Bukefalos 28 år!

Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Vi har inget ridhus,men vi har en plan som går att rida på förutom då den är helt frusen.Då rider jag ut 2dagar i veckan och 1vilodag och resten dressyr eller hopp på planen.
Nu på vintern rider jag ut varje dag,i skritt då det är hårt överallt.Ibland går det att rida på plan och då rider jag där..
Förut red jag en privathäst på¨ridskola,där var det en manege som visserligen var bra,men där pågick lektioner medan man red,så man fick ändå inte så mycket utav ridningen.
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Mina hästar har inte vilat vintertid trots att jag inte direkt haft ridhus. Det går väl att rida ändå, man får anpassa arbetet till underlaget och galoppera på frysta ängar när vägarna är hårda.

Jag har nu löst ridhuskort i ett ridhus nära stallet och rider där 3 vardagar i veckan är det tänkt, sen vilar min häst de andra två dagarna och rids ut på helgen.
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Nja jag är rätt övertygad om att ur hästens synvinkel så är det bättre att ha tillgång till ridhus än att vara hänvisad till stenhårt underlag som bara funkar till skritt.

Vad jag lever efter och har lärt mig så mår hästar bra av arbete. Ska de vila helt utan att ens skrittas för hand, då ska det vara på ett sommarbete. I övrigt så ska hästar röra på sig dagligen. Endast hagvistelse är inte tillräckligt lever jag efter, och de dagar min häst bara går i hage, de är lätträknade.
Och att då skritta mer än halva året, det skulle kännas som alldeles för lite motion för hästen. Dessutom dödligt tråkigt för mig som ryttare! :crazy:

De som missbrukar ridhus gör det även om det är fint ridbart underlag utanför ridhus och ridbana.

Personligen rider jag ut så ofta det går vintertid (+grader och mjukt på vägen eller snö som går att trava och galoppera i). Övrig tid rider jag i ridhuset dit jag kör hästen. Väljer att rida färre dagar/vecka på vintern, vilodagar = skrittdagar. Längre sammanhängande vila får pållen på vintern då hon skrittas för hand och ngn gång uppsuttet minst en halvtimme per dag. Då anser jag hästen får den motion och motivation hon behöver.

Men det känns trist när pållen blir jättepigg och glad av en kort utetur och man pga underlaget inte kan låta henne galoppera av sig! Igår tex så var jag ute i mörkret. Knallhårt på vägen, gick in på en liten åker i träda där några cm snö var kvar, gick att trava, pålle jättepigg och jätteglad! Galopp var det för lite snö för, lite småhalt och för dålig dämpning. Dessutom är ju pålle pigg pga för lite galopp i naturen, så även pga det kändes galopp där på åkern olämpligt.
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Jag skulle grna vilja ha ridhus hemma, men det har vi inte så vi rider iväg till ett ridhus som det ä ca 15 min skrittväg, när jag hoppar så åker vi hem till min tränare som har ridhus.
Men bara för att man har ridhus så betyder ju inte det att man automatiskt rider där varje dag/för mycket? Nej, jag har hellre ridhus och håller igång mina hästar och rider dem regelbundet än att de får lite vila då och då. Min häst stelnar dessutom till väldigt mycket om han får en vintervila, så alla behöver ingen vila på vintern.
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Man kan väl ha samma veckorschema/träningsupplägg för hästen även om man har ridhus? Om man kör två pass dressyr på bana varje vecka, två omgångar uteritt, en omgång tömkörning och en hoppning samt en dag vila är det ju så att man vintertid lägger dressyrpassen och hoppningen inne, resten kan man ju sköta ute. Att det sedan inte blir samma tempo i det man gör ute är ju kanske väderrelaterat, men jag förstår inte varför man tvunget måste snöa in i ridhuset 7 dgr i veckan bara för att man har det?

Tror inte det har med ridhuset i sig att göra utan hur ansvarsfull och motiverande man är som hästägare och ryttare.
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Mina hästar har inte vilat vintertid trots att jag inte direkt haft ridhus. Det går väl att rida ändå, man får anpassa arbetet till underlaget och galoppera på frysta ängar när vägarna är hårda.

Jag har nu löst ridhuskort i ett ridhus nära stallet och rider där 3 vardagar i veckan är det tänkt, sen vilar min häst de andra två dagarna och rids ut på helgen.

jag rider ut nästan avrje dag när det bara ä glas halt som i dag så fick min häst vila lite men annars rider jag varje dag. o jag brukar rida p frysta ängar eller skogs vägar :) men man vill ändå ha ettt ridhus
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

1jag villl oxså har rid hus men det var min åsikt och ursäkta att jag skrev det då och jag rider varje dag rider Aldrig i rid hus och vi har ingen tillgn till ridhus då blir det ju en liten vila för hästarna för då kan man ju inte rida som man brukar och då går våra hästar resten av året och har en liten vila på sommaren men det är så vi gör jag vill oxs ha ett ridhus men jaja alla får väl tyka vad dom vill eller :confused:

Jag tror att du blir missförstådd, för din rubrik, om det skulle vara sämre med ridhus, och ditt första inlägg, låter som att det är dåligt och att dina kompisar har en sämre hästhållning pga ridhuset än du som bara rider ut. så det är vad du själv skrivit som leder till missförstånd. Nu skriver du i senare delen av tråden att du VILL ha ridhus, då förstår jag ännu mindre din rubrik och ditt första inlägg hur du menade med det egentligen :confused:
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Fattar inte riktigt vad du menar... Hur kan det vara bättre att inte ha ridhus på vintern?
Man är ju inte tvingad att rida där för att det finns, men å andra sidan slipper man hoppa över ridningen för att det är dåligt underlag ute. Det betyder inte att hästarna aldrig får vila...
Jag har inget ridhus, ingen paddock och knappt ridbara vägar på vintern, inte speciellt kul... Hade jag haft tillgång till ridhus hade jag absolut ridit mer nu på vintern vilket mina hästar hade mått bra av oxå. man kan ju skritta i ridhus oxå, och tömköra..
Sen hade det varit bra vissa heta sommardagar oxå att kunna rida i ridhus, då man ibland får hoppa över ridningen pga värmen om man inte kan senare på kvällen.

Nu rider jag ju bara i skogen på långa promenader och älskar det...på sommaren.. men om jag skulle säga att jag tycker att det är bättre att vara utan ridhus helt, särskilt vintertid ...skulle det bero på avundsjuka..
 
Sv: Vintern - bättre med rid hus eller sämmre??

Jag har inget ridhus och ingen paddock där jag har mina hästar. Det som gäller vintertid är grusvägar eller att rida på vall, båda funkar bra.
Dock vore det inte fel att ha nära till ridhus.

Det här med vila, det beror ju lite på hur mycket man rider sin häst.
En del hästar rids kanske bara 3 gånger i veckan och då tycker inte jag att det är nödvändigt med någon vintervila.
En del hästar måste hållas igång jämt för att fungera osv osv.
Många hästar har vila på sommaren i stället då man släpper dom på bete tex.

För oss som tävlar så håller man igång under vintern för att vara väl förberedda för tävlingssäsongen som börjar på våren.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 841
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 952
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp