Bukefalos 28 år!

Vinthundar - förstagångshundar?

V

VildKatt

Hej och hallå!

Här kommer ännu ett inlägg ifrån en person som är till att börja tänka på att skaffa hund för första gången. Tänka är bra, för då kan man ställa frågor innan man bestämt sig, som jag tänker göra nu.

Vinthundar, har jag kommit fram till, är en bra grupp för mig som gillar att det är lugnt och fint hemma men däremot inte har några problem med att hålla igång utomhus utan att för den sakens skull själv vara en person som varken joggar, orienterar eller ( i nuläget) jagar. Jag cyklar däremot gärna och tycker att hundlopp och lure coursing verkar roligt att syssla med.

Småhundar är förvisso lagom lätta att resa med, men sanningen att säga så uppskattar jag lite större raser så i slutändan har jag kommit fram till att följande tre kan passa mig och mina önskemål.

*Greyhound
*Borzoi
*Skotsk hjorthund

Nu till frågorna:
Vad bör jag se upp med? Vilka olater verkar vara vanligast (utöver att stjäla mat?)? Vilka är de vanligast förekommande sjukdomarna?

Och det viktigaste: Vad är Era personliga åsikter om raserna efter att ni träffat dem? Själv är jag extra nyfiken på den skotska hjorthunden eftersom jag själv aldrig sett en ens på håll och inte hittat en enda sida där folk skriver om hur det är att leva med en hjorthund. Jag vill höra era erfarenheter!

Tack på förhand!
 
Sv: Vinthundar - förstagångshundar?

Nu har ju jag inte någon av de raser du frågat om men afghanerna tillhör ju vinthundsgruppen så...

Först, leta upp tråden här inne som heter femte vinthundstråden, där finns även någon med hjorthund, några med borzoier och några med greys.

Sedan kan jag väl säga att vinthundar är generellt mycket lätta att leva med bara man lär sig hur de fungerar. De har mycket jakt i sig och jagar på synen så det är oftast inte tillrådligt att ha dem lösa annat än på inhägnat område. De behöver få springa rejält flera gånger i veckan (men naturligtvis inte hårt spring när de är under året) så det är praktiskt att ha relativt nära till en inhägnad. Mina brukar gå på 1 timme promenad och precis innan vi går in så stannar vi till i hagen så att de får springa av sig det sista. På det sättet är de ganska nöjda med livet och vi gör detta ungefär varannan dag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 883
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 449
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 991
Senast: Aningsfull
·
G
Hundavel & Ras Japp, precis så är det nu. Vinthundar är liksom min grej, men jag har funderingar på att någon gång i framtiden kanske eventuellt skaffa...
2
Svar
23
· Visningar
2 955
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp