Vintervila

Shaggy

Trådstartare
Hur ska man tänka med vintervila?
Jag hade tänkt ställa av Novan ett tag men hon är inte riktigt med på den iden. Jag har minskat ridningen kraftigt men under dagens nivå blir hon rastlös och på dåligt hummör. Nu tänkte jag försöka rida 3*6 km i veckan och två lätta dressyrpass (15 minuters aktiv träning).
Jag känner att hon verkligen borde vila ett tag men hon är en högexplosiv bomb som bara vill springa.
Hur ska jag tänka. Vila med irriterad, grinig häst eller rida enligt nuvarande och hoppas på det bästa och kanske lyckas ställa av henne någon vecka i december.
En sådan här tråd trodde jag aldrig jag ens skulle tänka på att skriva om min lata häst.
 
Sv: Vintervila

Jag ställer inte av hästen under vintern (Honey blir undefär som din häst verkar bli. Hon har stått drygt en månad.), men oftast blir det iaf mindre/lättare träning pga underlag o.s.v.

Men hur mycket brukar hon gå i vanliga fall?
Kan det vara idé att prova att rida lite hårdare 3 dagar i veckan, och promenera/tömköra/vila 4 dagar?
(lite hårdare menar jag inte rena rama distansritten:D)
 
Sv: Vintervila

Nu har Novan gått på ett något annorlunda sätt än Honey. Tidigare har jag aldrig haft detta problem iom att hon inte jobbat så hårt men nu känns det som om det finns en riktigt vettig anledning till att vila henne. Anledningen till att vila henne är altså att hon ska få en chans att läka ut eventuella påbörjade småskador. Risken för att det kan finnas sådana ökar ju ju hårdare hästen gått och hon gick dessutom lite väl fort i sin sista start för året pga att jag gjorde en felbedömning :crazy: (blev godkända). Hon känns jättefräch så det är inget uppenbart fel utan det är mer för säkerhetsskull.
 
Sv: Vintervila

Jag menade inte att ifrågasätta att ha vintervila, särskillt inte då jag vet att ni tävlar (och då följaktigen också tränar) mer och längre än vi gör ;).
Honey blir grinig, ibland nästan hetsig, om hon får stå mycket. Därav "parallellen".

Tänkte mer, om det kan vara så att hon "vill ha"/behöver en långsam nertrappning, lite mindre arbete varje vecka kanske, för att vänja sig vid att inte arbeta så mycket? *spånar*
 
Sv: Vintervila

Jag vet inte vad som är rätt, men kan dela med mig av hur jag gör.

Min häst är född -00, och har i år tävlat upp till 120 km.
I år blir det inte någon längre period med vintervila. Han fick semester i sommar, då jag inte hann tävla alls under juni, juli och bara hade en ritt i augusti. Sedan fick han ta det lugnt länge, med promenadridning, efter ritten i augusti.

Nu kommer jag promenadrida november igenom, för att trappa upp träning igen i december, och ha honom i 12-milskondis till april.

Jag ser inte riktigt meningen med att hålla hästen i full tävlingskondis hela året runt. Det går fort att få upp flåset igen, även om hästen får lite vintervila.

Tyvärr är ju inte hästar så logiska att de förstår att de har en tuff säsong bakom sig, och att de kommer må bra av semester. Det är upp till oss människor att bestämma det.
Din häst kanske vänjer sig, om du ger henne en vecka. Så är ju vissa människor också, helt hyperaktiva första semesterveckan, för att sista veckan knappt orka släppa vinglaset och resa sig ur hammocken...

Spelar det någon roll om hon är grinig några veckor? Funkar det inte att låta henne vila helt skulle jag bara skritta några veckor om jag var du.
 
Sv: Vintervila

Kan svara för hur jag gjort med min tös. De andra åren har hon fått vila någon vecka på vintern vilket jag tycker har gjort henne gott sen har jag satt igång henne igen så att hon är klar för start i början av säsongen.

I år ska hon inte få någon direkt vintervila, vilket är första gången för henne. Men hon skadade sig i hagen i juli och då fick hon vila i flera veckor men är nu igång igen.
Dock kommer det bli mer promenad/underhållsridning just nu och mera fokuserad träning efter julen så att hon är redo för en 120 km ritt så tidigt som möjligt nästa år.
 
Sv: Vintervila

jag har ingen vintervila, ger nån vecka på sommaren.. men iofs så måste min häst röra sig ordentligt under kalla perioder då han blir stel i ryggmusklerna annars.
 
Sv: Vintervila

Tack för svar.
Nu verkar det som om ajg får stå ut med det eländiga humöret på damen. Det är halt på vägarna och jag har inga broddar (glömt att köpa) så nu är det tvångsvila. Problemet är att damen inte bara blir sur utan att hon är envis och har ett jävla humör så det är inte bara lite sura miner som kommer fram (i fredags sparkade hon :crazy:). Förhoppningsvis är det som ni säger att hon troligen kommer lugna sig om någon vecka.
 
Sv: Vintervila

Hur ska man tänka med vintervila?
Jag hade tänkt ställa av Novan ett tag men hon är inte riktigt med på den iden. Jag har minskat ridningen kraftigt men under dagens nivå blir hon rastlös och på dåligt hummör. Nu tänkte jag försöka rida 3*6 km i veckan och två lätta dressyrpass (15 minuters aktiv träning).
Jag känner att hon verkligen borde vila ett tag men hon är en högexplosiv bomb som bara vill springa.
Hur ska jag tänka. Vila med irriterad, grinig häst eller rida enligt nuvarande och hoppas på det bästa och kanske lyckas ställa av henne någon vecka i december.
En sådan här tråd trodde jag aldrig jag ens skulle tänka på att skriva om min lata häst.

Jag tror inte på att ställa av hästar, framförallt inte under vintern, då de har en tendens att bli allt för mycket stillastående om hagarna fryser på och blir knöliga. Att i det läget få komma ut på en tur (promenad) på släta frusna vägar så gott som dagligen är bra mycket bättre för hästen. Jag tror t.o.m. att det kan vara skadligt att ställa av en häst i full tävlingskondition, som man förväntar skall återkomma med det under nästa säsong. Däremot att låta hästen få av skor och bli fri och ledig i en månad efter sista tävlingen i en stooor hage med kompisar, det är nog bra. Så länge det inte hinner frysa på.

Givetvis måste man sko och brodda enligt konstens alla regler vintertid, på en häst som man planerar att tävla distans på. Likaväl som att klippa och täcka väl.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vintervila

Varför inte prova men hjärnaktivitet? Typ NH, 7 games, klickträning osv. :idea: När du inte kan rida, kan detta kanske vara ett alternativ :D
 
Sv: Vintervila

Själv kommmer jag att ta det lite lugnare när underlaget blir sämre och det fryser på. Men jag kommer inte att ställa av min häst utan han kommer att få gå lite färre dagar i veckan och mer skritturer med travinslag där underlaget tillåter. Han blir odräglig om jag ställer av honom och de andra i stallet har svårt för att hantera honom till och från hagen:o.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 457
Senast: Hedinn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 675
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp