Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte sticka en liten babyfilt av ull, har hittat en butik som jag vill köpa av och där kan man välja 1-trådigt, 2-trådigt eller 3-trådigt ullgarn. Jag förstår att det har med tjocklek att göra, butiken beskriver 1-trådigt garn som lämpligt till sjalar. 2-trådigt och 3-trådigt anges dock passa till filtar båda två.
Antalet trådar anger hur många trådar är spunna runt varandra för att göra upp garnet. Vilket garn du vill använda är upp till dig.
Är din butik en riktig butik och ingen nät-butik så är det bara att gå dit och känna på allt. Det brukar hänga stickade provbitar i butikerna så du kan se hur det ser ut när garnet är stickat.

Stickorna du ska vilja beror på vilket garn du väljer, det brukar stå på vilka storlekar stickor passar till garnet. Och det beror också på hur löst eller fast du stickar. Men till en babyfilt skulle jag inte oroa mig så mycket och välja stickorna som garnet rekommenderar.

Det finns Alpacka i Sverige men jag tycker ull är en bra ide, alpacka är lite tyngre än ull
 
Tänkte sticka en liten babyfilt av ull, har hittat en butik som jag vill köpa av och där kan man välja 1-trådigt, 2-trådigt eller 3-trådigt ullgarn. Jag förstår att det har med tjocklek att göra, butiken beskriver 1-trådigt garn som lämpligt till sjalar. 2-trådigt och 3-trådigt anges dock passa till filtar båda två.

Vad är lämpligast att välja för tjocklek till en babyfilt? Vill inte ha en jättetung filt men samtidigt en ganska tät och värmande.

Hur stor bör man sticka en babyfilt? Med rundstickor eller vanliga? Storlek på stickor? Jag har inte stickat sen jag var 14 år men börjat igen, riktigt roligt men man är ju lite nollad! :D

Någon som tycker jag borde välja ett annat material? Är öppen för vilket material som helst så länge ull-alternativen kommer från svenska/nordiska djur.
Som du beskriver det hade jag satsat på tvåtrådigt.
 
@Linta Vilken fin =)

Jag gjorde en flamingo-apa till min brorson ;) Det var ett lagom projekt. De e nog tur han bara är ett år gammal, den ser ju lite speciell ut^^ men jag tyckte den blev charmig, faktiskt!
23756191_10155148937325678_493911460_n.jpg


En garnaffär här har utförsäljning just nu med mest procent nästa vecka, så hoppas på att det ska finnas nåt kul (rosa) garn kvar på måndag, har tänkt sticka ett par raggsockor till att ha bara i sängen =)

//r
 
@Linta Vilken fin =)

Jag gjorde en flamingo-apa till min brorson ;) Det var ett lagom projekt. De e nog tur han bara är ett år gammal, den ser ju lite speciell ut^^ men jag tyckte den blev charmig, faktiskt!
23756191_10155148937325678_493911460_n.jpg


En garnaffär här har utförsäljning just nu med mest procent nästa vecka, så hoppas på att det ska finnas nåt kul (rosa) garn kvar på måndag, har tänkt sticka ett par raggsockor till att ha bara i sängen =)

//r
Den var ju asgullig! :D håller tummarna för fynd :up:
 
Jag gjorde en flamingo-apa till min brorson ;) Det var ett lagom projekt. De e nog tur han bara är ett år gammal, den ser ju lite speciell ut^^ men jag tyckte den blev charmig, faktiskt!
23756191_10155148937325678_493911460_n.jpg


En garnaffär här har utförsäljning just nu med mest procent nästa vecka, så hoppas på att det ska finnas nåt kul (rosa) garn kvar på måndag, har tänkt sticka ett par raggsockor till att ha bara i sängen =)
Barngosisar ska vara speciella. :up:
 
Tänkte sticka en liten babyfilt av ull, har hittat en butik som jag vill köpa av och där kan man välja 1-trådigt, 2-trådigt eller 3-trådigt ullgarn. Jag förstår att det har med tjocklek att göra, butiken beskriver 1-trådigt garn som lämpligt till sjalar. 2-trådigt och 3-trådigt anges dock passa till filtar båda två.

Vad är lämpligast att välja för tjocklek till en babyfilt? Vill inte ha en jättetung filt men samtidigt en ganska tät och värmande.

Hur stor bör man sticka en babyfilt? Med rundstickor eller vanliga? Storlek på stickor? Jag har inte stickat sen jag var 14 år men börjat igen, riktigt roligt men man är ju lite nollad! :D

Någon som tycker jag borde välja ett annat material? Är öppen för vilket material som helst så länge ull-alternativen kommer från svenska/nordiska djur.
Jag brukar välja tvåtrådigt. Det blir lagom tjocklek och tyngd och samtidigt väldigt varmt. Mycket varmare än t ex akrylgarn.
Vilken tjocklek jag väljer på stickorna beror ju på vilken effekt jag vill ha. Ju tjockare, desto mer luft i maskorna. Mer luft gör mindre vindtäthet, men ullen värmer ju ändå. Beror även på vilken teknik eller vilket mönster jag väljer. Till näverstickning vill jag ha täta maskor, medans jag till olika hålmönster gärna har luftigare. Mer luft i maskorna ger även ett sladdrigare resultat.
Det tvåtrådiga ullgarn jag oftast väljer blir mjukt och fint vid användning och jag brukar misshandla filtarna innan jag ger bort dem, så är de lite mindre sticksiga.
 
Ett sånt här nystan köpte jag på utförsäljningen här, precis sånt jag tänkt mig till mina säng-raggsockor =D (det rosa)
polkka_277_v_0.jpg


Mamma var också in och köpte inte mindre än 12 olika nystan tror jag. Det blir nog in en sväng till för mig idag, men det där var det viktigaste =) Vill inte köpa på mig en massa som kanske bara ligger sen, men det är å andra sidan utförsäljning....

//r
 
Jag har snart avslutat en ENORM filt. den är gjord som en avlång mormorsruta.

Lite feltänk på första mittenraden och den blev extremt stor för att få den proportionerlig. Före den blev det så var det så avlång och smal att den såg ut som en skitstor halsduk á lá Lenny kravits (hur stavas det?). Men den blir verkligen urmysig.

Ska snart börja på en till men den kommer att tillverkas av 6-8 stora rutor istället så sträckorna inte blir så himla långa. Jag vill inte göra smårutor därför att jag tröttnar på att hela tiden börja och sluta.
 
Behöver hjälp! Hur blockar jag större arbeten? Har gjort en sjal som behöver blockas men jag vet inte hur jag ska göra :D
 
Som svar på blockningen @sthu
Finns stora skumplattor (typ hoppa-hage-dynor men svarta och större) på Biltema. Iofs blir det lite dyrt kanske men å andra sidan kan man ju använda dem många gånger.
 
Som svar på blockningen @sthu
Finns stora skumplattor (typ hoppa-hage-dynor men svarta och större) på Biltema. Iofs blir det lite dyrt kanske men å andra sidan kan man ju använda dem många gånger.

Jag gör så få stora projekt att jag tror jag börjar med att testa sängen. kom på att jag har mattor på vinden med som jag kan använda om jag inte vill blöta ner sängen. Det borde gå. Men tack för tipset!
 
@sthu Jag använder golvunderlägg till laminat.
Som denna
niva-floor-lining__0415478_PE574960_S4.JPG


Billigt och man får en stor yta per paket man köper.
Blöt inte ner sängen, det tar hur lång tid som helst att torka och dessutom onödigt om du har både golv och matta, eller handdukar.
 
Jag gör så få stora projekt att jag tror jag börjar med att testa sängen. kom på att jag har mattor på vinden med som jag kan använda om jag inte vill blöta ner sängen. Det borde gå. Men tack för tipset!
Jag brukar ta badlakan, 2-3 st, mellan sängen och det blockade. Ibland även tidningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 149
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 692
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 754
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp