Bukefalos 28 år!

Vintervila?

J

jari

På Onsdag startar BR sista gången för denna säsong. Sen är det dax att "ta tillbaka" dom förlorade kilona och vila från tävling ett tag!
Nu till fråhgan då: Hur ser era "vintervilor/vinterträningar ut?
 
Sv: Vintervila?

Vinterträning beror helt på i vilken fas hästen befinner sig i, vad det är som behöver sträkas, och framförallt hur hästen funkar på brodd.
 
Sv: Vintervila?

Mina hästar är så långsamma så de får sommarvila när det går som snabbast istället :D ...
 
Sv: Vintervila?

Hittills har min häst startat på vintrarna och varit skadad vår och sommar :cry: .
Nu har han varit borta från banorna sedan april för att läka ihop, lägga på sig och få en uppbyggande träning.
Förhoppningsvis ska han vara startklar till sommaren (om han håller).
Går långa långsampass varannan dag tills det är dax att börja vässa :)
 
Sv: Vintervila?

:cool: vi tar det coolt..jobbar styrka genom långa (2-3 mil) skogsturer med tunga vagnar i skritt - jogging - inga snabbjobb alls. Så går både kall o varmblod, kallbloden jobbas så året runt och startar på under hela året, har inga vilopauser förutom en vecka lite då o då. beroende på löp/ fräschör. Varmbloden jobbas som sagt likadant, långt o tungt men där kan vi lägga in små fartlekar här o där. Inga banjobb här heller, möjligen åker vi till bana och testar ett 25jobb före start men jag har som regel att kan dom 30 utan att vara påverkade så kan dom 20 i löp, gör dom 25 utan att vidga näsborren så kan dom 15 i löp utan problem.. ;) under vintern jobbar vi mycket med longering o ridning /förutom körningen/ på äldre djur. Ungdomarna får springa fritt i paddocken lite då o då, har märkt att dom blir gladare av att få busa av sig mellan varven..
 
Sv: Vintervila?

Grattis till fin insatts på Valla!!!! :bow: :bow: :bow:

Vi hade häst i samma lopp.....blev påkörd så den höll på att ramla..... :cry:
 
Sv: Vintervila?

stally skrev:
Grattis till fin insatts på Valla!!!! :bow: :bow: :bow:

Vi hade häst i samma lopp.....blev påkörd så den höll på att ramla..... :cry:

Ojdå!
Ja hästen gjorde en fin insats :bow: :bow: Men jag glömde bootsen :confused: :cry: kostade segern och 24.500:-
 
Sv: Vintervila?

Vilken var det? Såg inget... Ingen som fick böter i loppet heller.. inte på min "lapp" iaf
 
Sv: Vintervila?

Kan vara ett bra tillfälle att "börja om på nytt" med att stärka hästen. Är den tillräckligt lugn är det gående som gäller, gärna dra lite inom rimliga gränser. Ofta glömmer man gåendet när det är den bästa träning som finns för att stärka hästen, dessutom är det lite omväxling till traven där minsta lilla snedhet i hästen bara blir värre och värre eftersom gångarten är diagonal.
För att inte tappa allt flås hästen har kan man varva gåendet med att jogga ungefär varannat pass och köra snabbt nån gång i veckan.
 
Sv: Vintervila?

Totola skrev:
Kan vara ett bra tillfälle att "börja om på nytt" med att stärka hästen. Är den tillräckligt lugn är det gående som gäller, gärna dra lite inom rimliga gränser. Ofta glömmer man gåendet när det är den bästa träning som finns för att stärka hästen, dessutom är det lite omväxling till traven där minsta lilla snedhet i hästen bara blir värre och värre eftersom gångarten är diagonal.
För att inte tappa allt flås hästen har kan man varva gåendet med att jogga ungefär varannat pass och köra snabbt nån gång i veckan.

Köra fort nån gång i Veckan?? Kan det vara klokt? :confused:
 
Sv: Vintervila?

Enda sättet att behålla någorluna kondition utan att slita på hästen. Jag menar INTE att man ska köra snabbjobb = pressa hästen utan helt enkelt trava på mer än när man joggar. En gång i veckan är precis vad som krävs för att inte tappa alla "snabba" muskler, men inte tillräckligt för att bygga upp vilket ju inte var fallet under vila. Gåendet i detta fall var huvudträningen + joggingen, men man vill inte "ställa av" hästen ör snabbt från att ha varit i tävlingskondition heller, vill man kan man ta bort den snabbare träningen helt efter några veckor men den kan vara bra att bibehålla.
 
Sv: Vintervila?

Speedy Ocean,var det,såg ut som hon skulle gå omkull....

Nåväl,dyra boots detdär..... :angel:
 
Sv: Vintervila?

Totola skrev:
Enda sättet att behålla någorluna kondition utan att slita på hästen. Jag menar INTE att man ska köra snabbjobb = pressa hästen utan helt enkelt trava på mer än när man joggar. En gång i veckan är precis vad som krävs för att inte tappa alla "snabba" muskler, men inte tillräckligt för att bygga upp vilket ju inte var fallet under vila. Gåendet i detta fall var huvudträningen + joggingen, men man vill inte "ställa av" hästen ör snabbt från att ha varit i tävlingskondition heller, vill man kan man ta bort den snabbare träningen helt efter några veckor men den kan vara bra att bibehålla.

Men det verkar ju inte vara varken vila el träning... utan bara "isolera" formen.. då kan man väl lika gärna starta på...
 
Sv: Vintervila?

VILA ska en häst ALDRIG ha. Den mår bra av att röra sej även om den får ta det lugnare än vanligt. Skador uppstår när hästen vilat och ska sätta igång och man överskattar hur snabbt den bygger kondition. Om hästen vilar en månad är musklerna sämre och leder/senor m.m. belastas hårdare under den tid det tar för musklerna att byggas upp. För att inte tala om att den inte mår bra av att ställas av i full kondition. Vila är det sämsta man kan ge sin häst om den inte har brutit benet eller något och inte kan gå. Däremot kan den få gå promenader eller motioneras lugnare om man inte vill köra hårt. Fast då har man fortfarande nackdelen att man tappar kondisen vilket inte är bra.
 
Sv: Vintervila?

Hmmmm, grundkonditionen försvinner ju inte på grund av att man inte kör snabbjobb... :crazy:

Jag har en häst som i princip skrittat och joggat litegrann i ett år och hennes GRUNDkondition har inte ändrats under det året. Det har kollats regelbundet med pulsmätning efter 50-60 min. jogging.

Däremot har hon givetvis inte full tävlingskondition ändå och kommer aldrig att få igen då jag insett att det är fel på hästen som överstiger min kompetens att reda ut. :cry:

/// ghost
 
Sv: Vintervila?

Totola skrev:
VILA ska en häst ALDRIG ha. Den mår bra av att röra sej även om den får ta det lugnare än vanligt. Skador uppstår när hästen vilat och ska sätta igång och man överskattar hur snabbt den bygger kondition. Om hästen vilar en månad är musklerna sämre och leder/senor m.m. belastas hårdare under den tid det tar för musklerna att byggas upp. För att inte tala om att den inte mår bra av att ställas av i full kondition. Vila är det sämsta man kan ge sin häst om den inte har brutit benet eller något och inte kan gå. Däremot kan den få gå promenader eller motioneras lugnare om man inte vill köra hårt. Fast då har man fortfarande nackdelen att man tappar kondisen vilket inte är bra.

Har du någon starthäst?
 
Sv: Vintervila?

Hmm.. Jag kanske får förtydliga mej: Hästar mår bäst av att alltid gå så hårt de är tänkta att gå eftersom de då anpassar sej efter det. Men sånt som bryter ner hästen, dvs ger mycket mjölksyra eller är på gränsen till vad hästen orkar, det ska man självklart vila från ibland, och överhuvudtaget inte utsätta hästen för innan den hunnit återhämta sej från förra gången.
Sen så har vi alla olika metoder och det är inte fel att vila hästen på så sätt att den fortfarande körs gående om den har något fysiskt fel som kommer fram eller om den blir skadad (och självklart kör man inte en häst som är akut halt innan man vet vad felet är). Man ska använda de metoder man tror på, och vissa ställer av sina hästar helt (vilket jag är emot) andra tränar lugnare men behåller grundkonditionen osv.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp