Bukefalos 28 år!

Visningsskick, bruksskick o.s.v

Youmeoh

Trådstartare
Läste nånstans för länge sedan om tre olika "skick" som gäller för olika anläggningar. Vad var det som gällde för resp. skick?
Kommer ihåg bruksskick och visningsskick (eller vad det nu hette) kommer inte ihåg det tredje och vilka krav man skulle uppfylla för varje skick...

Nån som förstår vad jag menar? :crazy:
Satt och funderade över det där igår av nån anledning men kommer inte ihåg vad eller var jag läste det
 
Sv: Visningsskick, bruksskick o.s.v

Finns någon liten ljusblå broshyr som Ridsportsförbundet gett ut om ridanläggningar där jag tror det står som du letar efter. Jag kommer inte heller exakt ihåg hur det var, men känner igen det du menar.
 
Sv: Visningsskick, bruksskick o.s.v

Jag är inte alls säker för det var många år sen jag lärde mig det där i skolan, och då gick vi bara igenom det lite snabbt. Men jag för mig att det finns, bruksskick, besöksskick och visningsskick. Dock inte helt hundra på att det heter besöksskick. Ett stall ibruksskick kam ex vara ett litet stall på en gård. Det gör ingenting om det är lite spindelnät i hörnen och om färgen börjar flagna. Bara det är säkert. Ett stall i besöksskick kan till exempel vara en ridskola. Man ska inte behöva springa runt och städa innan det kommer folk utan allt är i ordning och folk kan komma på besök när som helst. Ex elever till ridskolan. Visningsskick har jag fått för mig att det bara är Strömsholm och Flyinge som är i. Där ska allt vara tipp topp, gångarna är mönsterkrattade, häckarna prydligt klippta osv. Men jag kan ha fel eller ha blandat ihop det. Det här är som sagt bara vad jag har för mig...
 
Sv: Visningsskick, bruksskick o.s.v

Jag är inte alls säker för det var många år sen jag lärde mig det där i skolan, och då gick vi bara igenom det lite snabbt. Men jag för mig att det finns, bruksskick, besöksskick och visningsskick. Dock inte helt hundra på att det heter besöksskick. Ett stall ibruksskick kam ex vara ett litet stall på en gård. Det gör ingenting om det är lite spindelnät i hörnen och om färgen börjar flagna. Bara det är säkert. Ett stall i besöksskick kan till exempel vara en ridskola. Man ska inte behöva springa runt och städa innan det kommer folk utan allt är i ordning och folk kan komma på besök när som helst. Ex elever till ridskolan. Visningsskick har jag fått för mig att det bara är Strömsholm och Flyinge som är i. Där ska allt vara tipp topp, gångarna är mönsterkrattade, häckarna prydligt klippta osv. Men jag kan ha fel eller ha blandat ihop det. Det här är som sagt bara vad jag har för mig...

Du har helt rätt. De stall som idag är i visningsskick är Flyinge, Strömsholm och Wången, dvs de tre kungsgårdarna. Som jag kopplade det under alla många timmars fejande var att kungen ska kunna komma när som helst ;) Iof så städade vi bra mkt mer extra när kungligheter väl skulle komma men det ska alltid vara i ett sånt skick att t.ex. en tidning kan komma och göra ett snyggt reportage eller så. Vissa stora stuterier faller också under denna kategori, typ Tullstorp.
Besöksskick är som sagt stora ridskolor, stuterier. Det ska vara snyggt, ordentligt, prydligt, men det gör ingenting om det äl lite provisoriska lagningar här och var eller om stallgången bara krattas en gång om dagen.
Brukskick är typ alla "hemmastall".

Hoppas mitt svammel gav något! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 282
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp