Vinterns och vårens bokbingo 2024

Kryssar rutan ”Svensk kvinnlig författare född före 1930” med boken Mio min Mio av Astrid Lindgren boken var inläst av författaren själv vilket hon gör fantastiskt bra. Älskade Astrid. :heart

IMG_9320.jpeg
 
Kryssar "Bok med ett djur i titeln". En fin bok med mycket vackra bilder och fakta om shirehästen och deras Hobby som såldes till beridna högvakten, av ena ägaren till turridningen I Horn som fanns tidigare 😊. Ville gärna ha boken då det finns bilder av alla de tre shirehästar jag ridit där (har bara den senaste i kort då de andra tyvärr försvann i datorn). 😊
 

Bifogade filer

  • 20240309_093753.jpg
    20240309_093753.jpg
    468,8 KB · Visningar: 7
Jag kryssar Bok som kryssats i inlägget före ett av dina inlägg i bingot (tolkat som det var meningen den här gången) med Mord i en engelsk trädgård av Katie Gayle.

En välskriven, riktigt rolig och väldigt brittisk bok.

Fantastisk inläsning av Anna Maria Käll. Nu kan jag inte alls förstå vad jag har haft emot henne som inläsare. Nästan så jag tror att jag har blandat ihop henne med någon annan.
 
Jag kryssar Bok som kryssats i inlägget före ett av dina inlägg i bingot (tolkat som det var meningen den här gången) med Mord i en engelsk trädgård av Katie Gayle.

En välskriven, riktigt rolig och väldigt brittisk bok.

Fantastisk inläsning av Anna Maria Käll. Nu kan jag inte alls förstå vad jag har haft emot henne som inläsare. Nästan så jag tror att jag har blandat ihop henne med någon annan.

Tvåan i den serien kommer till Storytel i april!
 
Blir lite inspirerad av er som lyssnat på böcker med Astrid som berättare och kommer nog definitivt att lyssna på någon bok med henne så småningom :) Tycker hon har en fantastisk berättarröst. Snart har jag läst klart den jag håller på med men nästa bok får bli en bok av någon författare jag inte läst tidigare då får jag en bingorad!
 
Blivit film - Fyren mellan haven av M.L. Stedman. Till en början förstod jag inte varför den blivit så populär, men jag tyckte den blev bättere andra halvan. Utspelar sig på 1920-1930-talet i Australien, och handlar om en man som jobbar isolerat på en ö som fyrvaktare, och hans fru - som hittar en levande bebis och en död man i en båt som spolas i land på ön en dag. Och de bestämmer sig för att behålla barnet.

Gult på omslaget - Skogslandet av Lisa Röstlund. En granskning av det svenska skogsbruket, mycket intressant att läsa. Rekommenderar verkligen.

Vår i titeln - Peach Blossom Spring av Melissa Fu. Historisk bok som handlar om en kinesisk familj under ca 1940-2000-talet och deras liv i Kina, Taiwan och USA. Jag valde denna boken eftersom jag tänkte att "spring" var en översättning av årstiden vår, men nu i efterhand är det troligtvis snarare källa. Men eftersom det aldrig var helt tydligt vad "spring" syftade till, och eftersom det i slutändan i sista kapitlet handlar om en lite egen version snarare än enbart strikt den kinesiska folksagan, så jag väljer att tolka att det handlar om både vår och källa ;)
 
Kim Faber och Janni Pedersen, Vinterland, har tilldelats pris
En stor explosion inträffar mitt i en julmarknad i Köpenhamn. Hela poliskåren går in i jaga-terrorister-mode. Men vem ligger egentligen bakom och vad är meningen när ingen tar på sig dådet? Att det då inträffar ett mord i en sömnig del av landsbygden är inte något som det kan läggas speciellt mycket resurser på. Intressant och välbyggd historia. (Danska kriminalakademins debutantpris 2020)

Anna-Karin Olofsson och Björn Olofsson, Fjällsjön, tid spelar roll
En kalla fall-grupp i Kiruna tar upp sökandet efter en finsk man som försvann för 20 år sedan. En okej deckare, men inte någon av de bättre. Ibland blir det lite för "lätt" för dem att få fram info och spår, som när en krockad bil bara råkar finns kvar längst ner i en trave på bilskroten. Eftersom de konstant förhåller sig till händelser som är tjugo år gamla kryssar jag tid-rutan.
 
Kryssar namn på V med Berättaren från Casablanca av Fiona Valpy. Två parallella historier utspelar sig i Casablanca. den ena i form av en ung flickas dagbok från tiden för andra världskriget, där hon och hennes familj flytt Paris och strandat i Casablanca på sin väg mot Amerika och den andra en trött och desillusionerad småbarnsmamma som flyttat dit pga makens jobb i någon sorts förhoppning att flytten ska hjälpa dem att rädda sitt äktenskap. Den första storyn fångar mig mycket mer än den andra, som i mina ögon mest känns som en ram (inte alls lika välresearchad och utfylld) och inte lyfter förrän de sista timmarnas lyssning då historierna vävs samman.

Inläsningen känns mer feelgood än boken i sig på något märkligt sätt (och hon uttalar konsekvent det återkommande ordet jade som det stavas, dvs som starten av frasen ”ja, det var det” uttalas).

Ska nu välja mig en bok med utomeuropeiskt originalspråk. Funderar på en upanishad.
IMG_1758.jpeg
 
Kryssar namn på V med Berättaren från Casablanca av Fiona Valpy. Två parallella historier utspelar sig i Casablanca. den ena i form av en ung flickas dagbok från tiden för andra världskriget, där hon och hennes familj flytt Paris och strandat i Casablanca på sin väg mot Amerika och den andra en trött och desillusionerad småbarnsmamma som flyttat dit pga makens jobb i någon sorts förhoppning att flytten ska hjälpa dem att rädda sitt äktenskap. Den första storyn fångar mig mycket mer än den andra, som i mina ögon mest känns som en ram (inte alls lika välresearchad och utfylld) och inte lyfter förrän de sista timmarnas lyssning då historierna vävs samman.

Inläsningen känns mer feelgood än boken i sig på något märkligt sätt (och hon uttalar konsekvent det återkommande ordet jade som det stavas, dvs som starten av frasen ”ja, det var det” uttalas).

Ska nu välja mig en bok med utomeuropeiskt originalspråk. Funderar på en upanishad.
Visa bifogad fil 140802
Det är så jag uttalar jade, är det fel?
 
Jag kryssar bok med en kärleksrelation, jag har läst Arnes julhelvete av Christina Olseni och Micke Hansen. som @doppler också har läst men kör lite annan motivering för att inte kopiera Doppler rakt av. Tycker det finns en fin kärlekshistoria mellan Ester och hennes bortgångne make Bengt i boken. Trots att det var flera år sen han gick bort så går Ester till graven på julafton och på nyårsafton med några vänner och pratar med honom och också vid flera andra tillfällen i boken. På nyårsafton står de där och öppnar en flaska champagne och skålar med den bortgångne Bengt och säger att de som vanligt kommer att duka fram en extra tallrik till honom vid nyårsmiddagen. Det nämns också att Ester vid ett tillfälle har pratat med Hubertus som varit lite intresserad av Ester om att det kommer bara finnas en man i hennes liv även om han har gått bort. Tycker det är en fin och varm kärlekshistoria som ett sidospår i boken.

I övrigt är det en komisk pusseldeckare och jag skrattar gott åt Esters kakadua Roland som äter vaniljdrömmar och gällt skriker kaka när den är slut och han vill ha mer :D

Brickan postar jag efter nästa bok som jag håller på med just nu!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 819
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 607
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp