Bukefalos 28 år!

Vintervila?

Sv: Vintervila?

Så här tänker jag själv göra då:
Nu vilar BR helt, äter gott och leker i Hagen i 2 veckor.

Sen börjar jag rida, longera, tömköra, promenader mfl aktiviteter som inte påminer om travtävling!
För att gradvis öka träningsdosen för att vara som tuffast i slutet av Februari. Tänker t.o.m "damma" av pulsmätaren :p .
Sen blir det lite lugnare och mkt skritt och några snabbjobb (nåja 25 tempo iaf) och sen årsdebut i Mars :bump: om allt funkat! :cool:
 
Sv: Vintervila?

ghost skrev:
Hmmmm, grundkonditionen försvinner ju inte på grund av att man inte kör snabbjobb... :crazy:

Jag har en häst som i princip skrittat och joggat litegrann i ett år och hennes GRUNDkondition har inte ändrats under det året. Det har kollats regelbundet med pulsmätning efter 50-60 min. jogging.

Däremot har hon givetvis inte full tävlingskondition ändå och kommer aldrig att få igen då jag insett att det är fel på hästen som överstiger min kompetens att reda ut. :cry:

/// ghost

Läste ngn forskningsrapport som gjorts att det tar 5 Fem veckor i total vila innan musklernas sammansättning börjar ändras. Alltså dom där olika trådsorterna... (Snabba/Långsamma)
 
Sv: Vintervila?

Intressant. Gäller det hela konditionen då med senor, leder och allting, eller bara muskulaturen?
Själv har jag läst nånstans att en månads vila är grönt, sen börjar allting successivt bli sämre. Men det var ingen forskningsrapport så jag tror din källa är mer pålitlig.
Men om man låter sin häst i full kondition vila, så tänk på att man slipper en massa onödiga spänningar och stelheter om hästen får röra på sej även under vilan, om så bara en kvarts promenad varannan dag.
 
Sv: Vintervila?

Ja det kan nog stämma, sen tappar de givetvis lite flås men det får man ju snabbt tillbaka med några snabbjobb/intervaller.

Efter vad jag sett på mina så blir de faktiskt bättre av att stå över snabbjobb i ett par veckor i bland. Alltså är de slitna och behöver en paus någon gång.

Nu i höst har min donna varit ifrån snabbjobb i sex veckor på grund av att hon gick i närkamp med en staketstolpe när hon hade haft sin två-veckors och hennes form hade inte försämrats märkbart. Puls efter 5 minuter och återhämtningen är det jag använder för att hålla koll på dagsformen. Det är hemskt intressant att se hur det fungerar. I somras restade jag att sätta igång konvalescenten efter 8 månaders frånvaro och hon kom igen till form på ca 7-8 veckor med snabbjobb.

Totola: Nu vet jag inte exakt, men jag tror inte att senor och ligament går tillbaka på samma sätt som musklerna om man inte toppar formen. Om hästen stått på boxvila så får man ju börja lite försiktigt men annars tror jag inte att de blir starkare av snabbjobb utan mer att det sliter hårdare på dem?


/// ghost
 
Sv: Vintervila?

Snabbjobb ja, de ska hästen slippa ibland, men då kan man ju tänka på dom där 5 veckorna som man kan låta hästen vila utan att tappa musklerna och sen satsa på att köra lite snabbjobb igen för att inte tappa.
 
Sv: Vintervila?

Totola skrev:
Intressant. Gäller det hela konditionen då med senor, leder och allting, eller bara muskulaturen?
Själv har jag läst nånstans att en månads vila är grönt, sen börjar allting successivt bli sämre. Men det var ingen forskningsrapport så jag tror din källa är mer pålitlig.
Men om man låter sin häst i full kondition vila, så tänk på att man slipper en massa onödiga spänningar och stelheter om hästen får röra på sej även under vilan, om så bara en kvarts promenad varannan dag.

Jag tror (OBS!) Att senor leder m,m är som dom är.... det enda man kan "träna" med dom är elasticitet o rörlighet. Genom skritt och stretching lek i hagen m,m Och snabbjobb sliter enormt på dessa.
I samband med start brukar jag "lättblistra" 2 dagar före och tävlingsdagen liniment och bandage på benen, pga att det tar minst 45 min till 1 timme att värma dessa och dwet finns det ju inte tid till...

Min får massor av Massage och Hagvistelse(=lek med ett "galet kallblod) så han blir knappast stel... alla kuskar brukar säga Oj! vad den här var smidig och mjuk... :p
Han började skritta ordentligt och 2km/h fortare sen jag började massera!!
 
Sv: Vintervila?

I somras när jag startade som mest körde jag ju skapligt tuffa intervaller 2 dagar före... Och snabbjobb el start var 8-10:e dag men märkte att han blev hemskt "sliten" efter starten... tog tid att återhämta sig. :(
Men dom sista har jag kört intervallerna 3-4 dagar före och sen skritt ca 30-45 min varje dag även samma dag + Massagen då.Och inga snabbjobb. Och då har han varit fin efteråt.. efter sista var han som vanligt dagen efter, trots att han fick gå rätt tufft efter galoppen iaf.. :p

Ger även E och C vitamin...
 
Sv: Vintervila?

Det kan jag tänka mej :) vet inte källan tyvärr, men det har gjorts undersökningar som visar att det tar 14 dagar för hästen att återhämta sej om den får mycket mjölksyra, t ex under ett lopp förutsatt att den inte har superkondition och blir instängd på upploppet eller så ;) eller efter riktigt hård träning. Det betyder att varje start bryter ner kroppen i viss grad, och får den då inte de 2 veckorna på sej att bygga upp kroppen igen kommer den inte vara bättre till nästa start, bara bryta ner sej mer. Något att tänka på...

Man skulle teoretiskt sett kunna träna bara gående och joggande emellan starterna. För kroppen "tränar sej själv" under tiden efter loppet. Och den RIKTIGA konditionen ska hästen ju ha redan innan den börjar starta :crazy: Har man en het häst spricker det tyvärr i praktiken.
 
Sv: Vintervila?

Jaha, idag var vi in och testade lite då. Provlopp 25 tempo fritt sista 200m.
Galopp i starten kom ikapp utan att ta i för för mycket och sen kördes han invändigt framåt och pullade friskt hela vägen in i mål. Kändes bara fin sa kusken!
Pulsmätningen var Ok den med.
Vart lite väl ivrig i starten men annars uppförde han sig fint. Det märktes att han tyckte det var kul att komma iväg och springa lite :p
Så nu åkte Proppen fram :cool:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 059
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 621
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp