Visa er Lösdrift / Ligghall!

Martina_m

Trådstartare
Hur ser er lösdrift/ligghall ut?
Vad är bra med den och vad är inte bra med den?
Hur önskar du att den skulle se ut/fungera?

Lägg gärna mycket bilder :)! Och visa detaljer och finesser :cool:!
 
Min förra lösdrift var suverän bortsett från när det blev isgata (vilket det inte "ska" bli uppe i norr), då själva hagen var extremt kuperad och utformad så hästarna fick röra på sig mkt hela dagarna.

Det jag saknade var sånt som skulle gjort arbetet lättare; lampor både vid grindar och ligghall, indraget vatten så jag slapp kånka, närhet till gödselstack och hösilage etc. Efter några månader fixade min pappa en till grind (på andra sidan bäckravinen) inklusive sluss, det gjorde enorm skillnad då hästarna inte alltid hade lust att gå runt hela hagen bara för att jag ville rida. ;)

Avslutar med lite bilder. :)

Ligghallen, hade gärna gjort den annorlunda också. Tex inte lika djup men ffa en till ingång, så inte en häst (som på bilden) kunde blockera.
37697_orig.jpg


Typ det bästa med hela ligghallen: utkik!
9920521_orig.jpg


Några bilder på hagen, men det är hopplöst att få fram hur brant backen egentligen var.
4321772_orig.jpg

7614365_orig.jpg

3774740_orig.jpg
 
Hästarna delar bostad med korna. Korna är flest och har den större delen.
Ligghallen är byggd i en gammal grusgrop, alltså är det grus och sand som underlag vilket gör att leran är obefintlig. Strör med halm direkt på marken.

Ligghallen ligger någon 100 meter från stallet om man går genom kohagen, där uppe serveras mat och vatten samt saltsten. Nere i ligghallen finns halm att äta på. Hästarnas väg upp är något längre då de måste gå längs utkanten av kohagen för att komma till sin del av övre hagarna. Lite luddigt förklarat men ;)

Ser inte ligghallen från huset kan vara en liten nackdel ibland, kör ner strö/foderhalm med traktorn och kollar läget där när vi ändå kör ner ensilagebalar till korna vilket görs en gång per vecka. Mockar inte utan fyller på med ren halm eftersom. Kollar sedan till fots ytterligare en gång per vecka när man kollar kornas foder etc. Hästarna kommer ju upp tre gånger per dag för foder så dem ser jag ganska ofta oavsett, i bland är de uppe vid stallet hela dagarna Beror lite på väder osv.

22851919_10155772498984648_5079693164915897540_n.jpg


22815060_10155772499089648_3674382183783025825_n.jpg

22894140_10155772499269648_50287884923685788_n.jpg

22814254_10155772499409648_5201120819138955639_n.jpg

23031259_10155772499469648_5008064902738781568_n.jpg

22814431_10155772499524648_2395463210537910120_n.jpg


Äldre bild på mer av skogshagen.
11223692_10153580920269648_6906272742941262242_n.jpg


Korna har sin mat vid ligghallen ser ni här i form av ett julkort ;) Hästarna har ej fri tillgång utan får sin som sagt uppe vid stallet/vattnet.
25532065_10155913971364648_4041461873342740252_o.jpg
 
Senast ändrad:
Vi har tre olika lösdrifter. Den enklaste men nästan den bästa är där småponnyerna bor. Det är ett utrymme i ladan och vi har köldridå i öppningen. Det är svalt där på sommaren och inga insekter kommer in. Har ingen bild på den tyvärr.
Sen har vi en större ute på sommarbetet och den är jag väldigt nöjd med.
I3615576W768H576V

Vi har mycket broms och andra otäcka flygfän och innan vi byggde denna fick vi ha hästarna inne dagtid på somrarna. Otroligt skönt att kunna ha dem ute nu. På bilden har vi precis smällt upp den och inte halmat ännu.
I ena vinterhagen har vi denna mellanstora:
I3499513W768H432V

Den önskar jag att vi hade gjort större så att vi kunde ha fler hästar i den hagen på vintern (och slippa ha hästar på box) men för övrigt är jag nöjd med den. Den utnyttjas flitigt.
I3615579W768H576V

:love:
 
Min förra lösdrift var suverän bortsett från när det blev isgata (vilket det inte "ska" bli uppe i norr), då själva hagen var extremt kuperad och utformad så hästarna fick röra på sig mkt hela dagarna.

Det jag saknade var sånt som skulle gjort arbetet lättare; lampor både vid grindar och ligghall, indraget vatten så jag slapp kånka, närhet till gödselstack och hösilage etc. Efter några månader fixade min pappa en till grind (på andra sidan bäckravinen) inklusive sluss, det gjorde enorm skillnad då hästarna inte alltid hade lust att gå runt hela hagen bara för att jag ville rida. ;)

Avslutar med lite bilder. :)

Ligghallen, hade gärna gjort den annorlunda också. Tex inte lika djup men ffa en till ingång, så inte en häst (som på bilden) kunde blockera.
37697_orig.jpg


Typ det bästa med hela ligghallen: utkik!
9920521_orig.jpg


Några bilder på hagen, men det är hopplöst att få fram hur brant backen egentligen var.
4321772_orig.jpg

7614365_orig.jpg

3774740_orig.jpg
Vad fint du har det!
Hur stor är din ligghall? Kan tänka mig att fönstret är poppis :D. Jag har tänkt mig vindnät upptill för att de ska ha koll lite runtomkring.
 
Hästarna delar bostad med korna. Korna är flest och har den större delen.
Ligghallen är byggd i en gammal grusgrop, alltså är det grus och sand som underlag vilket gör att leran är obefintlig. Strör med halm direkt på marken.

Ligghallen ligger någon 100 meter från stallet om man går genom kohagen, där uppe serveras mat och vatten samt saltsten. Nere i ligghallen finns halm att äta på. Hästarnas väg upp är något längre då de måste gå längs utkanten av kohagen för att komma till sin del av övre hagarna. Lite luddigt förklarat men ;)

Ser inte ligghallen från huset kan vara en liten nackdel ibland, kör ner strö/foderhalm med traktorn och kollar läget där när vi ändå kör ner ensilagebalar till korna vilket görs en gång per vecka. Mockar inte utan fyller på med ren halm eftersom. Kollar sedan till fots ytterligare en gång per vecka när man kollar kornas foder etc. Hästarna kommer ju upp tre gånger per dag för foder så dem ser jag ganska ofta oavsett, i bland är de uppe vid stallet hela dagarna Beror lite på väder osv.

22851919_10155772498984648_5079693164915897540_n.jpg


22815060_10155772499089648_3674382183783025825_n.jpg

22894140_10155772499269648_50287884923685788_n.jpg

22814254_10155772499409648_5201120819138955639_n.jpg

23031259_10155772499469648_5008064902738781568_n.jpg

22814431_10155772499524648_2395463210537910120_n.jpg


Äldre bild på mer av skogshagen.
11223692_10153580920269648_6906272742941262242_n.jpg


Korna har sin mat vid ligghallen ser ni här i form av ett julkort ;) Hästarna har ej fri tillgång utan får sin som sagt uppe vid stallet/vattnet.
25532065_10155913971364648_4041461873342740252_o.jpg
Oj vilka hagar :love:!
Den ser väldigt fint ut. Används den mycket?
 
Vi har tre olika lösdrifter. Den enklaste men nästan den bästa är där småponnyerna bor. Det är ett utrymme i ladan och vi har köldridå i öppningen. Det är svalt där på sommaren och inga insekter kommer in. Har ingen bild på den tyvärr.
Sen har vi en större ute på sommarbetet och den är jag väldigt nöjd med.
I3615576W768H576V

Vi har mycket broms och andra otäcka flygfän och innan vi byggde denna fick vi ha hästarna inne dagtid på somrarna. Otroligt skönt att kunna ha dem ute nu. På bilden har vi precis smällt upp den och inte halmat ännu.
I ena vinterhagen har vi denna mellanstora:
I3499513W768H432V

Den önskar jag att vi hade gjort större så att vi kunde ha fler hästar i den hagen på vintern (och slippa ha hästar på box) men för övrigt är jag nöjd med den. Den utnyttjas flitigt.
I3615579W768H576V

:love:
Vad spännande med köldridå! Bryr sig hästarna något om den? Tänker om de biter i den eller är "rädd" för den? Låter ju väldigt bra med sådan iaf!
Jag har föreställt mig en sådan som du kallar mellanstor. Hur många hästar tycker du den är lagom till? Känns den sval på sommaren?
Det ser ut som att dina hästar har det väldigt fint och bra :)
 
Vad spännande med köldridå! Bryr sig hästarna något om den? Tänker om de biter i den eller är "rädd" för den? Låter ju väldigt bra med sådan iaf!
Jag har föreställt mig en sådan som du kallar mellanstor. Hur många hästar tycker du den är lagom till? Känns den sval på sommaren?
Det ser ut som att dina hästar har det väldigt fint och bra :)
Tack! :)
Vi introducerade köldridån lite i taget, hängde upp några remsor längst ut först och sen fler och fler tills öppningen blev väldigt smal och när de hade vant sig vid det hängde vi upp alla. I hagen finns en hungrig och orädd shettisfröken så vi fodrade inne i lösdriften och hon banade väg för den större ponnyn så att säga. :D

Angående den mellanstora så har jag för mig att vi får ha 3 stora hästar och en ponny i den. Den känns väl inte direkt sval på sommaren men den ger ju skugga. Vi har funderat på att sätta köldridå även i den och då blir det nog svalare tror jag.
 
Nu har inte jag häst längre, men på lösdriften jag stog på med senaste hästen var det vatten framtaget enda till hagen med värmeslinga på, sen under kranen hade vi thermobaren, bara att vrida på kranen när man fyllde på! Aldrig något bärande med vatten och sånt, så himla skönt!
Vi hade spån i botten, sen halm uppepå, bajset mockade vi ut, medans kisset fick ligga kvar.

Vi hade även två hagar på timer som öppnades på tidig morgon och sen kväll som vi laddade med hö. Vi kunde inte ha fri tillgång dessvärre... På förmiddag, lunch, eftermiddag hade vi schema på fodring. Funkade kalasbra!
 
Vad fint du har det!
Hur stor är din ligghall? Kan tänka mig att fönstret är poppis :D. Jag har tänkt mig vindnät upptill för att de ska ha koll lite runtomkring.

Den är på 30 kvm. Men bygg så stort som du bara har råd med, ligghallarna jag stött på har alltid känts för små...

Nu står mina i 22 kvm, vilket är godkänt (var tom godkänt när det var två fjordhästar och två wm!) men det känns lagom för två egentligen.

Jag räknar numera med minst 10 kvm för ponny och 15-20 kvm för stor häst.
 
Jag är väldigt nöjd med Ligghallen :). Den är stor och luftig. Och hästarna använder den en hel del så här års.

Skulle vilja ha en till minst!
Har inte byggt den själv utan köpt satsen och lejde ut allt jobb med grunden osv.

Har ni byggt era själva?
 
Oj vilka hagar :love:!
Den ser väldigt fint ut. Används den mycket?

Tack, är väldigt glad för mina hagar :love:
Ja det gör den, både kor och hästar använder den faktiskt frekvent.
Är alltid lä i gamla grusgropen där den ligger så djuren uppehåller sig gärna där nere vid dåligt väder osv.

Min man byggde vår med hjälp av ett par grannar för 10 år sedan nu, det enda som rasat ner på den tiden är en hängränna ;) :)
 
Hur ser er lösdrift/ligghall ut?
Vad är bra med den och vad är inte bra med den?
Hur önskar du att den skulle se ut/fungera?

Lägg gärna mycket bilder :)! Och visa detaljer och finesser :cool:!

Har tyvärr inga bilder, ska se om jag kan ordna det.

Min ligghall är på 48kvm vilket gör den godkänd för etthelt gäng hästar men jag har bara tre. Den hade nog inte blivit så stor om det inte var för att det redan fanns en byggnad som vi byggde om.

Ibland har jag tänkt att jag borde ha placerat dörrarna på annorlunda sätt, de är mitt på långsidorna mitt emot varandra, men sedan brukar jag landa i att det har sina fördelar som det är nu också. Generellt är jag nöjd (min förra var jag inte lika nöjd med) och om något behöver göras om så fixar vi det. Det har till exempel tillkommit en grusad utfodringsplats, vettig gödselstack och staketet är flyttat i ett par omgångar utifrån att en stor tall fällts, stalldel byggts och sådant.

Jag gör en lista för allt som är bra helt enkelt:
-betonggolv som tål traktor
-stor port på kortsidan där det ryms en traktor
-grusad utfodringsplats
-dubbla vinterhagar vilket gör att leran nästan är obefintlig under höst/vår
-Thermobar som fylls på med slang från stallet eller hink
-gödselstack (där man bara behöver tippa skottkärran över en kant för att tömma) nästan direkt utanför ligghallen
-en extra grind stor nog för traktor i varje hage
-stall och lada vägg i vägg
-rejäl grusad stallplan (funkar som extra ridbana på vintern)

Eventuella förbättringar:
-vattenledning till thermobaren (är lite osäker på exakt hur bra det funkar i -30)
-köldridå (skulle vara för snön isf)
-göra om den dagligt använda grinden lite
-göra en utfodringsplats under tak i direkt anslutning till höladan och ta upp en dörr från ladan till den så slipper man gå runt
-ridhus :p
 
Hur ser er lösdrift/ligghall ut?
Vad är bra med den och vad är inte bra med den?
Hur önskar du att den skulle se ut/fungera?

Lägg gärna mycket bilder :)! Och visa detaljer och finesser :cool:!


Vi har två lösdrifter/ligghallar, en på gården hemma och en vid vårt fritidshus. Båda är byggda i befintliga små ladugårdar och anpassade för två hästar (men godkända för fler).
Den hemma är i direkt anslutning till vår skötselplats och det är jag nöjd med, det är trevligt och socialt och ger den där 'stallkänslan' man annars kan sakna i en fristående ligghall. Infravärme skulle jag nog satsat på att ha på skötselplatsen om jag tänkt tillbringa mycket tid där.

Den hemma har plåttak utvändigt och halmtak invändigt vilket fungerar bra. Den i fritidhuset har zinkplåt med kondensskydd. Båda ligghallarna har bra luftväxling. Den i fritidshuset har vi köldridå för att insekterna inte ska hitta in (används bara sommartid just som skydd för bromsar). Hemma har vi varken insekter eller kyla så där behövs ingen.

Nackdelen med båda är att de bara har en öppning in från hagen, men vi hade inga andra möjligheter utifrån förutsättningarna. Rekommendationen är att man ska ha två öppningar på vardera ände av långsidan, och det tror jag helt klart är det bästa!

Ligghallen hemma har vi byggt ut med en "veranda" och det är bra! Verandan är 7 meter lång och 4 meter djup och har tre öppningar á 2 meter, två vid hörnen och en på mitten - hästarna gillar att stå och spana ut i varsin dörröppning. Verandan har ingen halmbädd men den är uppgrusad och upphöjd i förhållande till marken utanför, och den är har ett genomskinligt plasttak = ljus. På verandan har vi thermobaren (den och en uppvärmd vattenledning = ett måste) och en halmhäck (bra för glupska hästar att stå där och tugga och skita istället för inne i halmbädden, lätt att mocka i grupset).

Vi har halmbädd hemma som sagt, och den har vi inte behövt mocka ur alls de senaste åren - den bränner i samma takt vi lägger in mer halm. Vi mockar annars dagligen ut skiten, och jämnar till lite. I ligghallen i fritidshuset har vi torvströ blandat med spånpellets. Mörkare och dammet syns på de vita väggarna.

Fodrar gör vi direkt ute i hagen, antingen på marken eller i lådor. Om det blåser storm och ibland på kvällarna om det ska ösregna hela natten lägger vid höet/hösilaget på "verandan" istället.

Hade vi haft många hästar hade jag hellre haft flera små ligghallar (2- max 4 hästar) för att kunna sätta ihop dem utifrån foderbehov och hur de passar ihop.

Nu har vi sandjord hemma och använder inte hagarna vid fritidshuset så ofta, men annars skulle jag definitivt lägga pengar på att grusa upp och dränera kring öppningarna till ligghallen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp