduren med potta, smörja, blöja, pyjamas och så vidare - sen hade han helt enkelt frågat J om han ville gå och lägga sig, och då nickade han och gick sedan raka vägen till sängen och klättrade upp och la sig. Sedan var det flaska, lite prat och så somnade han.

Jag: :eek::up::up::up::up::bow:

Kan ju vara värt att fundera på. Vi äter middag runt fem-halv sex (hon äter lunch vid elva på förskolan så det funkar inte för henne att äta middag senare än så), sen lattjar vi en timme och sen är det nattningsrutin. På helgerna kan mattiderna bli annorlunda, men även om hon äter middag så hon är färdigäten kvart över sex ska hon ändå ha sin flaska halv sju. Rutinbunden unge? Oh yes.

Härligt att maken fick till en så bra nattning!
 
Kan ju vara värt att fundera på. Vi äter middag runt fem-halv sex (hon äter lunch vid elva på förskolan så det funkar inte för henne att äta middag senare än så), sen lattjar vi en timme och sen är det nattningsrutin. På helgerna kan mattiderna bli annorlunda, men även om hon äter middag så hon är färdigäten kvart över sex ska hon ändå ha sin flaska halv sju. Rutinbunden unge? Oh yes.

Härligt att maken fick till en så bra nattning!

Vi äter också middag mellan 17 och 18 och ungarna lägger sig runt 19 tiden och dom vill alltid ha lite kvällsmat oavsett. Lite yoghurt, ett knäckebröd eller ett äg t.ex. Våra två är också rutinbundna :D
 
Allt handlar om rutiner skulle jag vilja påstå, med nattning. :)
Vi har gått från att ha madrass på golvet till fotölj bredvid och nu inget alls. Vi har också minskat nattningen från 1 h till 1 minut, fortsätt kämpa!

I dagsläget så vinkar vi hejdå till tv, djuren, pappa, lillasyster, ytterdörren (:D) och sen lägger jag dottern och stoppar om henne med snutte och favorit gosedjuret.

6 av 7 nätter vaknar hon och vill komma in till oss och sova, mellan kl 00-06. Det är helt okej, bara hon somnar i sin säng först. :)
 
Alltså det här med inhalator, jag skojar ICKE när jag säger att det är tamej fan lika fantastiskt som chips med dipp.

Så sköna nätter, mer utvilad unge, tryggare föräldrar, ingen dödshosta trots förkylning. Så glad! Så lättad!

ALLA ni som har barn och som känner "Alltså, det är nog inte helt normalt att hen blir såhär sjuk så ofta - de andra barnen som är snuviga hostar tydligen inte så att kiknar och/eller kräks flera gånger per förkylning." GÅ TILL VC, FÅ REMISS TILL BARNLÄKARE.
 
Alltså det här med inhalator, jag skojar ICKE när jag säger att det är tamej fan lika fantastiskt som chips med dipp.

Så sköna nätter, mer utvilad unge, tryggare föräldrar, ingen dödshosta trots förkylning. Så glad! Så lättad!

ALLA ni som har barn och som känner "Alltså, det är nog inte helt normalt att hen blir såhär sjuk så ofta - de andra barnen som är snuviga hostar tydligen inte så att kiknar och/eller kräks flera gånger per förkylning." GÅ TILL VC, FÅ REMISS TILL BARNLÄKARE.
Vad skönt att ni fått hjälp!

Lilla C är likadan som stora N. Hosta varje gång i samband med förkylning. Och när hon hostar hoppar refluxen igång och hon kräks. Så, I totally know what you're talkin about! :wtf:

Här går tre familjemedlemmar på hostmedicin konstant just nu. Vi kanske ska få ändan ur!

Mvh Miks
 
God jul på er!

Vi har i veckan haft magsjuka för oss vuxna och mitt i allt fick jag operera ut gallan akut så vår jul blir väldigt lugn. A verkar klara sej från magsjukan men tänderna bråkar lite istället och gör magen lite orolig. varför ha en lugn jul liksom, ifjol var A och pappa sjuka så vi kör vidare på samma tema i år.
Just nu saknar jag verkligen att vi inte har någon avlastning, sambon är verkligen toppen och tar allt och lite till, men A skulle behöva få komma ut lite och pappa få vila, jag är sängliggande just nu, blev lite komplikationer av narkosen.
A kör stenhårt med att linda pappa runt fingret, hon gör ett bra jobb den lilla damen :D:love:
 
Igår fyllde älskade lilla C 2 år! Vad fort det gått och ändå känns det som om hon alltid varit här!

Hon är fortfarande en liten galning! Springer, hoppar, klättrar och slår kullerbyttor! Hon kan allt enligt henne själv. Hon är odödlig och oövervinnelig med en vilja av stål och humör som fräser. Hon är också otroligt rolig och har kul humor!

Vad vi älskar den här lilla tjejen!

Hur är era 2 eller snart 2åringar?

Mvh Miks
 
Lillebror blir två år 26/1 och det är sån fart i honom. Inte konstigt att jag har fått gråa hår :p

Nej han är väl en ganska beskedlig liten pojke som är som små barn är mest. Mycket bus men aldrig "dumt bus" som att riva sönder hemmet utan mer ta en sak och springa ett par varv med det i handen.
Jämfört med sin storasyster (som var väldigt sen) så har han enormt språk och provar nya ord flera gånger om dagen och det är jätteroligt! Lillebror tror även han att han kan allt och är envis som en åsna och skriker som en gris om han inte får det han vill :D

Men han är söt. Väldigt söt det lilla barnet :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 896
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 097
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 086
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 284
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp