Bukefalos 28 år!

Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska hör stickas tröjor! 10 kr på second hand, som hittat!
15282114437511428124644.jpg
 
Vad har du tänkt sticka av allt det fina?
Hälften av det vita ska jag försöka färga, sen blir det antagligen flerfärgsstickade vantar. Översta till vänster blir en mössa, de andra två ev en sjal. Gråa till höger blir mest troligt en kofta :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag virkade för fullt nu men stött på ett frågetecken. I beskrivningen står det såhär

Round 5: Ch 3 (does not count as stitch). *Work 1 dc into each of next 3 stitches, 2 dc into next stitch.* Repeat around. Join with sl st to first sc. (40)

Vad menar det med det jag fetat? I de tidigare varven har det stått ch 1. Ska jag göra tre luftmaskor och sedan tillbaka in i andra maskan och göra 1 stolpe i de kommande tre maskorna och sen 2 stolpar i nästa dvs fjärde maskan? Fattar inte.
 
Jag virkade för fullt nu men stött på ett frågetecken. I beskrivningen står det såhär

Round 5: Ch 3 (does not count as stitch). *Work 1 dc into each of next 3 stitches, 2 dc into next stitch.* Repeat around. Join with sl st to first sc. (40)

Vad menar det med det jag fetat? I de tidigare varven har det stått ch 1. Ska jag göra tre luftmaskor och sedan tillbaka in i andra maskan och göra 1 stolpe i de kommande tre maskorna och sen 2 stolpar i nästa dvs fjärde maskan? Fattar inte.
Det blir väl som en ögla i sidan? För ch 3 är väl kedja? Alltså luftmaskor?
Sen en-en-en-två-en-en-en-två o s v.
 
En fråga. Har virkat huvudet på min manet men sen började jag fundera lite och inser att jag gjort fel så har börjat om (dock inte repat upp första huvudet för det blev fint men kanske lite stort så vill jämföra sen när jag har det andra färdigt hehe) och funderar lite på detta:

Round 2: Ch 1. Work 2 sc into each stitch around. Join with sl st to first sc. (16)
Round 3: Ch 1. *Work 1 sc into next stitch, 2 sc into next stitch.* Repeat around. Join with sl st to first sc. (24)

Ett utdrag bara ur mönstret men tolkar jag rätt om jag ska börja runda 2 med en luftmaska (räknar jag med den i de 16?) sen då 2 fasta maskor i varje maska runt hela sedan ett varv med luftmaskor?

I tredje rundan ska jag börja med en luftmaska sedan *1 fm i första och 2 fm i andra* repetera hela varvet runt sedan ett varv med luftmaskor?

Det jag gjort fel är iof att jag inte börjat med luftmaskan plus att jag säkert räknat fel (skaffat markörer nu).
 
En fråga. Har virkat huvudet på min manet men sen började jag fundera lite och inser att jag gjort fel så har börjat om (dock inte repat upp första huvudet för det blev fint men kanske lite stort så vill jämföra sen när jag har det andra färdigt hehe) och funderar lite på detta:

Round 2: Ch 1. Work 2 sc into each stitch around. Join with sl st to first sc. (16)
Round 3: Ch 1. *Work 1 sc into next stitch, 2 sc into next stitch.* Repeat around. Join with sl st to first sc. (24)

Ett utdrag bara ur mönstret men tolkar jag rätt om jag ska börja runda 2 med en luftmaska (räknar jag med den i de 16?) sen då 2 fasta maskor i varje maska runt hela sedan ett varv med luftmaskor?

I tredje rundan ska jag börja med en luftmaska sedan *1 fm i första och 2 fm i andra* repetera hela varvet runt sedan ett varv med luftmaskor?

Det jag gjort fel är iof att jag inte börjat med luftmaskan plus att jag säkert räknat fel (skaffat markörer nu).
Du börjar varv 2 med en luftmaska, och sedan 2 fasta maskor i varje maska varvet runt. Varvet slut.
Nytt varv. En luftmaska. En fast maska i första och två i andra, en i tredje två i fjärde osv.
Luftmaskan är till för att ”få upp” varvet på den nya varvhöjden, och den räknas inte.

Jag är fullständigt värdelös på att räkna maskor. Har virkat half double-crochet, ingen aning om vad de heter på svenska, och jag lyckas inte få till räkningen på dem. Lättare på större maskor... triple crochet var helt ok :D
 
Edit: Du börjar varv 2 med en luftmaska, och sedan 2 fasta maskor i varje maska varvet runt. Löpmaska i varvets första maska. Varvet slut.
Nytt varv. En luftmaska. En fast maska i första och två i andra, en i tredje två i fjärde osv....
 
Du börjar varv 2 med en luftmaska, och sedan 2 fasta maskor i varje maska varvet runt. Varvet slut.
Nytt varv. En luftmaska. En fast maska i första och två i andra, en i tredje två i fjärde osv.
Luftmaskan är till för att ”få upp” varvet på den nya varvhöjden, och den räknas inte.

Jag är fullständigt värdelös på att räkna maskor. Har virkat half double-crochet, ingen aning om vad de heter på svenska, och jag lyckas inte få till räkningen på dem. Lättare på större maskor... triple crochet var helt ok :D

Men vad menas med "Join with sl st to first sc." då?O_o
 
Men vad menas med "Join with sl st to first sc." då?O_o

Eller jaha såg ditt andra inlägg nu. Men jag är trög uppenbart. Fattar jag rätt då om det i andra varvet ska vara Lm sedan 2 fm i varje maska tills det är 16 maskor (räknar jag då med första lm?) (det är 8 maskor i varvet innan men det kanske du listade ut) i 17e maskan (den jag har på nålen efter jag gjort 16e fm) så gör jag alltså en smygmaska i varvet första maska sedan nytt varv som startar med en luftmaska och likadant nästa varv (fast annan kombination av fm)
 
Nu behöver jag hjälp igen :laugh:

Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar), 1 stolpe i var och en av de 5 nästa luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 stolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna *, upprepa *-* varvet ut = 139 stolpar

- Hur i helskotta kan en stolpe i fjärde luftmaskan bli 2 stolpar? Eller räknar de med de fyra luftmaskorna som en stolpe?
- Är det denna del jag ska upprepa varvet ut "hoppa över 1 luftmaska, 1 stolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna"?
 
Nu behöver jag hjälp igen :laugh:

Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar), 1 stolpe i var och en av de 5 nästa luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 stolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna *, upprepa *-* varvet ut = 139 stolpar

- Hur i helskotta kan en stolpe i fjärde luftmaskan bli 2 stolpar? Eller räknar de med de fyra luftmaskorna som en stolpe?
- Är det denna del jag ska upprepa varvet ut "hoppa över 1 luftmaska, 1 stolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna"?
Ja man räknar de fyra luftmaskorna som en stolpe och ja det är "hoppa över 1 luftmaska, 1 stolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna"! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 907
Senast: Farao
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 381
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 783
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 782
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp