Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Idag har vi varit på 18-månaderskontroll på bvc. Tänk vad tiden går! Jag har själv inte varit på bvc med honom på 10 månader men det känns som igår när man sprang där varannan vecka :p och jag reagerar dagligen på hur stor han har blivit, på alla sätt och vis. Det är verkligen ett litet barn nu, innan har det ju ändå funnits vissa bebisdrag kvar.

84 cm lång och 12 kg. Kunde inte kryssa för rutan för "8-10 ord" eller "bygga torn av klossar" men bvc-sköterskan förstod vad jag menade när jag sa att han har annat för sig:angel: när det gällde talet tyckte hon att han har så många ljud och läten att det inte är några konstigheter. Klossarna insåg hon att han inte har tålamod med:rofl:

Fick spruta i armen också, sa inte ett pip utan flinade sekunden efter och sprang vidare mot nya äventyr:D

Hur gör ni andra med blöjor och potträning? Är det någonting ni ens börjat fundera på? Jag är sugen på att ta tag i det men han har verkligen inte tid att sitta stilla på en potta eller toasits, även om han signalerar att han behöver gå. Jag funderar på att lägga ett gäng dagar pår raken och gå in helhjärtat för det. Verkligen inte göra några andra planer utan bara vara hemma och utan blöja.
 
Och en till fråga till er med hund. Hur löser ni problemet med vattenskålen?:meh:

(Fast det kanske inte är ett problem för er...)
 
Idag har vi varit på 18-månaderskontroll på bvc. Tänk vad tiden går! Jag har själv inte varit på bvc med honom på 10 månader men det känns som igår när man sprang där varannan vecka :p och jag reagerar dagligen på hur stor han har blivit, på alla sätt och vis. Det är verkligen ett litet barn nu, innan har det ju ändå funnits vissa bebisdrag kvar.

84 cm lång och 12 kg. Kunde inte kryssa för rutan för "8-10 ord" eller "bygga torn av klossar" men bvc-sköterskan förstod vad jag menade när jag sa att han har annat för sig:angel: när det gällde talet tyckte hon att han har så många ljud och läten att det inte är några konstigheter. Klossarna insåg hon att han inte har tålamod med:rofl:

Fick spruta i armen också, sa inte ett pip utan flinade sekunden efter och sprang vidare mot nya äventyr:D

Hur gör ni andra med blöjor och potträning? Är det någonting ni ens börjat fundera på? Jag är sugen på att ta tag i det men han har verkligen inte tid att sitta stilla på en potta eller toasits, även om han signalerar att han behöver gå. Jag funderar på att lägga ett gäng dagar pår raken och gå in helhjärtat för det. Verkligen inte göra några andra planer utan bara vara hemma och utan blöja.

Oj, "ska" de redan kunna 8-10 ord? M förstår ju det mesta men säger inte nåt mer än mamma, pappa och ett låtstasspråk som vi inte ser nån direkt logik i (typ bla, bla, bla)
Angående potta så har vi funderat lite, såg en videosnutt från när storasyrran var i samma ålder o då satt hon på pottan. Men vi känner ingen stress med det. Det är så mycket annat som händer nu, språkutvecklingen och snart förskolestart. Men kanske att vi ska plocka fram pottan iaf och se om hon har något intresse för det.
 
Pottade mycket i höstas/vintras men just nu har han inte ro att sitta på den. Blir jättearg/ledsen om man sätter honom där, så vi tar en paus just nu och försöker igen om ett tag.

A säger inte heller så många ord än, men man märker att han förstår mycket både på svenska och engelska. Han säger några ord som mamma, dada (daddy), titta, ta ta (tack tack), eddå (hejdå) + en hel del djurläten. Men mest babblar han sitt eget språk, tyst är han sällan. Han kan även teckna "äta" och "skor", och springer runt på dagarna och gör massa tecken till olika sånger :D

Angående vattenskål så har vi bara katt och deras skålar står i tvättstugan, med grind in dit... Annars hade han varit där jämt och pillat :p

Håller med andra som skrivit att det är en sjukt intensiv period just nu! Det har ju alltid varit full rulle på honom men nu har han lagt in en växel till och är som en liten tornado...
 
Idag har vi varit på 18-månaderskontroll på bvc. Tänk vad tiden går! Jag har själv inte varit på bvc med honom på 10 månader men det känns som igår när man sprang där varannan vecka :p och jag reagerar dagligen på hur stor han har blivit, på alla sätt och vis. Det är verkligen ett litet barn nu, innan har det ju ändå funnits vissa bebisdrag kvar. Bygga torn kan han.

84 cm lång och 12 kg. Kunde inte kryssa för rutan för "8-10 ord" eller "bygga torn av klossar" men bvc-sköterskan förstod vad jag menade när jag sa att han har annat för sig:angel: när det gällde talet tyckte hon att han har så många ljud och läten att det inte är några konstigheter. Klossarna insåg hon att han inte har tålamod med:rofl:

Fick spruta i armen också, sa inte ett pip utan flinade sekunden efter och sprang vidare mot nya äventyr:D

Hur gör ni andra med blöjor och potträning? Är det någonting ni ens börjat fundera på? Jag är sugen på att ta tag i det men han har verkligen inte tid att sitta stilla på en potta eller toasits, även om han signalerar att han behöver gå. Jag funderar på att lägga ett gäng dagar pår raken och gå in helhjärtat för det. Verkligen inte göra några andra planer utan bara vara hemma och utan blöja.

Vad "ska" de kunna mer?
Vi väntar på kallelse till 18mån-kontroll. Så många ord har han inte heller. Mamma, Dada (pappa), tack och titta kan väl påstås vara ord. Sen en del djurljud, vovov börjar han koppla till hund. Babblar gör han konstant men inte så förståeligt.

Vi har en potta han gärna sitter på både med och utan kläder. Har kissat enstaka gånger där men han känns inte redo för att aktivt börja potträna.
 
Vad "ska" de kunna mer?
Vi väntar på kallelse till 18mån-kontroll. Så många ord har han inte heller. Mamma, Dada (pappa), tack och titta kan väl påstås vara ord. Sen en del djurljud, vovov börjar han koppla till hund. Babblar gör han konstant men inte så förståeligt.

Vi har en potta han gärna sitter på både med och utan kläder. Har kissat enstaka gånger där men han känns inte redo för att aktivt börja potträna.
Djurläten och egna ljud för saker räknades in bland de 8-10 orden. Det var liksom ingen uppståndelse för att han inte sa några ord utan det är först vid 2-årskontrollen som det fångas upp.
De kollar så att de går stabilt, klotterritar, äter själv och pekar ut kroppsdelar. Sen minns jag inte om det var något mer som "kontrollerades" men hon kikade väl allmänt på hur han var och pysslade med. Frågade om tandborstning, nätter, förändringar i hemmet osv.
 
Snart dags för oss också på kontroll och då blir det eventuellt vaccin mot vattkoppor också då det läggs till i vaccinprogrammet nu i höst. Har velat väldigt mycket ang vaccinet men det verkar ju som att det inte finns några biverkningar förutom rodnad runt sticket samt möjligtvis några prickar ett par veckor senare. Så det låter väl som att vaccinet faktiskt vore bättre än att låta barnet bli smittat.

Här är det för övrigt inte många ord som används men det babblas som tusan på ett eget språk. :p
 
Och en till fråga till er med hund. Hur löser ni problemet med vattenskålen?:meh:

(Fast det kanske inte är ett problem för er...)

Det är ett väldigt STORT problem här :meh:
Hunden får ner vattenskålen med jämna mellanrum annars leker mest Havanna i den och allt ska badas.. :banghead:
då vi är ute så mkt som möjligt har hunden en skål ute, den rör av någon anledning inte barnet.
 
Vi har som mål att få henne blöjfri under semestern. Då ska vi de första tre veckorna mest gå hemma och måla hus, så då får hon gå utan blöja. Pottat har vi gjort sedan några v ålder. Men är inne i en "glöm det" period. Om hon inte får eltandborsten under tiden...
planen är blöja under nätter och vid bilåkning till en början. Tills hon säger till ordentligt.
 
Vi var på den kollen för ett tag sedan, då togs i get upp om verken hur mycket ord, bygga klossar eller något sådant. Utan hon lekte mest på medan vi pratade om allt möjligt.
Vi är inne i en period där allt som kan knuffas på ska knuffas på, inga undantag.


Vi har problem med läggning. Från att det har tagit 30sec till att det nu tar 1.5h, detta sedan vi bytte säng. Vill verkligen inte byta tillbaka till spjälsängen då hon sover bättre i denna. Hon tycker bara att den är roligare då hon kan klättra ur den...
 
Vi var oxå på vårt först riktiga besök på akuten i tisdags. Ytterdörren på dagis hade blåst igen över lillfingret på tjejen. Dagmamma körde direkt till VC där pappa fick möta upp, sedan mötte jag upp Havanna och pappa på akuten där de efter mycket om och men plockade bort nageln och sydde 2 stygn. Snacka om världens coolaste lilla tjej, hon verkar inte ens förstå att hon borde ha ont.
Dock har hon fått en skena hon ska ha veckan ut, men den sliter hon av sig hela tiden, så nu får hon klara sig med plåster (vilket hon oxå plockar bort, men det är lättare att byta). Hon leker runt i full fart och är inte ett dugg brydd om att hon borde ha ont, snarare tvärt om.
 
Vi ha som sagt haft lite bökigt med läggning sedan vi bytte säng för 1v sedan. Idag testade jag att spela ljudboken "elefanten som inte kunde somna" samtidigt. 1 min, kortad vi ned tiden till! Igår hade vi 55min och tidigare i veckan ca 2h.
 
Jo men
När man full med gravidhormoner nästan börjar lipa som ett barn när det gick så lätt :D:angel::rofl:
Jo men lättnaden när någonting som krånglat över tid släpper är ju obeskrivlig! Jag håller tummarna för att det inte var en engångsföreteelse!

Jag hade tänkt svara på ditt tidigare inlägg om besvärliga nattningar men ibland dröjer det ju flera dagar innan man verkar få tid att skriva något och det har det ju hunnit flyga ur huvudet...
Vi har ju också madrass på golvet och det har ju fungerat bra från den dagen vi flyttade in i huset. Väldigt sällan som vi haft krångliga nattningar. Men jag vågar inte ställa in några leksaker på rummet för ibland går han ju upp och vill greja med annat och jag är rädd att de skulle locka för mycket ibland.
 
Jo men

Jo men lättnaden när någonting som krånglat över tid släpper är ju obeskrivlig! Jag håller tummarna för att det inte var en engångsföreteelse!

Jag hade tänkt svara på ditt tidigare inlägg om besvärliga nattningar men ibland dröjer det ju flera dagar innan man verkar få tid att skriva något och det har det ju hunnit flyga ur huvudet...
Vi har ju också madrass på golvet och det har ju fungerat bra från den dagen vi flyttade in i huset. Väldigt sällan som vi haft krångliga nattningar. Men jag vågar inte ställa in några leksaker på rummet för ibland går han ju upp och vill greja med annat och jag är rädd att de skulle locka för mycket ibland.

Vi hade 120 madrass på golvet först, men vi gav upp det. Fick nu med mormors gamla säng, en sådan här. Hon studsar lätt över kanten om hon inte anser sig redo att sova (sova är typ det värsta hon vet). Hon klättrar ur och kommer in till oss när hon vaknar på morgonen (eller när hon anser sig ha sovit klart), men ligger kvar och ropar på oss när hon vaknar på natten.

Vi har en hel del att pilla med i hennes rum, hon älskar att dra i garderoben. Men det bryr hon sig inte alls om när det handlar om läggning, vilket är konstigt. Det enda som gäller då är att ta sig ut ur rummet och in till oss. Det är bara hennes dörr mellan vårt sovrum och hennes, vi har ingen dörr in till oss utan för att gå ned på nedervåningen måste man gå igenom vårt sovrum. typ.

images
 
Vi hade 120 madrass på golvet först, men vi gav upp det. Fick nu med mormors gamla säng, en sådan här. Hon studsar lätt över kanten om hon inte anser sig redo att sova (sova är typ det värsta hon vet). Hon klättrar ur och kommer in till oss när hon vaknar på morgonen (eller när hon anser sig ha sovit klart), men ligger kvar och ropar på oss när hon vaknar på natten.

Vi har en hel del att pilla med i hennes rum, hon älskar att dra i garderoben. Men det bryr hon sig inte alls om när det handlar om läggning, vilket är konstigt. Det enda som gäller då är att ta sig ut ur rummet och in till oss. Det är bara hennes dörr mellan vårt sovrum och hennes, vi har ingen dörr in till oss utan för att gå ned på nedervåningen måste man gå igenom vårt sovrum. typ.

images
Förstår jag det rätt som att hon hellre somnar i erat rum? Eller vill hon bara vara där?
 
Förstår jag det rätt som att hon hellre somnar i erat rum? Eller vill hon bara vara där?

Det går absolut inte att få henne att somna på andra ställen än i sin säng, i undantagsfall funkar vagnen. Men det är sällan. Hon har aldrig somnat i soffan, slutade somna i famnen vid 3 månaders ålder utan somnar bara ensam i sin säng.

Hon älskar att hänga i vår säng och leka med allt på vårt sängbord. Sova är som sagt något av det värsta som finns och då funkar allt att leka med.
 
Det går absolut inte att få henne att somna på andra ställen än i sin säng, i undantagsfall funkar vagnen. Men det är sällan. Hon har aldrig somnat i soffan, slutade somna i famnen vid 3 månaders ålder utan somnar bara ensam i sin säng.

Hon älskar att hänga i vår säng och leka med allt på vårt sängbord. Sova är som sagt något av det värsta som finns och då funkar allt att leka med.
Ah, jag förstår.
Pappan kan få sonen att somna i vagnen hyfsat lätt. För mig tar det bra mycket längre tid men jag har det lättare i sängen. Hos oss somnar vi inte i soffa, famn eller nåt sånt heller.
Ser inte fram emot den dagen han når handtaget och kommer ut från sitt rum själv... då lär vi också ha ett barn som är överallt vissa kvällar.

Sonen är verkligen i en bokperiod nu och har en favoritbok som ska läsas/kollas i innan han somnar. Den kommer han också springandes med på morgonen:laugh:
Har han svårt att komma till ro tycker han om när vi startar en sån där nattlampa som projicerar stjärnor i taket. Ibland vill han även att man slår på melodierna som den kan spela upp.
 
Ah, jag förstår.
Pappan kan få sonen att somna i vagnen hyfsat lätt. För mig tar det bra mycket längre tid men jag har det lättare i sängen. Hos oss somnar vi inte i soffa, famn eller nåt sånt heller.
Ser inte fram emot den dagen han når handtaget och kommer ut från sitt rum själv... då lär vi också ha ett barn som är överallt vissa kvällar.

Sonen är verkligen i en bokperiod nu och har en favoritbok som ska läsas/kollas i innan han somnar. Den kommer han också springandes med på morgonen:laugh:
Har han svårt att komma till ro tycker han om när vi startar en sån där nattlampa som projicerar stjärnor i taket. Ibland vill han även att man slår på melodierna som den kan spela upp.

Havanna har inte riktigt ro att lyssna när man försöker läsa för henne. Hon sliter boken ur händerna på dig och "läser" istället högt själv. Hon plockar gärna med sina böcker och kan sitta länge och läsa högt för sig själv. :p
Jag bara längtar efter att det ska gå att läsa för henne ordentligt, jag försöker med jämna mellanrum.

vi har oxå melodier i vår nattlampa/babyvakt. Men hon blir mest arg av den :rofl:

Öppna dörrar är något av det roligaste som finns här :grin: Vi dubbelviker en strumpa och klämmer mellan dörr och kant, då får hon inte upp dom :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 640
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 237
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 312
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 797
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp