Bukefalos 28 år!

"Visdomstanden fastnat" - Någon som haft detta problem?

Ackio

Trådstartare
Fjärde dagen med en hemsk smärta i munnen. Har en visdomstand på nedre raden höger sida som inte tagit sig igenom tandköttet och kommer inte upp. Istället svullnat upp något hemskt runt om. Kan inte stänga tandraden helt för då biter jag sönder svullen kind och kan inte öppna munnen för käken värker. Positivt för min viktnedgång för kan inte tugga men fått äta värktabletter dygnet runt pga smärtan och jag är ändå rätt tålig. Fick äntligen tid i morgon till tandläkaren men tänkte höra om någon varit med om detta?

Jag har sådan fobi för tandläkare så vill veta vad man gör. Gräver de fram tanden eller vad? :o
 
Jag har haft liknande fast inte lika jobbigt som du verkar ha det. Det är ganska vanligt. :)

Eventuellt vill de att svullnaden ska lägga sig något innan de gör något åt den, och då får du kanske skölja med munskölj ett tag. Sedan rekommenderar de nog att du plockar ut tanden. I så fall lägger det ett litet snitt ovanför tanden och plockar ut den så.

Det låter dramatiskt men mina utdragningar har varit ok. Bedövning får man ju så det gjorde inte ett dugg ont på mig. Vid utdragning nr tre var jag lite nervös och de erbjöd lugnande om jag ville ha det, men vi testade utan och det gick alldeles utmärkt. :)

Berätta för din tandläkare att du är rädd, så hen kan hjälpa dig på bästa sätt! Alla mina tandläkare utom en har varit fantastiska, och när jag var nervös efter att ha gått hos en mindre bra tandläkare tog de allt i min takt och bara små steg i taget. Eftersom jag kände att de lyssnade på mig blev jag aldrig speciellt orolig.
 
Jag har haft liknande fast inte lika jobbigt som du verkar ha det. Det är ganska vanligt. :)

Eventuellt vill de att svullnaden ska lägga sig något innan de gör något åt den, och då får du kanske skölja med munskölj ett tag. Sedan rekommenderar de nog att du plockar ut tanden. I så fall lägger det ett litet snitt ovanför tanden och plockar ut den så.

Det låter dramatiskt men mina utdragningar har varit ok. Bedövning får man ju så det gjorde inte ett dugg ont på mig. Vid utdragning nr tre var jag lite nervös och de erbjöd lugnande om jag ville ha det, men vi testade utan och det gick alldeles utmärkt. :)

Berätta för din tandläkare att du är rädd, så hen kan hjälpa dig på bästa sätt! Alla mina tandläkare utom en har varit fantastiska, och när jag var nervös efter att ha gått hos en mindre bra tandläkare tog de allt i min takt och bara små steg i taget. Eftersom jag kände att de lyssnade på mig blev jag aldrig speciellt orolig.

Har dragit en visdomstand förut. Samma tandläkare. De bedöva och sa det skulle ta ca 5 min. 40 min senare lossade den. Den hade växt snett och fick lirkas ut. Gjorde inte min kärlek till tandläkare bättre även om jag inte kände ett skit. Svettades som en gris på en öppen grill :( Får väl se vad de säger om denna i morgon. Jag som var så glad äntligen blivit av med den förra för den växte bakåt och skavde mot käken.. sen fick man denna!
 
Mina har gjort ungefär så en efter en. Fast mildare, låter det som. Ungefär samtidigt som jag har tänkt att nu får tandläkaren bota mig genom att hugga huvudet av mig om det krävs, så har det gått över av sig självt. Kanske efter 3-4 dagars plåga, kanske längre, kanske kortare. Jag minns till min glädje inte detaljerna längre.
 
Gräver de fram tanden eller vad? :o
Hade ett liknande scenario, en käkkirurg löste det. Först vänta tills svullnaden lagt sig (ev antibiotika), sedan öppna med ett snitt ungefär tvärs över tanden, sedan ta ut den hel eller (i mitt fall) delad. Smärtfritt under ingreppet, om än ganska fysiskt, en aning smärtsamt under läkningen pga ny inflammation/svullnad och tighta stygn, men i det stora hela uthärdligt.
 
Om du kan gapa tillräckligt för att se in i munnen och få in någon form av instrument kommer de med all sannolikhet försöka göra rent i tandköttsfickan som är inflammerad.
Du kommer sedan troligen få göra egenvård med att tex borsta med bakteriedödande för att läka ut inflammationen.
 
Ingen av mina visdomständer på nedre raden har kommit upp ordentligt utan de är liksom delvis under tandköttet. I perioder så svullar det upp och gör förbannat ont, och sen är det lugnt ett tag.. Min tandläkare säger att det nog kommer vara såhär så det är väl bara att stå ut ;)

Visdomständer gör ont när de är på väg uppåt. Och när det blir svullet. Inte så mkt att göra åt tror jag om det inte är att det behöver rengöras eller liknande.
 
Visdomständer gör ont när de är på väg uppåt. Och när det blir svullet.
Inte mina. (Minns inte att de gjort ont). Särskilt svullet har det inte varit heller. Har dragit ut en pga att den växte emot tanden framför. Övriga sitter kvar utan att göra väsen av sig. :D :p
 
Har 2 uppe. Ingen av dem utan problem. Tredje drog vi ut för den låg snett och skavde bakåt i munnen.
Denna.. vill visst inte samarbeta alls. Nu dags för tandläkaren :yuck:
 
Jag har två visdomständer som håller på så till och från, det har pågått under flera års tid :meh: För mig hjälper det att gurgla Corsodyl under några dagar, sen brukar det lägga sig.
 
Om jag var du @Ackio skulle jag fråga om de kan dra ut tanden. Hellre lite obehag ett tag än obehag till och från under lång tid. Jag har opererat bort två stycken och det var lite jobbigt just då men så skönt att bli av med dem.
 
Hoppas du fick bra hjälp hos tandläkaren!

Det är normalt att visdomständer är lite besvärliga när de ska fram. Jag har upplevt hela spannet från en tand jag knappt märkte att den kom till återkommande akuta inflammationer. När det var som värst kunde jag inte öppna käken mer än någon centimeter. Fick antibiotika och starka smärtstillande och återkomma några dagar senare när svullnaden lagt sig och tandläkaren faktiskt kunde se hur det såg ut. Börjar man få problem med inflammationer kommer det gärna tillbaka. Var petig med rengöringen även när det känns bra igen och räds inte att dra/operera ut tanden om den ställer till mycket problem. Att operera ut en visdomstand är en barnlek i jämförelse med en akut inflammation!
 
Varit där. Tanden är kvar. Den låg bra till och verkade på g. Han pillade undan lite tandkött. La på en gel efter spolat med koksalt.
Är helvetet kvar så här om en vecka får man återkomma :(
 
Hade ett liknande scenario, en käkkirurg löste det. Först vänta tills svullnaden lagt sig (ev antibiotika), sedan öppna med ett snitt ungefär tvärs över tanden, sedan ta ut den hel eller (i mitt fall) delad. Smärtfritt under ingreppet, om än ganska fysiskt, en aning smärtsamt under läkningen pga ny inflammation/svullnad och tighta stygn, men i det stora hela uthärdligt.

Samtliga mina visdomständer har jag gått igenom samma scenario med, käkkirurgi och hela baletten. Billigt och bra. Tur att de är ute nu:-)
 
Fjärde dagen med en hemsk smärta i munnen. Har en visdomstand på nedre raden höger sida som inte tagit sig igenom tandköttet och kommer inte upp. Istället svullnat upp något hemskt runt om. Kan inte stänga tandraden helt för då biter jag sönder svullen kind och kan inte öppna munnen för käken värker. Positivt för min viktnedgång för kan inte tugga men fått äta värktabletter dygnet runt pga smärtan och jag är ändå rätt tålig. Fick äntligen tid i morgon till tandläkaren men tänkte höra om någon varit med om detta?

Jag har sådan fobi för tandläkare så vill veta vad man gör. Gräver de fram tanden eller vad? :o
Mina växte i omgångar o det var ett helvete emellanåt då det svullnade i tandraden. Tandis kan hjälpa att "skära lite" så det underlätta framkomsten...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 932
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: enough
·
Kropp & Själ Jag har en visdomstand kvar som verkar ha börjat växa. För ca två dagar sedan började det värka i käken och jag antar att det är för att...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Lite bakgrundsinfo: Under 2007 började jag få en fruktansvärd smärta i käken, mest koncentrerad till vänster sida. Efter mycket om och...
2
Svar
32
· Visningar
6 282
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp