Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
@GardenAngel säg till om du vill ha lite färdigpreparerad ull förresten. Jag är både rock- och sländlös atm så här gör den ingen glad :p

Kl
Jag har stickat klart min kofta, ska bara fästa alla trådar och blocka :banana:
 
Nu vänder jag mig till er experter här inne.
Skulle vilja sticka en sådan där stor/ tjock filt som man stickar med armarna.
Men jag är väldigt osäker på vilken tjocklek på garn man ska ha och hur mycket.
Samt var man köper det.
/newbie
 
Nu vänder jag mig till er experter här inne.
Skulle vilja sticka en sådan där stor/ tjock filt som man stickar med armarna.
Men jag är väldigt osäker på vilken tjocklek på garn man ska ha och hur mycket.
Samt var man köper det.
/newbie
Tror de flesta armstickar såna med kardad ull, så kallade tops, inte garn. Men det finns en del riktigt tjocka garner. Googla super chunky garn så hittar du en del. Hobbii har mayflowers super chunky. Dock tror jag du får räkna med att det kommer kosta ett par tusen att köpa in tillräckligt med garn.
 
@TeamLundVer Om du inte vill lägga ett par tusen på tjockt ullgarn till en armstickad filt har jag sett att vissa köper billiga fleecefiltar som de sedan klipper remsor av och armstickar en fleecefilt. Då kan du klara dig på ett par hundra beroende på hur kräsen du är med färg. :)
 
Höjden av lathet måste ju vara när man lär sig sticka räta från vänster till höger för att slippa sticka aviga :angel: eller är det det som kallas optimering? :cautious::D Det går rätt fort i alla fall, och det känns som om det blir jämnare belastning på händerna på detta vis. :up:
 
Höjden av lathet måste ju vara när man lär sig sticka räta från vänster till höger för att slippa sticka aviga :angel: eller är det det som kallas optimering? :cautious::D Det går rätt fort i alla fall, och det känns som om det blir jämnare belastning på händerna på detta vis. :up:
Men gud så smart! Då slipper man väl vända också?
 
Höjden av lathet måste ju vara när man lär sig sticka räta från vänster till höger för att slippa sticka aviga :angel: eller är det det som kallas optimering? :cautious::D Det går rätt fort i alla fall, och det känns som om det blir jämnare belastning på händerna på detta vis. :up:
Så fiffigt. :idea:
Jag som har svårt att få fler än två-tre aviga i rad snygga och jämna. Och dessutom spänner handleden konstigt när jag stickar avigt. Brukar ha väldigt lätt att göra saker med båda händerna också.

Det är bara att följa beskrivningen av vänsterhänt stickning på tillbakavägen om jag tänker rätt?
Hur mycket övning behövdes innan du fick det tillräckligt jämnt och snyggt?

Så konstigt att idéen ska kännas revolutionerande och inte som ett etablerat alternativ.
 
Känner att detta är lite revolutionerande! Tycker du att slätstickningen blir jämnare när du gör så än när du stickar rät/avigt varannat varv, eller är det samma eller med ojämnt?
Det blir absolut jämnare när man fått in snitsen och hittat rätt trådspänning!
Så fiffigt. :idea:
Jag som har svårt att få fler än två-tre aviga i rad snygga och jämna. Och dessutom spänner handleden konstigt när jag stickar avigt. Brukar ha väldigt lätt att göra saker med båda händerna också.

Det är bara att följa beskrivningen av vänsterhänt stickning på tillbakavägen om jag tänker rätt?
Hur mycket övning behövdes innan du fick det tillräckligt jämnt och snyggt?

Så konstigt att idéen ska kännas revolutionerande och inte som ett etablerat alternativ.
Jag sliter också på handleden när jag gör aviga, gör nån krumelur för att hämta tråden som den ogillar :p Jag googlade mig fram till en instruktionsvideo på Garnstudios hemsida! Jag tror det är vänsterhänt stickning men ska inte svära på det. Tog ett par varv för att hitta rätt teknik och trådspänning, ett par till för att hitta flytet. Nu går det nästan i samma tempo som "vanlig" stickning. Jag är frälst :D Även kortvarv går ju galet mycket snabbare!
 
Jag lärde mg faktiskt att sticka på det viset av misstag när jag skulle börja sticka som tonåring. Mamma som är vänsterhänt visade mig på sitt sätt och mormor på sitt högerhänta sätt.
Sen när de såg mig sticka så fattade dom inte riktigt vad jag gjorde men slätstickning blev det :laugh:
Man kan se att det V som de räta maskorna gör lutar lite åt ena hållet på varannat varv men det ser du bara om du letar efter några avvikelser. Annars lyckas jag hålla maskstorleken mycket bättre än när jag försöker mig på att sticka varannat varv avigt.
 
18382283_166437117220554_7385160724617625600_n.jpg

Så här ser det ut för mig(över vita tråden obs obs).
 
Blev klar med sjalen lillsyrran skulle få i födelsedagspresent för några dagar sedan. Hon fyller år i mars... :) jaja, virkade med alpacka-garn, tunt, enl modifierat fortune-mönster, och det blev riktigt bra, och varm är den! Mycket nöjd.
Nästa projekt är broderi, jag ska bli faster (x2), och ska göra födelsetavlor med Miranda-nallen åt de små krabaterna. Första är beräknad om en månad, så jag får nog ta och sätta fart :)
 
Jag raketstickade ett par fingerlösa vantar i present till mamma, gjorde ena mudden i måndags och resten unde tisdagen och onsdagen. Fäste trådarna och gick till kalaset, typ :D Raw Honey heter mönstret och finns på Ravelry. Tror dom hade gjort sig bättre i ett mindre fluffigt garn, men det är mjukt och skönt :) soft lama från svarta fåret.
20347680_107277723276732_3808852202970152960_n.jpg
20479055_106268736717844_5406226110302126080_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 652
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 741
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp