Bukefalos 28 år!

Vintertråd

Älskar vintern men bor på helt fel ställe. :down:

Varit i Mora i helgen och åkt Tjejvasan och är så gruvligt avundsjuk på snön, kylan som faktiskt går att klä sig för och den oerhört vackra naturen. Ska jag åka skidor är det ett heldagsprojekt här medan där finns spåren runt hörnet.

Jag är helt klart född på fel plats. :cry:
 
Jag tillhör de som tycker ljuset är väldigt jobbigt nu, men snön :love:. Mobilbild från idag:
DSC_0178 (2).JPG
 
Vintern är fin, om det kommer snö... Här i syd-västra skåne är det en bristvara och vintern består av någon enstaka vecka under nollan, frostnätter, tö, lera, regn, snöblandat regn, blåst och mer regn. Just nu har vi den kallaste veckan vi haft denna vintern med ned mot -12 på nätterna och enstaka minusgrader på dagarna. Det kommer stötvis lite vitt på marken men det hinner tina bort över dagen. Tjälen har varit 26 cm som värst. Det var många år sedan vi kolade gravarna på jobbet, det räcker med isoleringsmatta dagarna innan och sen en omgång med bilningsmaskinen precis innan, sen tar grävaren skorpan med tjältanden. Längre in i skåne har det varit mer snö och mer riktig vinter, men sån tur lär vi inte ha här.

Saknar vintrarna från jag var liten då pappa plogade upp höga snövallar på gårdsplanen som man sen åkte pulka ned för.
 
Äääälskar vintern när det är snö. Helst massor!

Efter denna skithöst med regn och lera upp till anklarna så kom det som en välsignelse.

Det bästa som finns är ju våren när solen värmer, det är massor av snö och fåglarna kvittrar. Jag får sådan härlig fjällkänsla.

Vaknade också som du. @Mia_R med solpelare och korona. Fantastiskt!:love:
 
Vintern är fin, om det kommer snö... Här i syd-västra skåne är det en bristvara och vintern består av någon enstaka vecka under nollan, frostnätter, tö, lera, regn, snöblandat regn, blåst och mer regn. Just nu har vi den kallaste veckan vi haft denna vintern med ned mot -12 på nätterna och enstaka minusgrader på dagarna. Det kommer stötvis lite vitt på marken men det hinner tina bort över dagen. Tjälen har varit 26 cm som värst. Det var många år sedan vi kolade gravarna på jobbet, det räcker med isoleringsmatta dagarna innan och sen en omgång med bilningsmaskinen precis innan, sen tar grävaren skorpan med tjältanden. Längre in i skåne har det varit mer snö och mer riktig vinter, men sån tur lär vi inte ha här.

Saknar vintrarna från jag var liten då pappa plogade upp höga snövallar på gårdsplanen som man sen åkte pulka ned för.
Fast nu har det i alla fall kommit snö så att det räcker, åtminstone i Skurups-trakten där jag bor. På mindre än ett dygn gick det från barmark till snökaos.
Ni som skriver att ni älskar vinter och snö - snälla, snälla, snälla, ni kan väl komma hit och ta hand om det vita eländet som har lagt sig här (och som fortsätter komma på tvären). Jag vill inte ha det!!

Två hästar står och trycker vid granen
_20180228_104020.JPG
 
Väldigt litet snö här i centrala Halland, däremot hyfsat blåsigt och -13 och i natt. Egentligen alldeles underbart väder trots att det är rejält opraktiskt, allt fryser i stallet och hagarna.
 
Jag har köldeksem i ansiktet, huden håller på att försvinna på ena ögonlocket (det blöder ibland), mina händer värker i kylan och den extremtorra luften har nu gjort att jag börjat blöda näsblod...

... men jag kan inte hjälpa det, någonstans älskar jag att vara i Norrland på vintern :love: Jag älskar mina norrlänningar och den vidunderliga naturen som blir ännu vackrare med snö på :love: :love: :love:

Plus att när jag åker hem på våren har den kommit betydligt längre där än här ;) :D

Edit: Jag glömde självsprickorna på tummarna :laugh:
 
Lite bilder:
26295955_219505021951383_3924479474267062272_n.jpg

Från den här säsongen, det är MYCKET snö här!

24253724_1802837686681216_1587195998776590336_n.jpg

Början av december hemma (det är två rådjur längst ner på vägen).

17494621_264644953982821_7508230289475239936_n.jpg

Oviksfjällen förra vintern. Lite mindre med snö då!

16906947_1743472762544280_3532951977845587968_n.jpg

... fast snötäcket varierade (förra bilden tagen i början på april och den här i början på februari).

12501494_1502112343427145_865310348_n.jpg

Min lillstuga i januari -16 när det var sol och snöade samtidigt :love:
 
En bra vinter är när det för för kallt för att salta, torrt och fint ute. :up:

Det enda negativa med torrt är att jag fan är som ett batteri. Får stötar var jag än tar (metall) står på jobbet och liksom laddar för att öppna dörren när någon kommer. :nailbiting:
 
Den här vintern :love: vi har inte haft en enda tö period sedan i november(!) så det är så mycket snö! Nu när solen och ljuset börjar komma tillbaka är det så fantastiskt

Det enda negativa är att det är så förbannat kallt. Dagarna varmare än -10 grader kan jag räkna på två händer och plusgrader minns jag inte hur de känns. Jag med astma har svårt att röra ordentligt på mig när det blir så pass kallt :( -7 är min ideal vintertemperatur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp