Vinterföräldrar 22/23

Tredje dagen på inskolningen idag och idag märktes verkligen all stimulans hon fått se senaste dagarna. Busungen va lite mer mammig än vanligt på plats och va verkligen helt slut när vi kom hem så hon får en snabb vila även om det egentligen borde väntat tills hon ätit lunch. Ibland får man liksom bara lyssna på barnet och strunta i rutinerna lite 🤷❤️
 
Hur går det för er?

Här är det inskolning i mars, sen börjar jag jobba. Känns ambivalent, nu har vi fått till rutiner på att vara hemma. Dock tror jag hon kommer få roligt på förskolan och att jag får prata med andra vuxna lite känns trevligt! Dock blir det bara 50% till att börja med och 80% efter sommaren.

Hur är det med Försäkringskassan, säg att jag jobbar två fulldagar och en halvdag, då måste jag ta ut två heldagar med föräldradagar och en halvdag, så att det blir fem hela dagar (efter att hon fyllt 1 år?)?
 
Lite samma status här. Vi har börjat få in ganska så bra rutiner här hemma. (Bäst har det varit när jag haft gubbarna själv. Men nu är pappan hemma igen efter sin utbildning så det blir nog lite mer varierat framöver.)

Jag börjar jobba första mars och hoppas innerligt att lilleman kan somna med endast pappa som stöd (jobbar skift så ibland är jag inte hemma på natten). Som tur är har ungen självmant valt bort nattamningen (och nattningsamningen) bara den senaste veckan, så nu kan jag nog säga att vi är färdiga med det. Tror att det underlättar nu när jag inte alltid kommer att vara hemma när han ska sova.

Från mars tar pappan över och är hemma till slutet av sommaren då tanken är att lilleman ska börja på förskolan. (Skickade in anmälan idag tack vare dig @Johanna1988.) Har liksom skjutit på det i oändlighet men när jag läste ditt inlägg så tänkte jag att nu bara gör vi det.

Så som du skriver om f-kassan är så jag uppfattat att det funkar. Tänkte dock ringa dem en dag (när jag orkar sitta i telefonkö med 87 pers före :p) och dubbelkolla.

Har förövrigt legat sömnlös några nätter och funderat på hur fan vi ska få ihop våra respektive arbetsscheman med förskoletiderna till hösten. I värsta fall får vi be svärföräldrarna att hjälpa till lite i början innan vi får styr på allt. Ganska typiskt mig att oroa mig för något som ligger ett halvår fram...
 
Fast det funderar vi lite på med, men jag har bett hennes gudmor om EV hjälp vid förskolehämtning senare, för vi bor inte nära våra familjer, kanske som sagt lite tidigt, men bättre att göra folk beredda om det skulle skita sig med tider. (Jag jobbar egentligen bara dagtid men kan börja innan förskolan öppnat, eller sluta efter förskolan stängt).

Själv oroar jag mig lite inför inskolning (som jag innan det blev mer realitet bara tänkt att det kommer gå utmärkt), men ska föröska lita på personalen och VET att de gjort det här många gånger innan 🙈
 
Fast det funderar vi lite på med, men jag har bett hennes gudmor om EV hjälp vid förskolehämtning senare, för vi bor inte nära våra familjer, kanske som sagt lite tidigt, men bättre att göra folk beredda om det skulle skita sig med tider. (Jag jobbar egentligen bara dagtid men kan börja innan förskolan öppnat, eller sluta efter förskolan stängt).

Själv oroar jag mig lite inför inskolning (som jag innan det blev mer realitet bara tänkt att det kommer gå utmärkt), men ska föröska lita på personalen och VET att de gjort det här många gånger innan 🙈
Jag är lite orolig för att sonen inte är så van vid andra barn (när det kommer till förskolan då). Hans usp är liksom att sitta lungt och pilla med saker och se söt ut, i alla fall i lite mer okända miljöer. Det resulterade i att han fick stryk med en golfboll sist vi var hos hans kompis 🙈. Han kan liksom inte riktigt ta för sig på samma sätt som andra barn som har äldre syskon. Jag hoppas att det ändrar sig när han börjar på förskolan. Hade inte skadat om han tuffat till sig lite. Personalen har jag inte börjat oroa mig för (än 😅). Men som du säger så lär de ju ha koll på vad de gör.
 
Jag är lite orolig för att sonen inte är så van vid andra barn (när det kommer till förskolan då). Hans usp är liksom att sitta lungt och pilla med saker och se söt ut, i alla fall i lite mer okända miljöer. Det resulterade i att han fick stryk med en golfboll sist vi var hos hans kompis 🙈. Han kan liksom inte riktigt ta för sig på samma sätt som andra barn som har äldre syskon. Jag hoppas att det ändrar sig när han börjar på förskolan. Hade inte skadat om han tuffat till sig lite. Personalen har jag inte börjat oroa mig för (än 😅). Men som du säger så lär de ju ha koll på vad de gör.
När en unge tog en leksak från dottern på öppna förskolan smackade hon till honom :cautious:🙈
 
Vad tidiga ni är med inskolning allihop, jag känner mig helt efter. :p Vår plan är att dottern ska börja förskolan efter sommaren, då är hon drygt 1,5 år. Jag börjar dock jobba på måndag, då pappan tar över här hemma. Lite läskigt, ungen är fruktansvärt mammig... Men jag tänker att det får gå ändå, hon vänjer sig väl vid pappan förr eller senare.

Jag har också förstått det som att det funkar så hos FK, att efter barnet fyllt 1 år så måste man ha 100 % sysselsättning. Dock tänker jag att det är baserat på att man behöver skydda sin SGI. Med min nuvarande lön så slår jag i taket för sgi:n, så jag har försökt räkna ut hur mycket jag kan gå ner i tid utan att förlora sgi:n.
 
Vad tidiga ni är med inskolning allihop, jag känner mig helt efter. :p Vår plan är att dottern ska börja förskolan efter sommaren, då är hon drygt 1,5 år. Jag börjar dock jobba på måndag, då pappan tar över här hemma. Lite läskigt, ungen är fruktansvärt mammig... Men jag tänker att det får gå ändå, hon vänjer sig väl vid pappan förr eller senare.

Jag har också förstått det som att det funkar så hos FK, att efter barnet fyllt 1 år så måste man ha 100 % sysselsättning. Dock tänker jag att det är baserat på att man behöver skydda sin SGI. Med min nuvarande lön så slår jag i taket för sgi:n, så jag har försökt räkna ut hur mycket jag kan gå ner i tid utan att förlora sgi:n.
Vi kör också inskolning efter sommaren och då är sonen som er dotter när hon börjar. Men tydligen går det att börja oroa sig för saker tidigare ändå 😅🙈. (Otroligt typiskt mig.)
 
Hur går det för er?

Här är det inskolning i mars, sen börjar jag jobba. Känns ambivalent, nu har vi fått till rutiner på att vara hemma. Dock tror jag hon kommer få roligt på förskolan och att jag får prata med andra vuxna lite känns trevligt! Dock blir det bara 50% till att börja med och 80% efter sommaren.

Hur är det med Försäkringskassan, säg att jag jobbar två fulldagar och en halvdag, då måste jag ta ut två heldagar med föräldradagar och en halvdag, så att det blir fem hela dagar (efter att hon fyllt 1 år?)?
Här är vi igång med inskolningen minsann (är vi först mån tro?). Vår försiktiga lilla busunge älskar det! Va orolig över att det skulle vara jobbigt för henne med alla barn och nya vuxna iom att hon är så försiktig av sig i nya miljöer, men efter ca 1,5 vecka började jag lämna henne själv där 1h och sen 3h (ren lämning) och det har gått såååå bra! Hon kollar på mig när jag kommer för att hämta henne och fortsätter sen leka 🤣 "normal" inskolning här är 2 veckor, vi kommer nog landa på ca 2,5 vecka istället för att göra det tryggt för henne vilket är skönt. För oss blev det ju inskolning när hon va 13 månader för då kunde jag jobba halvtid minst 6 månader, förhoppningsvis kan jag lösa 10 månader så hon inte går heltid förrän hon passerat två. Skulle jag varit hemma längre hade jag behövt skola in vid 14 månader och då hade jag fått börja jobba 75-80% direkt så detta kändes bättre för mig.

Ang försäkringskassan och skydda sin sgi så måste man totalt ta ut ersättning för 100% så jobbar man 50% så måste man ta ut föräldradagar för resterande 50%. Ex: jag kommer jobba halvdagar, så då tar jag ut föräldrapenning på 50% 5 dagar i veckan. Vilken nivå av föräldradagar man tar ut spelar däremot ingen roll, så för mig blir det ett ypperligt sätt att använda mycket utav de där "värdelösa" lägsta dagarna 😁
 
Men då måste man också jobba jämna timmar? Om jag jobbar 4 timmar en dag, fyller jag i 50% dag på FKs hemsida, men jag kan inte jobba 5timmar en dag, för hur fyller man i det? (Vad jag hittar är det bara % man kan fylla i 12,5, 25, 50, 75, 100?)
 
Men då måste man också jobba jämna timmar? Om jag jobbar 4 timmar en dag, fyller jag i 50% dag på FKs hemsida, men jag kan inte jobba 5timmar en dag, för hur fyller man i det? (Vad jag hittar är det bara % man kan fylla i 12,5, 25, 50, 75, 100?)
Du kollar över en längre tid och räknar på det istället :) Jag jobbade exempelvis 65% ett tag, det är 5,2 timmar per dag. Ringde FK som sa att antingen tar jag ut 25% varje dag 7 dagar i veckan, alternativt 1 heldag plus en 3/4 delsdag. De måste inte tas ut exakt den dag man arbetar (men om en till förälder är f-ledig får det ju inte krocka för mycket).
 
Hur mycket längre tid, månadsvis då? Så rent krasst spelar det ingen roll om man fyller i exakt hur man jobbar per dag, bara det blir rätt typ månadsvis?
 
Hur mycket längre tid, månadsvis då? Så rent krasst spelar det ingen roll om man fyller i exakt hur man jobbar per dag, bara det blir rätt typ månadsvis?
Jag skulle säga sålänge det blir rätt veckovis, mest för att fk räknar ju på 15-14 och de flesta arbeten 1-31 (datum då alltså). Men precis som VLMF säger så behöver du inte ta ut det på rätt dagar, utan bara så totalen stämmer.
 
Vad tidiga ni är med inskolning allihop, jag känner mig helt efter. :p Vår plan är att dottern ska börja förskolan efter sommaren, då är hon drygt 1,5 år. Jag börjar dock jobba på måndag, då pappan tar över här hemma. Lite läskigt, ungen är fruktansvärt mammig... Men jag tänker att det får gå ändå, hon vänjer sig väl vid pappan förr eller senare.

Jag har också förstått det som att det funkar så hos FK, att efter barnet fyllt 1 år så måste man ha 100 % sysselsättning. Dock tänker jag att det är baserat på att man behöver skydda sin SGI. Med min nuvarande lön så slår jag i taket för sgi:n, så jag har försökt räkna ut hur mycket jag kan gå ner i tid utan att förlora sgi:n.
Hur tog du/ni ut dagar under första året och har du koll på ungefär hur många dagar som kommer finnas kvar när dottern börjar förskolan?

Väntar barn i februari och tänker att förskolestart vid 1,5 år vore lämpligt, utifrån att det annars blir inskolning alldeles före sommarledigheten. Har inte riktigt landat i hur många dagar jag ska ta ut som är hemma de första 9 månaderna. Vore intressant att höra hur någon annan tänkt med liknande plan. :)
 
Hur tog du/ni ut dagar under första året och har du koll på ungefär hur många dagar som kommer finnas kvar när dottern börjar förskolan?

Väntar barn i februari och tänker att förskolestart vid 1,5 år vore lämpligt, utifrån att det annars blir inskolning alldeles före sommarledigheten. Har inte riktigt landat i hur många dagar jag ska ta ut som är hemma de första 9 månaderna. Vore intressant att höra hur någon annan tänkt med liknande plan. :)

Å, nån plan vet jag inte om vi har haft direkt, jag slösade lite dagar de första månaderna innan hjärncellerna började fungera igen. Men större delen av ledigheten innan dottern fyllde 1 år, så tog jag ut 2 eller 3 dagar i veckan med ersättning från FK. Tilläggas bör att jag fått föräldralön enligt kollektivavtal i drygt 6 månader, men annars har pengarna räckt fint till våra utgifter.

Jag tyckte också det kändes dumt att skola in före sommaren med sina ihopslagningar och sommarvikarier, så hon får vara hemma till augusti (född i dec-22). Har inte koll på hur många dagar som kommer vara kvar då, men kan försöka räkna ut det. Pappan är hemma nu och han kommer använda 4 dagar i veckan (och jobba 1).
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 254
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 927
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 281
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp