Problem med inackordering

Aldrig någonsin heller stått i ett stall där man inte får rida longera, tömköra eller rida volter, vilket ju faktiskt är mer eller mindre samma sak. Vilken tråkig ägare, ska hen ha inackorderingar får väl hen lära sig använda en traktor liksom. Som sagt. Jag hade flyttat.
Det är ren jättevanlig regel, framförallt med vissa underlag.
Där jag står har vi två ridhus och i det som har fibersand får man varken longera, tömköra eller löshoppa. Sliter för mkt på underlaget om det inte sker lugnt och städat. Då sladdas ändå ridhusen varje dag.
 
Ett fiberunderlag tex kostar idag runt en halv miljon att lägga, så det är inte så konstigt att man är rädd om sina ridhusbottnar. Om man river upp underlaget så kostat det enorma summor att återställa.
Ja och fiber blir verkligen uselt om det inte sköts väl. I mitt förra stall var det fibersand som sladdades och vattnades alldeles för sällan + inga regler om longering osv. Underlaget var uselt. Extremt ojämnt med hårda delar och typ bottenlösa delar.
 
Där håller jag inte med dig, det är skillnad på att longera en häst som drar runt i 190 på lina så topplagret fräser bort samtidigt som en människa trampar runt och plattar till i mitten på en volt och att rida I balans på volt eller tömköra tex.

Vet inte vad ni har för underlag men vissa underlag är jobbigare än andra att hålla efter och jämna till, tex fibersand då det är tungt, blött och kompakt. Jag har varit med om hästar som rivit upp så pass att stenmjölet som ligger under topplaget dragits upp.
Sånt tycker inte jag att stallägaren ska behöva lägga extra kostnader på att rätta till dagligen vilket i vissa fall behövs om man vill hålla underlaget jämnt efter våldsam longering tex.

Nu vet vi inte hur ts longerar eller vilka förutsättningar som finns på den gården, så dumt att spekulera. Men har han heltidsjobb utöver gården så kan jag förstår att han hellre ser att ts inte alls longerar där.
Var står det att ts häst skenar i lina men inte under ryttare och var står det att det är fibersand? Nä. Skitlöjligt. Har använt oss av ridhus med både sand och fiber, ingenstans öht här omkring finns reglerna att man inte får longera i träningen. Varken i privata ridhus eller på de större anläggningarna. Men de har väl personal eller kan själva hantera traktorer helt enkelt... Stallägaren verkar ju totalknepig i andra avseenden också så handlar nog mer om en stallägare som inte ska ha inackorderingar än något annat.
 
Ja och fiber blir verkligen uselt om det inte sköts väl. I mitt förra stall var det fibersand som sladdades och vattnades alldeles för sällan + inga regler om longering osv. Underlaget var uselt. Extremt ojämnt med hårda delar och typ bottenlösa delar.
Ja och det är egentligen lite samma oavsett vilket underlag man har, men alla stall (eller inackorderade för den delen) är inte lika noga med att hålla underlagen i ridbart skick.
Delade stall med en person som ansåg att hennes häst behövde springa av sig, och efteråt var det så djupa hål i underlaget att man trott att en grupp med vildsvin varit framme. Och hur tungt är inte det att för hand kratta igen hålen efter något sånt? Det går inte.

Det gäller att vara rädd om underlaget och sköta det pedantiskt för att det ska vara bra att rida på. Fiber är ju som du säger extra känsligt, kräver enorma mängder vatten och noga underhåll för att behålla sina goda egenskaper.
 
Det är ren jättevanlig regel, framförallt med vissa underlag.
Där jag står har vi två ridhus och i det som har fibersand får man varken longera, tömköra eller löshoppa. Sliter för mkt på underlaget om det inte sker lugnt och städat. Då sladdas ändå ridhusen varje dag.
Jag har regelbundet tränat i ett tio-tal ridhus runt om här, många med fiber. Ingenstans finns de reglerna så säkerligen inte sååå vanlig regel. Sedan har jag tydligen missat att ridhuset har fiber. Var står det?
 
Var står det att ts häst skenar i lina men inte under ryttare och var står det att det är fibersand? Nä. Skitlöjligt. Har använt oss av ridhus med både sand och fiber, ingenstans öht här omkring finns reglerna att man inte får longera i träningen. Varken i privata ridhus eller på de större anläggningarna. Men de har väl personal eller kan själva hantera traktorer helt enkelt... Stallägaren verkar ju totalknepig i andra avseenden också så handlar nog mer om en stallägare som inte ska ha inackorderingar än något annat.
Ts har ju uttryckt att hen försöker återställa underlaget efter longering = låter som att hästen har gjort åverkan på underlaget. Jag vet heller inte vad ”mentalträning från marken” innebär i ts fall, kanske innehåller något som stallägaren inte vill ha i sitt ridhus.
 
Jaha, jag vet flera med sådana regler. Oavsett underlag. Vet en del stall där man bara får longera ute på longeringsvolt tex.
Ok. Jag har väl haft tur då och ägarna är vettigare här... intressant att största ridklubb här med lag på elitnivå i voltige och mååånga voltigeträningar per vecka har just fiber dock om det inte går att longera på fiber. Och att förbjuda att gå med hästen utan att man rider är ju bara skitlöjligt.

Hur eller hur är det en knepig stallägare, finns gott om stall här där det inte finns så fåniga regler. Hade det varit viktigt att longera för min säkerhet eller i arbete vilket det är för oss med heta energiska tävlingsponnyer, hade jag valt att flytta.
 
Ok. Jag har väl haft tur då och ägarna är vettigare här... intressant att största ridklubb här med lag på elitnivå i voltige och mååånga voltigeträningar per vecka har just fiber dock om det inte går att longera på fiber. Och att förbjuda att gå med hästen utan att man rider är ju bara skitlöjligt.

Hur eller hur är det en knepig stallägare, finns gott om stall här där det inte finns så fåniga regler. Hade det varit viktigt att longera för min säkerhet eller i arbete vilket det är för oss med heta energiska tävlingsponnyer, hade jag valt att flytta.
Klart att det går att longera, men det svåra är ju att man som stallägare inte kan säga att ”lisa får longera men inte kajsa för hennes häst leker rodeo på lina”.
Det har ju inget att göra med hur vettiga eller inte vettiga stallägarna är.

Att inte få gå med hästen låter extremt konstigt ja. Man ts skrev att hon körde ”mentalträning för hand” och då antar jag att det är något annat än att bara gå med hästen.

Jag vill inte heller stå i ett stall där jag inte kan longera, men jag hsr förståelse för regeln. Är glad att vi har två ridhus och att man får longera/tömköra i det ena.
 
Klart att det går att longera, men det svåra är ju att man som stallägare inte kan säga att ”lisa får longera men inte kajsa för hennes häst leker rodeo på lina”.
Det har ju inget att göra med hur vettiga eller inte vettiga stallägarna är.

Att inte få gå med hästen låter extremt konstigt ja. Man ts skrev att hon körde ”mentalträning för hand” och då antar jag att det är något annat än att bara gå med hästen.

Jag vill inte heller stå i ett stall där jag inte kan longera, men jag hsr förståelse för regeln. Är glad att vi har två ridhus och att man får longera/tömköra i det ena.
Det där är ju faktiskt spekulationer, ts skriver att hästen lätt får överenergi, det är ju inte samma sak som att den skenar i lina. Våra ponnyer har också enorm överenergi, de kan ändå bete sig i lina utan att skena runt (tack och lov får vi longera i vårt ridhus, hade ju inte slängt upp barnen på heta tävlingsponnyer nu efter vintervilan till exempel om vi inte jobbat igång med markövningar på olika sätt). TS skriver själv i ett svar att hon lackat ur på att hon inte ens får gå med hästen, så det är ingen spekulation.

Man gör väl som man är van, som sagt, vi har sex ridhus i närheten vi tränat i de senaste två åren, ingenstans, trots fiber, finns dessa regler. Ridklubbarna har det definitivt inte (de är inte medräknade i dessa sex, men ytterligare fyra eller om det till och med är fem ridklubbar runt om har fiber, inklusive då en av Sveriges största voltigeklubbar med säkerligen 10-15 grupper i veckan som tränar voltige). Då borde rimligen ponnyomhoppningar på högre nivå slita lika mycket med tanke på de svängar och den gas ungarna tar... (nu pratar jag om ryttarna på trestjärnig nivå).

Tror, ärligt talat, mer att det handlar om en tjurig stallägare som insett att det faktiskt kostar att mer än det smakar att ha inackorderingar.
 
Det där är ju faktiskt spekulationer, ts skriver att hästen lätt får överenergi, det är ju inte samma sak som att den skenar i lina. Våra ponnyer har också enorm överenergi, de kan ändå bete sig i lina utan att skena runt (tack och lov får vi longera i vårt ridhus, hade ju inte slängt upp barnen på heta tävlingsponnyer nu efter vintervilan till exempel om vi inte jobbat igång med markövningar på olika sätt). TS skriver själv i ett svar att hon lackat ur på att hon inte ens får gå med hästen, så det är ingen spekulation.

Man gör väl som man är van, som sagt, vi har sex ridhus i närheten vi tränat i de senaste två åren, ingenstans, trots fiber, finns dessa regler. Ridklubbarna har det definitivt inte. Då borde rimligen ponnyomhoppningar på högre nivå slita lika mycket med tanke på de svängar och den gas ungarna tar... (nu pratar jag om ryttarna på trestjärnig nivå).

Tror, ärligt talat, mer att det handlar om en tjurig stallägare som insett att det faktiskt kostar att mer än det smakar att ha inackorderingar.
Det var så jag tolkade ts, men nej jag vet inte.
Oavsett så är det som vanligt bara att gilla läget eller flytta.
 
Det där är ju faktiskt spekulationer, ts skriver att hästen lätt får överenergi, det är ju inte samma sak som att den skenar i lina. Våra ponnyer har också enorm överenergi, de kan ändå bete sig i lina utan att skena runt (tack och lov får vi longera i vårt ridhus, hade ju inte slängt upp barnen på heta tävlingsponnyer nu efter vintervilan till exempel om vi inte jobbat igång med markövningar på olika sätt). TS skriver själv i ett svar att hon lackat ur på att hon inte ens får gå med hästen, så det är ingen spekulation.

Man gör väl som man är van, som sagt, vi har sex ridhus i närheten vi tränat i de senaste två åren, ingenstans, trots fiber, finns dessa regler. Ridklubbarna har det definitivt inte (de är inte medräknade i dessa sex, men ytterligare fyra eller om det till och med är fem ridklubbar runt om har fiber, inklusive då en av Sveriges största voltigeklubbar med säkerligen 10-15 grupper i veckan som tränar voltige). Då borde rimligen ponnyomhoppningar på högre nivå slita lika mycket med tanke på de svängar och den gas ungarna tar... (nu pratar jag om ryttarna på trestjärnig nivå).

Tror, ärligt talat, mer att det handlar om en tjurig stallägare som insett att det faktiskt kostar att mer än det smakar att ha inackorderingar.
Jag är mest förvånad över att du aldrig hört talas om ridhus där man inte får longera. Den regeln är väldigt vanligt både i Sverige och utomlands. Däremot brukar det finnas andra alternativ till longering, tex volt eller annan bana.

Om ni har en voltigeklubb i närheten så är det väl lite själva syftet med deras anläggning att då träna/tävla voltige så går inte riktigt att jämföra med någon som rastar av hästen i lina, dessutom går voltige sällan speciellt vilt till, utan brukar ske i balans, takt och samling.

På en tävling så sladdar och krattas banan flera gånger för att det ska fungera.

Men ja, summa summarum är att alla stall har olika regler och rutiner så man får helt enkelt gilla läget eller flytta
 
Det var så jag tolkade ts, men nej jag vet inte.
Oavsett så är det som vanligt bara att gilla läget eller flytta.
Intressant att ni gör tolkningen att bara för att hästar har energi så kan de inte bete sig och att underlaget är fiber trots att ts inte skriver det någonstans, vad jag kan se (återigen, rätta mig om ts skrivit det) :up:

Men ja, det är nog bättre som sagt att flytta. Jag får också känslan att stallägaren kommit på att hen inte vill ha inackordering alls. Någonstans, även som stallägare, borde man ju vara intresserad av att säkerheten går först (till exempel om det behövs longeras några varv innan man sitter upp, blir ju liksom ingen skillnad om det nu skulle vara så att hästen leker rodeo på volt innan ridning eller om den leker rodeo med ryttaren efter uppsittning, den det blir skillnad för är ju liksom ryttaren som kanske slipper en avåkning med skador vilket borde gynna stallägaren också).

Om fiber är så oerhört känsligt borde det rimligen inte att ha hopptävlingar på det här underlaget heller som sagt, i alla fall inte högre ponnyhoppningar där b-ponnyerna både gasar och bromsar och svänger omöjliga 90-graders svängar i samma fart...
Av det ts skriver i första inlägget får jag helt enkelt känslan av att stallägaren inte vill ha en inackordering alls
Alternativt vill ha boxen till någon kompis istället
@Rubber Duck jag tror du och din häst mår bäst av att snabbast möjligast hitta en ny stallplats
Så tror jag också det är och var min första tanke också när jag läste ts. Utifrån preferensen jag har då att det inte är förbjudet någonstans häromkring att jobba hästen från marken, oavsett om det handlar om longering eller lössläppning eller något annat. Om det dessutom finns tio hästar och ingen kan gå med ts häst trots att ts efterfrågat det, då tycker jag det är mer att bara jävlas med ts (och visar att stallägaren inte överhuvudtaget är intresserad av god hästhållning eller att få ts med häst att trivas). Jag förstår inte vad hästägaren liksom får ut av det, mer än att hen inte vill ha inackordering och inte vågar tala om det för ts.
Jag är mest förvånad över att du aldrig hört talas om ridhus där man inte får longera. Den regeln är väldigt vanligt både i Sverige och utomlands. Däremot brukar det finnas andra alternativ till longering, tex volt eller annan bana.

Om ni har en voltigeklubb i närheten så är det väl lite själva syftet med deras anläggning att då träna/tävla voltige så går inte riktigt att jämföra med någon som rastar av hästen i lina, dessutom går voltige sällan speciellt vilt till, utan brukar ske i balans, takt och samling.

På en tävling så sladdar och krattas banan flera gånger för att det ska fungera.

Men ja, summa summarum är att alla stall har olika regler och rutiner så man får helt enkelt gilla läget eller flytta
Nja, det är ju en vanlig ridskola. Som dock har en väldigt aktiv voltigesektion. Oavsett - så tar ju inte underlaget skada med det... Jag har sett många grupper där då dottern varit aktiv tidigare, hästarna får galoppera på rätt snabbt emellan själva passen. De går ett pass, alla får träna övningen, sedan släpps de ut på lite större volt och får sträcka ut och sedan tar man in dem igen. Ingen voltigeträning går hästen på i samma monotona tempo hela tiden. Det skulle slita (på hästen, inte på underlaget). Nej, som sagt, här kan man uppenbarligen hantera underlag. Sedan undrar jag fortfarande, var står det att det är fiber? Det är ju inte så att fiber är det första man slänger in idag, speciellt inte i ett privatägt ridhus som uppenbarligen inte hyrs ut till utomstående? Är det så självklart att det är fiber för er? Men absolut. Gillar man inte reglerna får man flytta, håller med om det. Vilket också var vad jag skrev i första inlägget som Du valde att svarade på. JAG tycker det är skitlöjligt och hade aldrig stått i ett sådant stall med en sådan ägare.
 
Intressant att ni gör tolkningen att bara för att hästar har energi så kan de inte bete sig och att underlaget är fiber trots att ts inte skriver det någonstans, vad jag kan se (återigen, rätta mig om ts skrivit det) :up:

Men ja, det är nog bättre som sagt att flytta. Jag får också känslan att stallägaren kommit på att hen inte vill ha inackordering alls. Någonstans, även som stallägare, borde man ju vara intresserad av att säkerheten går först (till exempel om det behövs longeras några varv innan man sitter upp, blir ju liksom ingen skillnad om det nu skulle vara så att hästen leker rodeo på volt innan ridning eller om den leker rodeo med ryttaren efter uppsittning, den det blir skillnad för är ju liksom ryttaren som kanske slipper en avåkning med skador vilket borde gynna stallägaren också).

Om fiber är så oerhört känsligt borde det rimligen inte att ha hopptävlingar på det här underlaget heller som sagt, i alla fall inte högre ponnyhoppningar där b-ponnyerna både gasar och bromsar och svänger omöjliga 90-graders svängar i samma fart...

Så tror jag också det är och var min första tanke också när jag läste ts. Utifrån preferensen jag har då att det inte är förbjudet någonstans häromkring att jobba hästen från marken, oavsett om det handlar om longering eller lössläppning eller något annat. Om det dessutom finns tio hästar och ingen kan gå med ts häst trots att ts efterfrågat det, då tycker jag det är mer att bara jävlas med ts (och visar att stallägaren inte överhuvudtaget är intresserad av god hästhållning eller att få ts med häst att trivas). Jag förstår inte vad hästägaren liksom får ut av det, mer än att hen inte vill ha inackordering och inte vågar tala om det för ts.

Nja, det är ju en vanlig ridskola. Som dock har en väldigt aktiv voltigesektion. Oavsett - så tar ju inte underlaget skada med det... Jag har sett många grupper där då dottern varit aktiv tidigare, hästarna får galoppera på rätt snabbt emellan själva passen. De går ett pass, alla får träna övningen, sedan släpps de ut på lite större volt och får sträcka ut och sedan tar man in dem igen. Ingen voltigeträning går hästen för i samma monotona tempo hela tiden. Det skulle slita (på hästen, inte på underlaget). Nej, som sagt, här kan man uppenbarligen hantera underlag. Sedan undrar jag fortfarande, var står det att det är fiber? Det är ju inte så att fiber är det första man slänger in idag, speciellt inte i ett privatägt ridhus som uppenbarligen inte hyrs ut till utomstående? Är det så självklart att det är fiber för er? Men absolut. Gillar man inte reglerna får man flytta, håller med om det. Vilket också var vad jag skrev i första inlägget som Du valde att svarade på. JAG tycker det är skitlöjligt och hade aldrig stått i ett sådant stall med en sådan ägare.
Ingen har sagt att det är fiber. Man kan ha regler omlongering oavsett underlag. Fiber togs upp som exempel på extra känsligt underlag.

Ang hoppning så kräver det verkligen extra skötsel. Vår fibersand hålls blötare än jag personligen föredrar just eftersom det krävs vid hoppträning (ligger stadigare). Kräver också att man sladdar extra ofta.
 
Ingen har sagt att det är fiber. Man kan ha regler omlongering oavsett underlag. Fiber togs upp som exempel på extra känsligt underlag.

Ang hoppning så kräver det verkligen extra skötsel. Vår fibersand hålls blötare än jag personligen föredrar just eftersom det krävs vid hoppträning (ligger stadigare). Kräver också att man sladdar extra ofta.
Då är vi överens om att det uppenbarligen går att sköta vilket underlag som helst för vilket ändamål som helst. Och att man får flytta om man inte gillar reglerna. Och att ni spekulerar när det handlar om fiber och att ts häst skenar. Det kan mycket väl vara så att stallägaren inte sköter underlaget, att det bara är lite sand som slängts in på ett betonggolv i en maskinhall etc och stallägaren inte har intresse att sköta om det. Då tycker jag också TS ska flytta, för hästens bens skull ;)
 
Då är vi överens om att det uppenbarligen går att sköta vilket underlag som helst för vilket ändamål som helst. Och att man får flytta om man inte gillar reglerna. Och att ni spekulerar när det handlar om fiber och att ts häst skenar. Det kan mycket väl vara så att stallägaren inte sköter underlaget, att det bara är lite sand som slängts in på ett betonggolv i en maskinhall etc och stallägaren inte har intresse att sköta om det. Då tycker jag också TS ska flytta, för hästens bens skull ;)
Jag tänker mer att stallägaren kanske inte vill lägga ner extra mycket tid på skötsel av underlaget pga longering osv. Det kan ju vara så att stallägaren har en nivå på sin skötsel av underlaget som funkar fint för vanlig ridning, men inte för longering.

Om jag hade haft eget ridhus hade jag inte heller velat sladda/vattna extra enbart pga vad en inackordering gör. Då är det ju rimligt att sätta upp regler.
 
Jag tänker mer att stallägaren kanske inte vill lägga ner extra mycket tid på skötsel av underlaget pga longering osv. Det kan ju vara så att stallägaren har en nivå på sin skötsel av underlaget som funkar fint för vanlig ridning, men inte för longering.

Om jag hade haft eget ridhus hade jag inte heller velat sladda/vattna extra enbart pga vad en inackordering gör. Då är det ju rimligt att sätta upp regler.
Då ska nog hen inte ha inackorderingar tänker jag om dessa inte får träna sina hästar på det sättet det behövs. Som sagt. Jag hade aldrig stått hos en sådan stallägare som sätter mitt och min hästs välmående i sista ledet. Aldrig någonsin. TS är ju inne på det också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 324
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp