Bukefalos 28 år!

Welsh

Trådstartare
Handen på hjärtat. Hur många av er brukar köra med Virkon S efter den årliga städningen av stallet?

Idag blev jag klar med stora stalldelen. Först har jag kört med högtryckstvätt och starkt rengöreingsmedel sen efter ett torkdygn så körde jag på med Virkon S både väggar tak och golv.
Nu är det bara ponnydelen kvar:banana:

Hu så duktig man känner sig med allt skräp i håret. Det var nog åratal sedan det användes Virkon S i vår stora stalldel. Ponnydelen körde jag förra året.
 
Sv: Virkon s

Varje år. Faktiskt. Laddar för stor stallrengöring nästa helg om vädret tillåter, det är ändå dags att byta bäddarna.

Röjer ur allt, duschar över virkon och skrubbar de ställen smutsen inte släpper. Har dock plyfa på väggar + i boxväggar, plåt i innertaket och betong-golv så det är grymt lättstädat :)
Torkar på en 10 timmar om det är gynnsamt väder ute.

... och visst blir det fräscht! :)
 
Sv: Virkon s

Vi desinficerar varje år. Fast inte med virkon utan nåt medel som man brukar ha i grisstall.. :D
Oftast så städar vi mitt i sommaren, varmt som tusan brukar det vara. Lånar högtryckstvätt med hetvatten samt "damsugare". Förra året använde vi ett kanon bra tvättmedel, behövde inte skura så mycket :)
 
Sv: Virkon s

I går köpte vi torv och Virkon, nu väntar vi på lördagen och finvädret :)

Blev stallet bra, Welsh?
 
Sv: Virkon s

ska man skura stallet med något annat rengöringsmedel först??
sen när man har haft på virkon så ska det sköljas av va??

vi har aldrig tvättat stallet med virkon men i år ska vi göra det.. men det blir inte förrän om några veckor när alla hästarna har åkt till sina sommarbeten.. så vi kan mocka ur stallet och så.. :)
 
Sv: Virkon s

Jag skurbbade ur stallet för ca två veckor sen. Vi har murade boxar så vi kunde inte spruta för hårt med högtrycken för då blev det märken.

Vi gjorde bara med vatten och sen med grönsåpa och skurborste där fläckarna inte gick bort helt. Nu är ju stallet bara änvänt ca 6 månader eftersom det är nybyggt så det var inte så skitigt.

Borde vi göra en gång till med något starkt medel eller är det ngt att tänka på till nästa år istället?
 
Sv: Virkon s

Var gång jag mockar ur helt.I hästarnas boxar. I minigrisarnas var gång jag mockar.....

Fast denna gången ska jag storstäda alla boxar med virkon och högtrycks spruta de då vi inskaffat grovdammsugare.
 
Sv: Virkon s

Vi brukar högtrycksspruta hela stallarna med vatten och virkon S en gång om året. Vi har mycket ombyte av hästar och det är en möjlighet att minska ev. smittspridning. När hästarna släpps ut på bete så tvättar vi för fullt (stall med närmare 50 hästar i). ;)
 
Sv: Virkon s

VId behov skulle jag säga... med handen på hjärtat.. :D

Än så länge har inte behovet infunnit sig. Även det med handen på hjärtat.

Jag har ett litet stall.. Har som mest haft fyra hästar samtidigt. Liten omsättning vintertid... och än så länge... pepppar peppar!! Så har det inte funnits några smittor eller sjukdomar i stallet.
 
Sv: Virkon s

Varje år efter vi gjort storrengöringen använder vi Virkon. Även innan jag bäddar upp boxarna inför fölning använder jag Virkon. Så det används en del hemma på gården. Annars används Stallosan F emellanåt i boxarna.
 
Sv: Virkon s

Vi har heller inte haft smitta, men tycker det är lika bra att göra det rejält när ändå bäddarna åker ut. Så är ju medlet också verksamt mot svampar och sporer och annat onödigt, så vi kör ändå. Produktblad för virkon här:
http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PBvirkon_s.pdf

... Och stalosan för bäddarna är suveränt :)
 
Sv: Virkon s

Vet inte riktigt vad vi använder för medel, är personalen som sköter högtrycken och den biten av städningen.

Mamma däremot blev helt förskräckt när hon hörde att vi använde virkon i mitt förra stall då vi fick ringorm. Det var nämligen det starkaste de hade att skuraa rummen med på infektionskliniken då hon jobbade där.
 
Sv: Virkon s

Jag har aldrig använt det utan kör med såpa och högtryck. Om man inte har haft någon smitta så tycker inte jag att man behöver desinficera. Har man haft kvarka så skall man självklart köra på Virkon S.
 
Sv: Virkon s

virkon har varit min bästa vän i perioder...

rider man på mer än ett ställe får det bli så...
ridskola med kvarka.
skola med falsk kvarka.
ridskola med ringorm...
 
Sv: Virkon s

Jag har aldrig använt det utan kör med såpa och högtryck. Om man inte har haft någon smitta så tycker inte jag att man behöver desinficera. Har man haft kvarka så skall man självklart köra på Virkon S.

Håller fullständigt med! Risk för att utveckla resistens om man decinficerar för "hårt". Med såpa och högtryck kommer man långt!
 
Sv: Virkon s

... Och stalosan för bäddarna är suveränt :)

Som sagt.... Virkon känns som lite "overkill" i mitt stall... om det inte på förekommen anledning krävs.

Bäddarna är utmockade för länge sen... Stallet har stått tomt nu i snart en månad. Skuras ur med såpa och får sen stå och vädra hela sommaren.

Satlosan använder jag däremot flitigt när nya bäddar skall anläggas när hästarna stallas in...

Om jag av någon anledning skulle få in smitta i stallet så skulle saken komma i ett annat läge... Men då skulle saneringen nog sättas in i samband med den smittan... Inte till sommaren..
 
Sv: Virkon s

Vi sanerade stallet med Virkon S i vintras när vi trodde vi fått ringorm. Annars använder vi bara såpa och vatten när vi städar ur stallet - och skurar som :devil:! Ser heller ingen anledning att använda desinficerande medel såvida man inte har fått in någon smitta, det blir rent ändå.
 
Sv: Virkon s

Förr i tiden när det inte fanns Virkon, dog hästarna då? Och i såfall i vad? ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 430
Senast: majha
·
K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 448
Senast: Idaidut
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 649
Senast: anglahund
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp