Bukefalos 28 år!

Vispar med frambenen

C

Charlotte S

Hejsan
Lite ny här på forumet.
Har precis börjat rida igen efter 8½ år. Nu rider jag en tinkertjej. Hon är 8 år gammal, endast körd i sitt liv. Jag har sedan augusti ridit henne. Innan jag red henne var hon avställd i kanske 5 månader på grund av sjukdom hos ägaren. Sedan augusti är ägaren igång med sin körträning. Hon är tämligen tjock och flåset kunde vara bättre, men vi jobbar på det...

Det jag har sett på videofilm från dagens ridning, är att hon vispar med vänster fram. Har ni några bra övningar för att stärka henne eller stabilisera henne. Jag har hört att vispande kan beror på att de är otränade.
Vad tror ni om cavalettistolpar?

Med vänlig hälsning och tacksam för svar.
 
Sv: Vispar med frambenen

Jag har hört att vispande kan beror på att de är otränade.
Jag har en häst som vispar på alla fyra mer eller mindre. Han är 19 och det finns inget man kan göra för att få bort det. Lika lite som man kan få en människa att sluta gå hjulbent eller kobent. Jag har alltid hört och fått lära mej att det sitter i benen. Du kommer inte kunna få bort det.

Sen så försämrar ju vispandet träningen för oss. Men jag har också en kompis med en ponny som vispar fram. De tävlar L:A dressyr och L:A hoppning ar också startat terräng och placerat sej alla ggr så det behöver ju inte försämra heller ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 850
Senast: pulkaskurk
·
Träning Har en unghäst på fyra år och hon har lätt för sig för det mesta i ridningen. Men när jag nu börjat med lite mer dressyrarbete så har...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: sandrafors
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 605
Senast: anyberg
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 541
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp