Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

G

Galathea

Japp, precis så är det nu. Vinthundar är liksom min grej, men jag har funderingar på att någon gång i framtiden kanske eventuellt skaffa något lite mer förigare än mina afghaner. För att kunna träna och tävla på lite högre nivå, och kanske någon enstaka gång känna att jag åtminstone har en liten chans. ;)

Men, nu kommer mitt problem. Jag har inte en aning om vad jag skulle kunna tänka mig. Oftast så fastnar jag för individer, och då vill jag ha en sådan. Jag är såklart inte dum, så jag förstår ju att det inte fungerar riktigt så. :D Men vad skulle passa mig, egentligen?

Jag är inte ens säker på att jag någonsin kommer gå utanför afghanhunden/vinthundar, men just nu leker jag med tanken. Så, hjälp mig. Vad skulle passa in i mitt liv och må bra i vår flock?

Det jag har att erbjuda som det ser ut nu är:

- Mycket fysisk motion
- En hel del hundträning, men inte hardcore-träning varje dag. En del soffdagar behövs också.
- Resterande flock bestående av tre afghanhundar
- Arbetar som terapihundförare och hundinstruktör, så hund bör kunna följa med överallt (vilket ju egentligen är något man själv kan forma fram, men inte för hög stress helt enkelt)

Hunden skulle, när den var mogen för det:
- Träna och tävla freestyle
- Eventuellt träna och tävla rallylydnad, agility m.m.
- Utbildas till terapihund (om den visar sig lämplig för detta, men jag skulle givetvis leta efter valp med bra föräldrar osv som gör förutsättningarna så goda som möjligt)
- Få utöva eventuell annan sport som ligger i rasens intresse, så som afghanerna får tävla lure coursing.

Mina önskemål:
-Inte för stort och tungt (höjd kvittar, men inte grova, tunga raser)
-Inte fälla hysteriskt (låter som ett skämt när jag har tre afghaner, men dom fäller faktiskt inte)
- Inte allt för litet
- Mer förigt än vinthundarna
-Hyffsat lugn och självständig individ, jag orkar inte ha en hund som sitter fast i hälarna på mig hela tiden.

Jakt är inte så stort problem, jag är redan van vid att rätta mig efter tre jaktidioter.
Visst "reserverat" temperament är heller inget problem, men det får absolut inte vara ihopblandat med rädslor och dålig mentalitet - av erfarenhet vet jag att det många gånger är så. Å andra sidan kommer jag såklart ta god tid på mig att kolla upp föräldradjur och annat.

Såå, vad passar mig? Raser som har slagit mig är inte så många, men:

Storpudel (klippt)
Aussie
Dobermann (vet inte om jag orkar leta SÅ länge efter trevliga exemplar dock)


Förslag?
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Jag, som älskar vinthundsutseendet men vill ha en hund som är mer lättränad har korthårig collie. Det som det VERKLIGEN faller på vad gäller dina önskemål är att de fäller, min är en hane och han fäller en hel del, jag tycker det är massor även om schäfer- och labradorägare verkar tycka att det är rätt måttligt. I övrigt stämmer det andra bra under förutsättning att du är beredd att lägga tid och energi att hitta en valp efter linjer med bra mentalitet och sålla agnarna från vetet. En bonus är att de flesta kortisar jag stött på älskar jaktlekar; den hund jag träffat på som min hund lekt allra bäst med var en whippet.
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Pinscher?

Inte den mest föriga hunden men nog betydligt enklare att träna med än vinthundar är mitt intryck.
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Det är så klart en labbe du ska ha!! :D

En bra labbe har allt du önskar och mycket mer. Visst fäller de en del vår och höst, men... De är perfekta för de arbetsuppgifter nu nämner, de kan både arbeta hårt och slappna av. De anpassar sej snabbt efter rådande situationer och framför allt så vill en bra labbe göra det du vill!

/Swat
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Storpudel! Just min individ har fått fel uppväxt så han har jämfört med Lurchern en dålig avknapp ( tar en stund på sig att släppa en katt, hund och så ) men annars hade han passat perfekt! Men pudel som ras ska ha en bra offknapp, bara min korsning som inte har det. Pudlar gillar dessutom jaktlekar bäst!
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

En Finsk lapphund tycker jag uppfyller allt det där - iallafall om du kan stå ut med hysterisk fällning 1ggr per år, fast borstar och badar man mycket när vår blir sommar så blir det inte så farligt. Inte säkert att alla fäller så dant men min Ziva blir totalt naken på sommaren, ser lite skabbigt ut men man slipper tänka på att hon blir för varm i tjock päls när hon tar av sig "vinterjackan" själv ;)

De andra två lapphundsraserna kan vara nåt att kika på med:) (nej inte är jag smått partisk:angel: )
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Tror faktiskt en storpudel skulle passa jättebra!
En flatte kanske oxo men då fälls det ju en del...
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Tack alla för förslagen! :) Kruxet är ju att det finns många fina hundar och raser där ute, men alla tilltalar mig inte så pass att jag vill äga en. Hinner inte svara alla just nu men som sagt, tack och bock för input. :)

Det är så klart en labbe du ska ha!! :D

En bra labbe har allt du önskar och mycket mer. Visst fäller de en del vår och höst, men... De är perfekta för de arbetsuppgifter nu nämner, de kan både arbeta hårt och slappna av. De anpassar sej snabbt efter rådande situationer och framför allt så vill en bra labbe göra det du vill!

/Swat

Labbe har slagit mig, jag har träffat några som jag faktiskt gillar. Alltså, i princip alla har varit jättetrevliga bortsett från nån som apporterade händer lite för hårt och så där. Men några har jag gillat utseendemässigt också.

Majoriteten som jag har mött på är "lite för mycket" hela tiden, alltså har väldigt dålig av-knapp. Nu antar jag att det formas av mig själv, så det är kanske inget problem. Men hur får man en sådan nätt, slank labbe och inte en tung tunna? Jag tilltalas inte alls av de som är grövre (alltså inte enbart att de tenderar att vara överviktiga :P) men har mött några riktigt fina, nätta labbar. Nästan så jag trott att de varit blandisar bara för att dom inte varit runda tunnor. Men vad letar jag efter då? Jaktlabradorer? Är alla jaktlabbar nätta eller är det linjer osv? :)
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Det jag tror du letar efter är en bra DP-labbe, en "sportlabbe".

Utställningslabbarna går bort pga att de ofta saknar den rätta samarbetsviljan och "motorerna" för att vilja/kunna jobba bra.
Jaktlabbarna är inte "riktiga" labbar för mej då det i många linjer kommit in både en del skärpa, en del ljudande och för mycket "nerv".

En bra "sportlabbe" ser ut som en labbe ska -i mina ögon- och har väl fungerande på OCH av funktion. För mej så skall en bra labbe fungera lika väl på fältet som apportör, i skogen som spårhund och i centrala storstaden som preparatsökshund. Hemma skall hunden dock kunna slöa bort en hel dag utan problem...

Mina valpköpare ringer och meddelar sina framgångar lika glatt om det gäller bruksmeriter, bra apporteringsjobb eller intressanta tillslag... I utställningsringen firar vi dock glatt våra tvåor och är stolta över dem ;)

/Swat
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Ja men då är det säkert en sådan som skulle passa mig. Får kika runt lite och försöka lära mig skillnaderna. ATT det är skillnader vet jag ju, men jag har inte satt mig in i det så mycket mer än så faktiskt. Utställning har jag ju gjort min beskärda del av med afghanerna, och kommer väl fortsätta lite grann med det. Det kommer dock inte vara något jag är sugen på med en eventuell ny hund, då vill jag hellre få chans att träna något roligt och se hur långt jag kan komma. Kan jag träna afghaner till terapihundar och freestylehundar (well, inte med så snygg precision men ändå :p ) så borde jag kunna ha rätt kul med en förigare ras. Och okej att man inte tävlar enbart för att vinna, men ibland vore det kul att iaf ha samma förutsättningar som andra har. Nu får jag liksom vara glad om min hund håller sig kvar i ringen. :angel:

Hur som helst så ligger detta i framtiden. Först vill jag ha större boende, körkort, bil och fast inkomst. :cool: Men sen så lär det inte vara lika långt bort, faktiskt.

Ni andra går gärna komma med fler förslag. Det är kul att höra vad folk har för rasidéer även om jag, när jag hör dom, känner att det kanske inte är för mig. :p
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Eftersom alla tjatar om retrievers, men ingen nämner varesig Curly Coated Retriever eller Chesapeake Bay Retriever får väl jag göra den insatsen :D Fast vet inte om de faller i smaken mer iofs... Antagligen inte, retrievers är nog lite för på-iga överlag.
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Fast Curlyn och CBR är liksom inte som de andra retriverna. Curlyn är tom ganska loj och tråkig och CBR är svårt att få grepp om eftersom det finns så få.
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Är själv en Affe fantast fast har just nu en schäfer som är extremt lyhörd o lätt tränad :).
Kan rekomendera Groendaler,Springer spaniel och givetvis Boxer :D
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Japp, precis så är det nu. Vinthundar är liksom min grej, men jag har funderingar på att någon gång i framtiden kanske eventuellt skaffa något lite mer förigare än mina afghaner. För att kunna träna och tävla på lite högre nivå, och kanske någon enstaka gång känna att jag åtminstone har en liten chans. ;)

Men, nu kommer mitt problem. Jag har inte en aning om vad jag skulle kunna tänka mig. Oftast så fastnar jag för individer, och då vill jag ha en sådan. Jag är såklart inte dum, så jag förstår ju att det inte fungerar riktigt så. :D Men vad skulle passa mig, egentligen?

Jag är inte ens säker på att jag någonsin kommer gå utanför afghanhunden/vinthundar, men just nu leker jag med tanken. Så, hjälp mig. Vad skulle passa in i mitt liv och må bra i vår flock?

Det jag har att erbjuda som det ser ut nu är:

- Mycket fysisk motion
- En hel del hundträning, men inte hardcore-träning varje dag. En del soffdagar behövs också.
- Resterande flock bestående av tre afghanhundar
- Arbetar som terapihundförare och hundinstruktör, så hund bör kunna följa med överallt (vilket ju egentligen är något man själv kan forma fram, men inte för hög stress helt enkelt)

Hunden skulle, när den var mogen för det:
- Träna och tävla freestyle
- Eventuellt träna och tävla rallylydnad, agility m.m.
- Utbildas till terapihund (om den visar sig lämplig för detta, men jag skulle givetvis leta efter valp med bra föräldrar osv som gör förutsättningarna så goda som möjligt)
- Få utöva eventuell annan sport som ligger i rasens intresse, så som afghanerna får tävla lure coursing.

Mina önskemål:
-Inte för stort och tungt (höjd kvittar, men inte grova, tunga raser)
-Inte fälla hysteriskt (låter som ett skämt när jag har tre afghaner, men dom fäller faktiskt inte)
- Inte allt för litet
- Mer förigt än vinthundarna
-Hyffsat lugn och självständig individ, jag orkar inte ha en hund som sitter fast i hälarna på mig hela tiden.

Jakt är inte så stort problem, jag är redan van vid att rätta mig efter tre jaktidioter.
Visst "reserverat" temperament är heller inget problem, men det får absolut inte vara ihopblandat med rädslor och dålig mentalitet - av erfarenhet vet jag att det många gånger är så. Å andra sidan kommer jag såklart ta god tid på mig att kolla upp föräldradjur och annat.

Såå, vad passar mig? Raser som har slagit mig är inte så många, men:

Storpudel (klippt)
Aussie
Dobermann (vet inte om jag orkar leta SÅ länge efter trevliga exemplar dock)


Förslag?

Som aussieägare så är jag ju inte direkt objektiv i mitt svar :grin: men jag tycker att det låter som att en aussie skulle kunna passa utmärkt.
Jag vet att det finns många olika typer av aussies och det kan bli både det ena och det andra. Men kollar man upp uppfödare och avkommor så finns det en aussie för de flesta aktiva och träningsintresserade människor.
Jag poängterar att jag inte menar att alla aussies passar alla, utan att det finns så många olika typer av aussies.
Och med det menar jag inte heller att det är positivt med att rasen är så "spretig", utan bara konstaterar att så är fallet.

Är du intresserad av tips, så kan jag gärna PM:a en uppfödare du skulle kunna titta lite extra på.
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

*halvt knapplån*

Aussie har jag runt omkring mig, känner iaf en uppfödare av arbetsmodell (tror jag, i alla fall så är dom nättare och inte med massiv päls som andra som jag har träffat som mer liknar får :) ). Tycker dom verkar trevliga, men det är inte så att jag känner "wow, en sån vill jag ha" som jag känner med vinthundar. Å andra sidan känner jag knappt så för någon ras, mer än typ vorsteh. Tror jag. :p

Boxer faller inte mig i smaken riktigt. Jag gillar spetsiga näsor liks. ;) Nej men, de jag lärt känna har varit så himla på tårna. Positiva och glada men liksom lite för mycket hela tiden. De har dock varit relativt unga vilket såklart spelar in.

Springer.. Mjaa. Möjligtvis en sådan där nätt, pälslös sak. (Nu tänker jag engelsk springer spaniel.) Det verkar vara väldigt stora variationer inom rasen? En del ser så himla "tunga" ut, medan jag mött på andra som jag inte ens trodde var ess. Fast de sistnämnda har varit riktigt fina, men väldigt aktiva. Men så känner jag inte jättemånga heller. Och welsh har jag inte jättestor koll på heller men där varierar det också en del va?

Groenendael har jag ingen koll på alls, tror aldrig att jag har träffat någon så den får jag kika mer på.

Curlyn och CBR har inte heller fallit mig i smaken faktiskt. Möjligtvis flatte kanske. Hm. För jag antar att om den växte upp med mig som har "noll tolerans" på okynnesskällande så kanske den inte skulle bli en sån där stressig, konstant skällande flatte som jag haft så många gånger på kurs. ;)

Lapphundarna har aldrig riktigt fallit mig i smaken heller. Trots att jag träffat flera trevliga exemplar.

Korthårig collie, tjaa. Kanske. Får kika mer på det också.

---

Vad tokigt det blir är man sitter och ratar hundraser på "mjaa, en sån faller mig inte riktigt i smaken" osv. Jag tycker ju egentligen om de allra flesta hundarna. Men när man tänker tanken att ha en själv så är det mååånga som faller bort i slutändan ändå. Jag skulle säkert kunna ha "i princip vad som helst" rent aktivitetsmässigt då jag ju har stort hundintresse och skulle jobba så mycket som hunden behöver, men för att det ska bli bästa matchningen så vill jag ha en som kan ligga i afghanhögen och sova en dag eller två utan att må dåligt av det. Sedan går jag rätt mycket på känsla, och såklart delvis utseende. Svårt att undvika det i slutändan.

Hur som helst så är det ju mest vilda spekulationer än så länge, för att få upp ögonen för andra raser och kunna ta reda på mer om dom osv. :)
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Efter att läst det du skrev så skulle du kunna få min hund på studs, hon stämmer in på det mesta du vill ha :D

Men jag tror nog också att en storpudel skulle passa bra, dom flesta jag har träffat stämmer in på dina kriterier :)
 
Sv: Vinthundsnörd ser sig om efter andra raser

Eftersom du har afganer sedan tidigare är du ju inte helt främmande för pälsvård, så pudel, helt klart! De är spralliga, lättsamma att jobba med så länge du inte kräver för mkt av dom. Att dom ska lyda, helt klart, men vad jag av egen erfarenhet är medveten om är just att de lätt "flippar ur" och latjar lite om man blir för tråkig och framför allt tjatig. Dock tror jag ju att de är lättare att jobba med i discipliner där vinthunden kanske inte är såå vass.

Själv är jag lite av din motsats, typ :p Jag är helfrälst i vinthundar och ska någon gång ha en Galgo Español, men har för tillfälligt två storpudlar!

Älskling är dock drygt 12 år nu så han springer inte så mycket för springandes skull längre, men det var ngt av hans favoritsysselsättning som ung. Framför allt med en hare eller katt framför näsan, eller varför inte springa kapp med min brors moped? Den trimmades i alla fall efter hur långt upp i hastighet som Albin hängde med ;)

Dock är han inte någon praktexempel på en jobbande pudel direkt :angel: Lära honom trick och "skit" är inga problem, men att sätta krav på honom på lydnadsplan eller utveckla tricket till något mer seriöst så blir han lite knasig :grin: Men jag älskar honom ändå :love:

Sen har vi en tik också och hon är i vissa avseenden väldigt mycket pudel, medan hon i andra är väldigt mycket bara hund. Hon är mycket bättre inställd till att jobba, med många saker. Hon är ingen stjärna på något, men kan otroligt mycket! Att hon inte är jättebra på något speciellt är mycket för att vi valt att prova på olika saker med henne. Mor tävlar lp 2 med henne, jag tävlar agility (vilket äntligen börjar gå riktigt bra! Hon springer bara lite fortare än hon kan svänga om vi säger så :p), hon spårar jättebra, älskar sök, trixar lite grann, inkörd och drar spark jättebra! Hon går att ha med lös överallt, bott med mig på internat ca 6 mån. springer med bredvid hästen osv osv. Hon älskar att springa! Jagade rätt mkt när hon var yngre, men det har vi lyckats ta ur henne rätt bra. Hon har förstått att morsan blir så sné på henne då :p

Jag kan prata för storpudeln i evigheter! Tror det är en av de raser där du får de saker du kanske saknar lite i vinthunden, men även får behålla det som charmar.

Nu blev jag väldigt säljig, men storpudeln är verkligen underbar!

/Jenny
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 145
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
15
· Visningar
435
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 114
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp