Bukefalos 28 år!

Vinthundar.. Utan jakt?

P

Piggelkot

Finns det? Några vintvovvos raser utan jakt i sig? Är galet förtjus i vinthundar, särskilt Borzoi! :love: Men jag tror inte att jag vill ha en till hund med så myc jakt i sig... Det är inte aktuellt än på många år med en till vovve. Har en malle, ibland vill jag bara slita av henne öronen på promenaderna när hon bara ska gå och spana efter fåglar...:devil: (har blivit bättre dock, hon är i sin jobbiga ålder ;) ) tacksam för svar.. :P
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Grejen med vinthundar är ju just att de HAR enorm jaktlust ;) Att få en vinthund som inte ens spanar efter fåglar... tja det får man nog inte :p

Dessutom, en hund som drivs i princip enbart av sin jaktlust blir nog en tämligen tråkig och död hund utan jakten. Vad vill du ha för hund? en hund som bara ligger på en soffa och går ett varv runt huset när du vill det?
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Kapar tråden lite..

Kan du ha dina hundar lösa? Som min dröm då, att ha hunden med lös när jag är ute och rider.. :love:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Haha, nej vad tråkigt att äga vovve om man ska ha den som soff prydnad. :D Det jag skulle göra då skulle vara att träna lydnad, agility och viltspår. (fast jag är inte alltid så motiverad till att gå ut när det är 20- ute.. Tur att man har uppvärmt ridhus) naturligtvis även långpromenader. Att följa med på ridturer skulle man kunna göra med en viltren vovve.. kanske inte med en vinthund då :angel:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Alla vinthundar har, och SKA ha, mycket jakt i sig.

Tycker du mallen är jobbig skulle jag inte rekommendera dig att köpa en vinthund.
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Jag vet inte hur jag kommer bo om kanske.. 5 år. (men djuren kommer alltid komma först när det gäller bostad.. eller de kommer först i allt ;) ) Men nu, så har jag ett gigantiskt ridhus och enorma fält.. :p än en gång så på vintern känner jag inte alltid för att gå ut på ett fält då.. men det händer.. Även om jag skulle bo i stan om några år så kommer min häst alltid att bo på landet.. där det finns fält.. :idea: för att göra ett långt svar kort: Ja, vovven kommer kunna vara lös.
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Jag frågade Red_chili (det står högst upp till höger vem som man svarat/skrivit till)! :p
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Det finns folk som tränar lydnad, agility, rally, spår m m med sina vinthundar.
Trots jaktlusten...


Haha, nej vad tråkigt att äga vovve om man ska ha den som soff prydnad. :D Det jag skulle göra då skulle vara att träna lydnad, agility och viltspår. (fast jag är inte alltid så motiverad till att gå ut när det är 20- ute.. Tur att man har uppvärmt ridhus) naturligtvis även långpromenader. Att följa med på ridturer skulle man kunna göra med en viltren vovve.. kanske inte med en vinthund då :angel:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Kapar tråden lite..

Kan du ha dina hundar lösa? Som min dröm då, att ha hunden med lös när jag är ute och rider.. :love:

Japp, mina kan vara lösa - men absolut inte överallt!
Jag har dem lösa främst i rastgårdar, men även på vissa fält, i skogen (om jag är uppe i norrbotten), på skolgårdar och vissa fotbollsplaner. Är jag på icke-inhägnade områden så är de aldrig lösa samtidigt, utan bara en och en, för att de då lyssnar mycket bättre på mig. (Annars springer de så mycket och fokuserar mer på varandra än på mig)

Jag har dem inte lösa om det finns någon risk att det kommer något som de vill jaga, för om de ser något som de vill jaga och de ser det innan jag ser det, ja då sticker de. Så gör de flesta vinthundarna, även om man tränar dem mycket.

Att ha dem lösa när man rider i skogen osv skulle jag aldrig våga och jag vet inte många som vågat det. Däremot vet jag att Galathea här på buke har ridit med sin afghan som då varit i longerlina (och hästen var hur snäll som helst).

Faktum är att de enda gånger jag träffat vinthundar som enligt ägaren "kan vara lösa i princip överallt" så har det rört sig om ägare som enligt mig är respektlösa. De har inte brytt sig om att hunden sticker iväg och jagar "för den kommer ju tillbaka efter 20 minuter" och tycker inte det gör något om de måste ropa sjuttioelva gånger innan hunden långsamt kommer gående mot ägaren.
Jag vill inte släppa mina hundar om jag inte är helt säker på att de inte gör något dumt och om jag inte är helt säker på att de kommer direkt när jag ropar. Därför har jag mycket färre ställen att välja på när det gäller lösspringarplatser.
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Haha, nej vad tråkigt att äga vovve om man ska ha den som soff prydnad. :D Det jag skulle göra då skulle vara att träna lydnad, agility och viltspår. (fast jag är inte alltid så motiverad till att gå ut när det är 20- ute.. Tur att man har uppvärmt ridhus) naturligtvis även långpromenader. Att följa med på ridturer skulle man kunna göra med en viltren vovve.. kanske inte med en vinthund då :angel:

Jag tränar lydnad, freestyle och agility med mina vinthundar, och jag har provat på personspår samt har vänner och bekanta som tävlar viltspår med sina. Det går finfint - om man är bra på att motivera sin hund, inte tjatar och leker fram allt.

Men, precis som Squarepants säger: tycker du att du inte kan träna så med din malle, då ska du nog inte ha en vinthund. Att träna vinthund är ungefär som att träna en katt i hundförpackning.
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Säger som flera övriga. Vinthundar är en jakthund och SKA ha jakt i sig. Finns några enstaka få individer som inte har det, men det är ingenting man kan veta i förväg. Dessutom är det inte typiskt eller ens "korrekt". Själva poängen med vinthund är ju att dom är drivna av just detta. Deras självständighet och "attityd" kommer ju av det faktum att dom är hetsjägare, alltså avlade att jaga och på egen hand fälla bytet. Att fatta egna beslut osv. Utan det är det ju som vilken hund som helst.

Det GÅR att träna med vinthund. Jag tränar mina afghaner, och min ena är certifierad terapihund. MEN! Har man ett stort intresse och där med vill komma långt så kommer det inte vara roligt. Det tog mig 6 månader att lära min ena hund att ens greppa apportbocken när jag skulle lära honom apportera. En vinthund kräver sin förare, man måste vara påhittig, inte göra om saken för många gånger (det kan variera från 10 gånger till 2, beroende på hund och dagshumör), man måste ha oändligt tålamod och framför allt vara väldigt tydlig. Så fort jag är otydlig strejkar mina hundar. Dom går och sätter sig en bit bort och blänger, för dom tycker det är totalt meningslöst att jobba när dom inte förstår vad jag menar. Det är stor skillnad på att motivera en sådan hund mot en hund som kanske testar sig fram, bjuder på beteenden och snudd på belönas av själva arbetet.

Tycker man att sin malle är jobbig för att den spanar på fåglar.. Ja, då har man inte haft vinthund. Mina hundar smyger/kastar sig efter fåglar. Och samtliga vilda djur. Och katter utomhus. Och flygande löv. Och plastpåsar. Värst är det väl kanske första året, speciellt vad gäller icke levande ting. Men ser dom en hare, eller något som kaaanske kan vara en hare, så ställer dom sig på bakbenen, skriker, skäller och försöker jaga fram det. Fåglar uppe på telefonledningar eller stolpar kan dom ställa sig på bakbenen för att försöka få tag på eller driva fram. Då är det oberoende av eventuell trafik i närheten, människa man möter (som blir livrädd och tror att hunden ska attackera) osv.

Vinthundar är otroligt härliga och fina hundar som är lätta att ha att göra med, bara man vet just detta.. vad man har att göra med. Det är tämligen "primitiva" hundar med mycket jaktinstinkt och mycket egna tankar om saker och ting. Dessutom är dom snabba och har stor möjlighet att faktiskt döda djur om dom kommer lösa, vilket gör att man har ännu större ansvar som ägare. Jag släpper mina enbart på stoooora ytor som jag kollat över, typ stora stränder eller ängar, eller i rastgårdar. Hundarna skulle jaga blint om dom kom över något vilt och bortsett från att det är olagligt är det ju dessutom en stor fara även för hundarna. Min stora skräck är t.ex. att kopplena går av någon gång när dom får syn på tex hare, och att dom drar över någon väg eller liknande och blir påkörda.

Jag har som Red_Chili säger haft med mig min ena afghan på ridturer, men aldrig lös. Han har sprungit bredvid i longerlina och jag har haft en otroligt säker häst som inte brydde sig om lina ens när den surrades runt honom. Hunden ääälskar att vara med och hund och häst hade någon ömsesidig respekt för varandra, dom hälsade men klev aldrig för nära varandra.
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

ojsing borjsing :o förlåt :D

alla: tyvve är inte vinthundar något för mig då.. får skaffa en cavalier, ingen jaktlust alls! :love:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

..fast det stammer ju inte heller direkt...

" Cavaliers are naturally curious and playful, but also enjoy simply cuddling up on a cushion or lap.[25]

Cavaliers are active and sporting. They have an instinct to chase most things that move including while on busy streets, and so most Cavaliers will never become "street-wise
"

http://en.wikipedia.org/wiki/Cavalier_King_Charles_Spaniel

Och med sjukdomsbilden hos cavalier sa hade jag nog inte rekommenderat den rasen till nagon heller....

En pom kanske? :angel:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Du har fått väldigt bra svar av dem andra vinthundsmänniskorna, och här är en till som säger att vinthundar ska ha jaktinstinkt. Man måste hålla ordentligt i kopplet för dyker det upp något intressant ja då har det hänt både en och två gånger att jag flygit som ett segel. Inte kan jag bli arg på hunden för det då han reagerade på ren reflex! Jag är väldigt förtjust i vinthundar och ser inga problem eftersom jag undviker att skapa dem! Man måste vara noggrann och hela tiden ligga steget före när det gäller att ha en vinthund lös. Det är ett stort ansvar med tanke på att dem faktiskt kan hinna ifatt vilt/döda. Därför är det ingen rättighet att släppa dem överallt, utan på väl valda platser.

Sen går det absolut träna lydnad, rally och annat med en vintis, men man får jobba med motivationen och ha belöningar som är värda jobba för;) Jag tycker det är härligt att ha en hund disskutera med istället för en som gör allt jag säger utan att blinka:D
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

hrm.. Vi har fyra cavalierer.. :) en på 8, en på nästan 8, en på 7 och en på 5... alla helt friska. :D (fast om det är 90% av alla cavvar som har hjärtproblem vid 7 års ålder har vi haft en väldans tur.. :d ) Men jaktlusten sträcker sig så långt på dem att dom bryr dig om att titta på harar och fåglar ibland.. Bara titta. Utom en av dom som total ignorerar fåglar, till hon får kommandot "ta fågel", då, springer hon och jagar.. Men så fort jag ropar tbx henne kommer hon utan att dröja.. lite skillnad från vinthundarna. :angel:
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

det jag försöker säga är att det krävs inte mycket träning för att få en cavve viltren :P
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Kärnan i vinthundens innersta väsen bygger på jaktlusten.
För oss som älskar vinthundar skulle det vara katastrof om någon fick för sig att avla fram vinthundar utan jaktlust.

Det skulle bli en helt annan hund, den må se ut som en vinthund men sakna det mesta av just vinthundens väsen, det som gör att dom för oss är så oemotståndliga:D
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

kl

Om du är sugen på Borzoi, varför inte skaffa en Collie!?
Dom har ju lite B i sig och inte mycket till jaktinstikter.
Tycker dom korthåriga är fina:)
 
Sv: Vinthundar.. Utan jakt?

Jag har en whippet som kan vara lös i princip över allt. Jag har med honom på whippetrace och han har enorm jaktlust.

Det fina med att rida med sin vinthund är att förutom att jaga älskar vinthundar att springa, det är självbelönande. Tränar man inkallning på ett kreativt sätt och lär in att kom betyder jaga eller springa i full karriär får man också en hund som kan välja mellan ett säkert jaktbyte och ett osäkert jaktbyte.

Att träna inkallning med en vinthund på "traditionellt vis" skulle inte jag rekommendera. Att komma på inkallning ska ge högsta vinsten, en jackpott! För en vinthund är inte det en korvbit eller glada tillrop utan att trasan dras, att få jaga! Det gäller att utnyttja nackdelarna till sin fördel!

Att träna vinthund kräver en påhittig och nytänkande tränare för det är SJÄLVSTÄNDIGA HETSJAKTHUNDAR vi har att göra med. Men visst går det att ha med sin vinthund på ridturen, de är gjorda för att springa, en vinthundsägare med häst är verkligen en lyckad kombination, men som jag skrivit kräver det att man tänker några vändor till på vad högsta vinsten är för sin hund.

EDIT: För att svara på din fråga TS så visst finns det individer med mindre jakt i sig. Jag har tom sett whippets på banan som viker av från jakten för att springa till sin ägare... men detta är sällsynt. Vinthundar är gjorda för att jaga. En del kan vara extremsvåra att få helt viltrena.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 955
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
536
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 767
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp