Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 22/23

Vi har spjälsängen precis bredvid sängen med en sida bortplockad mot oss, så det blir ju nästan som att hon sover i vår säng. Att sova mellan oss har heller aldrig varit ett alternativ eftersom storasyster kommer upp där mest hela tiden, så hon har sovit i spjälsängen från dag ett, vilket kanske gjorde det lite lättare. Storasyster på 4,5 år sover som sagt fortfarande knappt i egen säng, så jag har inga mirakelknep :laugh:
Ah, ja vi hade en bedside crib, vid vår sida så med, men hon ställer sig mot kanten, så vi måste ha alla sidor på en spjälsäng och ha henne på "botten" sas.
 
hHur har ni fått era att sova i spjälsäng? K sover mellan oss och det funkar helt okej om det inte vore för att hon rör sig så, är rädd att hon ska trilla ner. (Har ingen möjlighet att skjuta sängen mot väggen tyvärr). Andra lösningar tas tacksamt emot också. (vi har alltså inget emot fortsatt samsovning generellt).
Vi har inte fått sonen att sova i spjälsäng. Den är en förvaring där vi har kläder och annat (precis som hos många andra 😆). När jag sover själv med honom och inte har sambon som ett skydd på ena sidan så brukar jag rulla ett täcke som en korv och lägga under madrassen (längs med liksom). Inbillar mig att det blir svårare att rulla över kanten om han måste rulla upp för backen som då bildas. Spjälsängen får utgöra skydd vid fotändan av sängen. Mardrömmen är ändå att vakna av en duns nattetid men hittills har det funkat.
 
Vi har köpt en form av barnskydd till vuxensängen och förvandlat hela 180 sängen till en jättespjälsäng :laugh:

Jag såg reklam för ett sånt och undrade först vem som i hela fridens namn har ett sånt runt hela sin säng, men kom sen på att det nog är en jättesmart grej. 😄

Vår dotter har sovit i spjälsäng från dag 1 utan problem. Nuförtiden är hon dock svår att få till att somna om där när hon vaknar under natten. Vi har inte orkat ta fighten utan tänker att så länge hon sover (i vår säng) så får vi sova. Och har hon ett behov av närhet nu så får hon gärna vara nära. Ofta vill hon hålla min eller pappans hand medan hon sover. Det får vi hoppas hon vänjer sig av med innan hon ska börja förskola... 😄
 
Nått sånt här
Screenshot_20231207_203307_Chrome.jpg
 
Ah, ja vi hade en bedside crib, vid vår sida så med, men hon ställer sig mot kanten, så vi måste ha alla sidor på en spjälsäng och ha henne på "botten" sas.

Vi har inte sänkt spjälsängen än, men med storasyster hade vi den på botten och sänkte ned gallret på spjälsängen mot sängen lite så att hon ändå kunde klättra upp åt det hållet, men liksom låg lite lägre än oss. På så vis blev hon ju ändå nära. Behövdes lite enkla modifieringar på spjälsängen men det fungerade fint!
 
Busungen brukade sova bra i sin spjälsäng men sen ett par veckor tillbaka kräver hon extra närhet så hon sover 50/50 i spjälsängen och hos oss. Hon sover oftast i sin säng till 2-3 på natten men när hon ställer sig upp så flyttar vi henne till vår säng så alla får sova bra de sista timmarna också.
Vi har märkt att hon sover sämre själv när hon lär sig mycket nytt (vilket hon gör just nu) samt att vi har ställt om dygnet till förskoletider för att förbereda oss alla inför inskolningen i januari så tror allt påverkar just nu. Det lägger sig med tiden tänker vi, finns ju inte många 15-åringar som sover i föräldrarnas säng liksom 🤷🤣
 
Idag tog vår stjärna sina första stapplande steg. Skitkul tyckte hon att det var. 😄

I övrigt är hon lite mer krävande just nu, mammig, vill bara bli buren (och jag ska stå upp, sätter jag mig så blir hon arg), äter dåligt och hatar att ligga på skötbordet. Tack och lov så sover hon ordentligt på nätterna så man får postat ut lite själv. :p
 
Inga steg med flit här ännu, men ska hon från punkt a till punkt b så har det blivit ett steg eller två "av misstag" så det är ju på g.
Hon har precis gått igenom en omgång av att absolut inte kunna somna om utan att bli flyttad till vår säng men känns som att hon är lite mer bekväm i sin egna säng igen så vi håller tummarna. Annars njuter vi mest av dagarna och förbereder oss inför inskolningen i januari genom att nämna kläder och skjuta rätt dygnet lite...
 
Inga steg med flit här ännu, men ska hon från punkt a till punkt b så har det blivit ett steg eller två "av misstag" så det är ju på g.
Hon har precis gått igenom en omgång av att absolut inte kunna somna om utan att bli flyttad till vår säng men känns som att hon är lite mer bekväm i sin egna säng igen så vi håller tummarna. Annars njuter vi mest av dagarna och förbereder oss inför inskolningen i januari genom att nämna kläder och skjuta rätt dygnet lite...
Vad skönt att höra att det är någon mer som ska skola in snart! Vår tjej börjar i februari, yngre än storasyster var när hon började så jag är lite nervös, men det kommer ju förmodligen bli toppen :up:

Är nog på ungefär samma nivå när det kommer till gåendet, vi jobbar på och hoppas att det satt sig tills inskolningen, oavsett är det ju så fantastiskt roligt att se dem försöka :love:
 
Nu är snart min föräldraledighet slut. Eller snart och snart, I mars börjar jag jobba igen, som jag längtat! Att vara föräldraledig på heltid har inte varit min grej. Nu ser jag fram emot att köra fullt ös på jobbet fram till i höst då sambon börjar jobba igen och lilleman ska börja på förskola. När hösten kommer drar jag ned på takten (tanken är att köra 80% jobb). Det blir en hel del luft i schemat eftersom jag jobbar mycket obekvämt och får en hel del timmar reducerade pga det.

Idag fick jag mitt schema. Höll på att svimma när jag såg att jag skulle jobba sju pass på åtta dagar med fördelningen 1+6. Sex pass I rad har jag inte jobbat på massor av år! Det positiva är väl att jag kommer in i jobbet och herrarna där hemma får chans att komma in i sin nya vardag. Det negativa är väl att det just är så jäkla mycket på en gång (jag lovar att jag kommer att gråta både en och två gånger). Hoppas att det stämmer som folk säger, att det känns som semester när man kommer tillbaka till jobbet från sin föräldraledighet... Hur har det varit för er? För visst är ni några som.gått tillbaka?
 
Nu är snart min föräldraledighet slut. Eller snart och snart, I mars börjar jag jobba igen, som jag längtat! Att vara föräldraledig på heltid har inte varit min grej. Nu ser jag fram emot att köra fullt ös på jobbet fram till i höst då sambon börjar jobba igen och lilleman ska börja på förskola. När hösten kommer drar jag ned på takten (tanken är att köra 80% jobb). Det blir en hel del luft i schemat eftersom jag jobbar mycket obekvämt och får en hel del timmar reducerade pga det.

Idag fick jag mitt schema. Höll på att svimma när jag såg att jag skulle jobba sju pass på åtta dagar med fördelningen 1+6. Sex pass I rad har jag inte jobbat på massor av år! Det positiva är väl att jag kommer in i jobbet och herrarna där hemma får chans att komma in i sin nya vardag. Det negativa är väl att det just är så jäkla mycket på en gång (jag lovar att jag kommer att gråta både en och två gånger). Hoppas att det stämmer som folk säger, att det känns som semester när man kommer tillbaka till jobbet från sin föräldraledighet... Hur har det varit för er? För visst är ni några som.gått tillbaka?
Jag börjar också i mars, men jag börjar på 50%, och sen går jag upp i augusti. :) Tycker det känn skönt med en mjukstart!
 
Nu är snart min föräldraledighet slut. Eller snart och snart, I mars börjar jag jobba igen, som jag längtat! Att vara föräldraledig på heltid har inte varit min grej. Nu ser jag fram emot att köra fullt ös på jobbet fram till i höst då sambon börjar jobba igen och lilleman ska börja på förskola. När hösten kommer drar jag ned på takten (tanken är att köra 80% jobb). Det blir en hel del luft i schemat eftersom jag jobbar mycket obekvämt och får en hel del timmar reducerade pga det.

Idag fick jag mitt schema. Höll på att svimma när jag såg att jag skulle jobba sju pass på åtta dagar med fördelningen 1+6. Sex pass I rad har jag inte jobbat på massor av år! Det positiva är väl att jag kommer in i jobbet och herrarna där hemma får chans att komma in i sin nya vardag. Det negativa är väl att det just är så jäkla mycket på en gång (jag lovar att jag kommer att gråta både en och två gånger). Hoppas att det stämmer som folk säger, att det känns som semester när man kommer tillbaka till jobbet från sin föräldraledighet... Hur har det varit för er? För visst är ni några som.gått tillbaka?
Jag har inte gått tillbaka än men busungen skolas in i januari så snart dags för oss 😱

Kan med andra ord återkomma ang semester/inte semester 🤣

Jag ser däremot inte fram emot att gå tillbaka. Har älskat att vara mammaledig och allt vi hittat på tillsammans så det är skönt att jag bara går tillbaka på 50% under våren iaf...
 
Nu är snart min föräldraledighet slut. Eller snart och snart, I mars börjar jag jobba igen, som jag längtat! Att vara föräldraledig på heltid har inte varit min grej. Nu ser jag fram emot att köra fullt ös på jobbet fram till i höst då sambon börjar jobba igen och lilleman ska börja på förskola. När hösten kommer drar jag ned på takten (tanken är att köra 80% jobb). Det blir en hel del luft i schemat eftersom jag jobbar mycket obekvämt och får en hel del timmar reducerade pga det.

Idag fick jag mitt schema. Höll på att svimma när jag såg att jag skulle jobba sju pass på åtta dagar med fördelningen 1+6. Sex pass I rad har jag inte jobbat på massor av år! Det positiva är väl att jag kommer in i jobbet och herrarna där hemma får chans att komma in i sin nya vardag. Det negativa är väl att det just är så jäkla mycket på en gång (jag lovar att jag kommer att gråta både en och två gånger). Hoppas att det stämmer som folk säger, att det känns som semester när man kommer tillbaka till jobbet från sin föräldraledighet... Hur har det varit för er? För visst är ni några som.gått tillbaka?

Nu är snart min föräldraledighet slut. Eller snart och snart, I mars börjar jag jobba igen, som jag längtat! Att vara föräldraledig på heltid har inte varit min grej. Nu ser jag fram emot att köra fullt ös på jobbet fram till i höst då sambon börjar jobba igen och lilleman ska börja på förskola. När hösten kommer drar jag ned på takten (tanken är att köra 80% jobb). Det blir en hel del luft i schemat eftersom jag jobbar mycket obekvämt och får en hel del timmar reducerade pga det.

Idag fick jag mitt schema. Höll på att svimma när jag såg att jag skulle jobba sju pass på åtta dagar med fördelningen 1+6. Sex pass I rad har jag inte jobbat på massor av år! Det positiva är väl att jag kommer in i jobbet och herrarna där hemma får chans att komma in i sin nya vardag. Det negativa är väl att det just är så jäkla mycket på en gång (jag lovar att jag kommer att gråta både en och två gånger). Hoppas att det stämmer som folk säger, att det känns som semester när man kommer tillbaka till jobbet från sin föräldraledighet... Hur har det varit för er? För visst är ni några som.gått tillbaka?

Jag jobbade i sept-okt, när dottern var typ 8-10 månader gammal. Då tyckte jag inte att det var lugnare på jobbet, dottern var ganska stillsam då och jag saknade henne varje minut på jobbet. Men det gick bra att jobba ändå. Nu ska jag börja jobba i januari, och eftersom tjejen knatar på för fullt här hemma så tror jag det kommer kännas lugnare på jobbet denna gången. 😄 Min plan är att jobba 100% så länge min man är ledig. Inskolning blir i augusti, sen är tanken att jobba 75 eller 80 procent, för att hon ska slippa vara på förskolan så långa dagar.
 
Jag kommer såklart att sakna lill-grabben varje dag på jobbet. Däremot har jag insett att jag inte kommer att sakna hunden lika mycket. Det ska bli skönt att lämna över träning och vardagsaktivering av honom till sambon ett tag. Han (hunden) har verkligen varit som ett trotsigt äldre syskon under hela min föräldraledighet (han är två år och av bruksras). Allting hade blivit så mycket lättare utan honom egentligen. Men det är också honom jag har att tacka för att vi kommer ut (nästan orimligt mycket) varje dag. (Från februari fram till idag har vi skrapat ihop 113 mil promenader med barnvagn + hund.)

Tror att lagom verkligen är ledordet för mig. Jag gissar att jag kommer att trivas superbra med att jobba 80%, ha färre pass och mer ledig tid med grabben.
 
Jag kommer såklart att sakna lill-grabben varje dag på jobbet. Däremot har jag insett att jag inte kommer att sakna hunden lika mycket. Det ska bli skönt att lämna över träning och vardagsaktivering av honom till sambon ett tag. Han (hunden) har verkligen varit som ett trotsigt äldre syskon under hela min föräldraledighet (han är två år och av bruksras). Allting hade blivit så mycket lättare utan honom egentligen. Men det är också honom jag har att tacka för att vi kommer ut (nästan orimligt mycket) varje dag. (Från februari fram till idag har vi skrapat ihop 113 mil promenader med barnvagn + hund.)

Tror att lagom verkligen är ledordet för mig. Jag gissar att jag kommer att trivas superbra med att jobba 80%, ha färre pass och mer ledig tid med grabben.
Vår hund är ju lite äldre, men jag ”lejde” bort honom i rätt tidigt skede 🙈🙈 En träningskompis har alltså haft med honom en dag i veckan, sen har en kollegas dotter tagit honom en dag i veckan och tagit minst milen med honom. Så jag kan ändå förstå att du längtat till jobbet 😂🙈
 
Vår hund är ju lite äldre, men jag ”lejde” bort honom i rätt tidigt skede 🙈🙈 En träningskompis har alltså haft med honom en dag i veckan, sen har en kollegas dotter tagit honom en dag i veckan och tagit minst milen med honom. Så jag kan ändå förstå att du längtat till jobbet 😂🙈
Vi hade lite avlastning (i form av passning) i början. Sen fick svärföräldrarna hastigt och lustigt en omplacering modell liten och kaxig så där rök bortlejningschansen. Vågar inte låta dem passa vår sedan dess ifall deras och vår på något vis skulle ryka ihop. Det är för stor skillnad i storlek. Så jag har en klängig och pipig, tidvis brölande tonåring här hemma 🤣, förutom elva månaders beb då. Jag är helt övertygad om att jag pga detta fått uppleva hur det är att ha två barn trots att jag faktiskt bara har ett. Helt baserat på denna upplevelse kan jag också säga att det inte kommer att bli några syskon. Varken till hunden eller sonen 😅🙈.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 755
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 136
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 289
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 923
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp