Bukefalos 28 år!

Var tog respekten vägen?

K

Kkleiin

Hejsan!
Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag tävlar honom i hoppning och vi har varit felfria 6/8 starter sen i höstas då jag började tävla honom.

han är en väldigt nyfiken krabat som inte verkar ha riktigt koll på sin kropp. Innan trodde jag hans klumpighet var för att han var unghäst, men nu har det mer och mer gått över till rena olater.

Han kan gå rakt in i mig, lyssnar inte när jag säger nej. Bryr sig liksom inte om mig. jag har dragit slutsatsen att det handlar om respekt. Eller brist på respekt rättare sagt. Det är vädligt synd då jag alltid har lagt stor vikt vid NH och vid tidigare hästar jag haft så har de följt mig som hundar och jag har lärt de konster och så vidare. Men inte med nemo inte. Han tycker att det är hans uppgift att bestämma farten och om jag bromsar honom med grimskaftet så spjärnar han bara imot. Det är så tråkigt!

Så det är inte det att han är direkt hotfull. Han är världens gulligaste som lägger huvudet på axeln (inte vet jag om det är så bra, men det är gullgit i vilktet fall) och han blir kinkig om man inte går in till honom först och hälsar och att gosa är supermysigt tycker nemopojken. Men alltid kommer det. När jag rider så stannar han inte om jag tar i tygeln. Det brukar oftast bli så att innan jag fått honom i form så får jag verklgien ta tag i tygeln innan han stannar till lite. När jag ska hoppa upp så går han bara iväg. innan gjorde jag så att om han gick iväg så stannade jag honom, hoppade av och på igen och så fortsatte det, men imed att han är ridskolehäst så kan han ju gå iväg med de andra som rider honom och där förlorar jag. Därför fick inte det något rresultat.


Hans favoritsysselsättning är också att skrapa med hoven unegfär som dom gör när de tigger, men han gör det ALLTID och jag ger honom nästan godis ur handen så han tigger liksom inte. Det verkar mer som han är uttråkad. När man ryktar honom i stallgången går han fram och tillbaka, skrapar med hoven och börjar dra i persenningar. När jag säger till honom så vet han inte vad nej betyder och jag får alltid stärka nejet med att slå till honom. Alltås aldrig med knytnäve eller så men typ en klatch med handen vöer benet om han står och skrapar. jag hatar det men jag vet inte vad som annars skulle hjälpa. Innan (han är juu unghäst) så gjorde jag alltid så att om han gick fram så tryckte jag alltid tillbaka honom och om han rörde sig igen så tillrättavisade jag honom. Om han skrapade med hoven så tog jag upp den och sen ner den igen. Mycket mer tålamod, men det hjälpte inte eftersom, som jag sa, att han får göra det av andra som rider honom.

När jag har tid och han inte går och ridhuset är tomt så har det hänt att jag ahr gjort lite övningar, t.ex. att han ska gå över mattor och så och inte förräns han går lungt över är det klart och självklart berömmer jag massor. Om han står i gången så kan jag lägga en handuk över hans ögon för att han ska få tillit till mig och det funakr bra, alltid står jag vid has huvud och klappar och berömmer och självklart är det inga långa stunder och jag slutar allid när detgår bra.

I hoppning, som jag tävlar, är han superfin på träning men blir helt galen på tävling. Han bara springer, tar tag i bettet och det enda jag kan göra är att hänga med. Han har snubblat flera gånger och det är bara en tidsfråga innan vi går omkull antingen i en sväng eller över hindret. Han har ett ganska tjockt tränsbett så jag tror att det är läge att byta bett till ett mindre. Men kan hans beteende inne på banan även ha något att göra med en förlorad respekt för mig?

Om ni förstår så är det ganska jobbigt i längden och jag vill så gärna få en fin kontakt med honom. Vet någon några bra övningar man kan göra? Jag vill gärna lära honom "bubblan" som han inte får gå över in på "mig" för det är precis den han inte har någon respekt för. Hur lär man dom då? Vet någon några fler övningar så man kan få bättre kontakt med sin pålle?

Så väldigt tacksam för svar!:)
 
Sv: Var tog respekten vägen?

Jag är långt ifrån någon expert, men jag tycker att det låter som att du ger upp dina försök att uppfostra honom. Du skriver att det inte ger något resultat, eftersom alla andra låter honom göra som han vill. Ge inte upp! De flesta ridskolehästar jag känner vet mycket väl vem som hanterar dem. Är det någon som hästen har respekt för vet den att den måste sköta sig.
Vad jag försöker säga är att du nog måste vara envis. Är du konsekvent med att hästen inte får gå in i dej kommer den förr eller senare lära sig att DU inte accepterar ett sådant beteende, även om alla andra gör det.
Vad säger ridlärarna? Någon utbildad som faktiskt känner både dig och hästen borde kunna ge mycket mer hjälp än någon okänd på nätet.
Lycka till med pållen!:)
 
Sv: Var tog respekten vägen?

Håller med tidigare svar.

När du håller på från marken använd ett spö så han inte går på dig, låt han inte komma så långt. Ett spö kan vara som en förlängd arm behöver inte använda den på hästen men slå den i backen visa bara att du bestämmer och inte tollererar sånna saker.

Precis vad säger ridlärarna om att han drar vid tävling dom borde ju ha ngt bra råd och kunna/borde hjälpa dit att få bort detta problem..

Sen blir det ju lite svårare när det är ridskolehäst, det är ju väldigt många fler som hanterar och låter honom göra som han vill. Kan nog bli lite dubbelt krävande än om du hade haft honom själv. Blir nog lite förvirrande.

Men kämpa på =)
 
Sv: Var tog respekten vägen?

För mig så låter det som en ponny som inte ska stå på en ridskola. Det beteendet du beskriver känns för mig som en säkerhetsfara på en plats där hästarna ofta blir hanterade av barn.

Det enda råd jag kan ge är att du fortsätter med det du gör och är noga med att alltid vara konsekvent och vinna de strider du ger dig in i. Bortförklara heller inte ponnyns beteende med att den fortfarande är relativt ung. Jag tycker att en häst oavsett ålder ska lära sig att respektera människor.
 
Sv: Var tog respekten vägen?

Bortförklara heller inte ponnyns beteende med att den fortfarande är relativt ung. Jag tycker att en häst oavsett ålder ska lära sig att respektera människor.
:bow:

TS: Vet inte om du följer ponnyakuten? Tycker man ser många bra tips där, framförallt när Westernryttaren Jag-har-tappat-namnet-på-honom pratar om hästens bubbla, och din egen bubbla, samt respekten. Tänkte om det kunde vara till hjälp ang att han går in i dig och inte lyssnar med grimskaft mm.
 
Sv: Var tog respekten vägen?

Vifta rep och att vara agressiv mot luften framför hästen på alla sätt möjliga brukar vara mycket effektivare än att klatcha till själva hästen. Ridskolehästar är vana att bli "slagna" av alla som hanterar dom och gör det oftast till en lek. "Undra hur snabbt jag kan ta ett bett innan handen kommer farande..."

Visa tydligt med rep, spön, händer, fötter i luften runt omkring dig (indianhopp om han kommer mejandes mot dig) och visa var din bubblas gränser går och tajma in det INNAN du har hästen över dig.

Hästar använder flitigt sina svansar och halsar till att "vifta" bort de som kommer för nära. Det är först efter ett antal varningar som betten och sparkarna kommer. Alltså bör ju även vi varna innan vi slår till också...men det är inte så många som gör. Och i små utrymmen blir man snabbt trängd så tricket är att försöka undvika små utrymmen med hästar som inte respekterar en.

Men som sagt...du måste ha stenkoll på var din bubbla går och den bör vara rätt stor innan du befäst den. Annars hinner du inte sjasa bort hästen innan den gått för långt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 959
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp