Vissa saker vill man inte vara själv med...

Fjellfil

Trådstartare
...Så då söker man sig till Buke istället!
Skriver här pga jag har verkligen ingen i nuläget att prata med. Försökte prata med en kompis men hon tog det inte på allvar utan en mer "Du får skylla dig själv" diskussion drog igång...

Jag är 21år, lite knacklig ekonomi, blir bättre när jag börjar på heltidsjobb om en månad. Är ingen förhållande typ utan för att vara rak på sak, ligger runt, mycket. Är dock noga med P-piller och försöker vara noga med kondom också men ibland är det något jag kommer på i efterhand, vilket det verkligen varit sista månaderna, men har fortfarande gått regelbundet på P-piller utan några problem som jag gjort utan problem de sista 7åren.

Började för ett par veckor sen att känna mig konstig i kroppen, gick inte att beskriva men kände mig annorlunda, för kanske en månad sedan fick jag höra av en kompis som brukar sova hos mig att jag var ovanligt varm, men frös dock (vilket jag aldrig brukar göra) så trodde jag var på G att bli sjuk, men det har hållt i sig utan att ens minsta förkylning brutit ut.

Det var i förra veckan jag verkligen började känna oro att det var något annat än en influsena på gång, helt plötsligt passar knappt BHarna längre och jag är konstant trött, brukar vara pigg och har inga problem att hålla igång 12 timmar om dagen, men nu blir jag helslut efter 2 timmar...
Då kom även lite molande värk igång kring äggstockarna och det har "stuckit till" titt som tätt, men det har jag haft ett par gånger förut veckan innan eller samma vecka som "mensveckan" drar igång.
Avbröt P pillerna (det är tänkt jag ska ha mens i slutet på den här veckan) för att se om mensen kom igång, har tidigare råkat missa något piller pga t.ex resor och då har mensen kommit max 2 dagar efter om jag glömt.
Nu har det gått över en vecka sen och ingen mens...

Har sen i fredags varit riktigt yr till och från och så ofantligt trött så det finns inte, kände orokänsla över att något var annorlunda igen så köpte ett par test, 4 för att vara noga...

Har tagit ett test varje morgon sen i lördags, alla visar 2 starka fina röda sträck...

Så jag antar att jag faktiskt är gravid, ska till bm imorgon och kolla ordentligt men det känns att något inte är som det ska i kroppen.

Ursäkta för lång tråd och jag skriver väl den egentligen just för anledningen att jag för tillfället inte har någon att ventilera med, jag är livrädd, glad, förvirrad och orolig på samma gång.
Om det visar sig imorgon att jag är gravid så ska jag ta mod till mig att prata med min mamma, vi har en fin relation och jag har försökt, verkligen försökt berätta för henne i 2 dagar men jag får helt enkelt inte fram det...

Sen har jag ingen annan att prata med, som jag skrev i början så försökte jag prata med min s k bästa vän, och ja, responen var ju inte så rolig...

Så nu står jag ensam i det här, kan inte söka mig till familj och vänner just nu som läget är, och inte till en eventuell fader heller, då ärligt talat, jag inte vet vem som är pappan, så därför jag skriver här...

Jag vet inte vad jag ska göra, vad jag vill göra... Snälla Buke, hjälp mig... :(
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det är ingen lätt situation du beskriver. Hur är det, har du haft sex med flera olika på samma vecka så att säga? Ofta kan man ju få ett hyfsat korrekt vecka man är i och kan då kanske peka lite tydligare på vem pappan är.

Vad är det egentligen du vill ha hjälp med? Hur du ska göra eller stöd?
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det är ju väldigt svårt för någon annan att råda vad du ska göra, vissa skulle i din situation solklart boka tid för abort, andra skulle lika solklart behålla barnet. Det beror ju på vad du vill med ditt liv, om du vill ha barn nu under rådande omständigheter eller inte.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Vilken jobbig situation :( Kan inte mvc hjälpa dig att få en tid hos en kurator som du kan gå och prata med?
Du måste ju bestämma dig för om du vill behålla barnet eller göra abort och det kan vara skönt att ha någon "riktig" människa att ventilera sina tankar och känslor med och inte bara med personer över nätet.
Vet inte riktigt vad du ville ha svar på men hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Jobbig läge! Precis som Mabuse skrev så är det bara du som kan bestämma hur du vill göra. För att vara lite moraltant, så tänk på at det finns värre saker än oönskade graviditeter man kan råka ut för om man ligger runt utan kondom ;), vissa könssjukdomar kan ju göra dig infertil för livet o i allra värsta fall finns ju faktiskt HIV fortfarande även om det inte pratas så mkt om det. Kondom är ju en billig livförsäkring då kan jag tycka. Lycka till med allt!!!
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Jag hade valt att gå till en kurator och reda ut alla tankar i huvudet, som förmodligen flyger omkring i rasande fart just nu.

Helt och hållet personligen så hade valet varit ganska enkelt. Jag har två barn väldigt nära mig, som båda är tillverkade via ONS, och jag tycker faktiskt synd om dom. Den ena fick lära känna sin pappa vid 4 års ålder, och hade dessförinnan frågat tusentals gånger varför hon inte hade någon pappa, var han fanns, vem han var osv. Och blev väldigt ledsen av att få höra "Jag vet inte.."
Det andra barnet känner fortfarande inte sin pappa, och lär nog aldrig få veta vem han är. Vilket, i mitt tycke, är oerhört elakt att göra mot ett barn OM man kan förhindra den situationen..

Så, inte för att man inte kan klara det som ensamstående, för det går absolut väldigt bra om man bara ger sig fanken på det.
Men det är jobbigt att skaffa barn under "dåliga" förhållanden i livet, det vet jag av egen erfarenhet. Oändligt mycket jobbigare än att få barn ihop med någon som delar ens värderingar, som tar hand om barnet lika mycket som man själv gör etc. DET var en galet stor skillnad.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Jag håller med övriga, ta chansen att prata med kuratorn på MVC. Börja där. Om du har ett dåligt socialt stöd bland vänner och familj kan det finnas stödgrupper som du kan få kontakt med via MVC, men som sagt. Börja hos kuratorn.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det andra barnet känner fortfarande inte sin pappa, och lär nog aldrig få veta vem han är. Vilket, i mitt tycke, är oerhört elakt att göra mot ett barn OM man kan förhindra den situationen..

Själviskt om man skulle fråga mig.
Det är en sak att pappan i fråga inte vill vara delaktig eller kan av olika anledningar.
Ett barn ber aldrig om att bli fött, så när man väljer att skaffa barn så är det väl iof alltid en mer eller mindre självisk handling.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det andra barnet känner fortfarande inte sin pappa, och lär nog aldrig få veta vem han är. Vilket, i mitt tycke, är oerhört elakt att göra mot ett barn OM man kan förhindra den situationen..
Det behöver väl inte vara så elakt? Det beror väl helt på hur kapabel man är att ge en kärleksfull och vettig förklaring till barnet? I TS fall är min uppfattning att den okända pappan är det minsta problemet, snarare är problemet att det verkar vara fel läge i hennes liv. Hade hon varit 35 och längtat efter barn så hade jag varit betydligt mer positiv. Men fördelen med att vara ung är att hon har all tid i världen att skaffa barn med ett bättre utgångsläge.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det andra barnet känner fortfarande inte sin pappa, och lär nog aldrig få veta vem han är. Vilket, i mitt tycke, är oerhört elakt att göra mot ett barn OM man kan förhindra den situationen..

Du menar alltså att om hon inte vet vem pappan är så bör hon göra abort för annars är det synd om barnet? Jösses. Jag har flera vänner som vuxit upp utan sin riktige far och de mår bra och har klarat sig utmärkt här i livet. Lever i normala förhållanden, har bra utbildning och är själva föräldrar nu. Tvivlar på att de tycker att deras mammor borde gjort abort men jag ska fråga. En av dem är till och med resultatet av en våldtäkt men inte ens hon skulle nog föredragit att inte födas.

Ska TS göra abort bör det vara för att HON inte vill bli förälder just nu, inte för att andra tycker att det vore själviskt av henne att föda barnet.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Ska TS göra abort bör det vara för att HON inte vill bli förälder just nu, inte för att andra tycker att det vore själviskt av henne att föda barnet.
:bow:

tiotiotio
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Eftersom jag, som jag skrev innan, tog detta helt ur MITT perspektiv och utifrån MINA erfarenheter så anser jag det, ja.

Jag såg hur oerhört mkt det påverkat dom två barnen som finns nära mig.
Hur ger man en kärleksfull och vettig förklaring egentligen? Hur förklarar man att man medvetet valt att barnet ifråga inte ska få ha någon pappa, när det faktiskt finns en sådan någonstans?

Mina yngsta småsyskon är för övrigt uppväxta utan pappa, då han dog när dom var väldigt små. Trots att där funnits en vettig förklaring, så var det fruktansvärt jobbigt för dom under uppväxten, enligt deras egna utsagor. Det suger att inte få ha båda sina föräldrar! I vissa fall kan man självfallet inte avhjälpa det problemet, men i vissa fall så kan man faktiskt det.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Eftersom jag, som jag skrev innan, tog detta helt ur MITT perspektiv och utifrån MINA erfarenheter så anser jag det, ja.

Jag såg hur oerhört mkt det påverkat dom två barnen som finns nära mig.
Hur ger man en kärleksfull och vettig förklaring egentligen? Hur förklarar man att man medvetet valt att barnet ifråga inte ska få ha någon pappa, när det faktiskt finns en sådan någonstans?

Mina yngsta småsyskon är för övrigt uppväxta utan pappa, då han dog när dom var väldigt små. Trots att där funnits en vettig förklaring, så var det fruktansvärt jobbigt för dom under uppväxten, enligt deras egna utsagor. Det suger att inte få ha båda sina föräldrar! I vissa fall kan man självfallet inte avhjälpa det problemet, men i vissa fall så kan man faktiskt det.

Behövs det verkligen förklaras mer än att man valde att föda just dig för att du var högt önskad även fast ingen pappa fanns med i bilden? Det är väl en kärleksförklaring om något.

Jag känner många barn som växt upp med en förälder, i olika familjekonstellationer och de mår bra. Det är klart att det kan vara jobbigt i perioder (min son har haft en jobbig period när han insåg att hans morfar som han aldrig har träffat är död), men alla människor har tunga perioder ibland. Man behöver inte måla fan på väggen.

Jag håller med de som säger att om TS gör abort ska hon göra det för att hon känner att det är det bästa beslutet. Inte för att hon pådyvlas någon känsla om själviskhet.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Hej. Jag var i exakt samma sits som dig när jag var 18. Nu är min son snart sju år och det har har funkat. Vet egentligen inte vad jag vill få sagt mer än att du inte är ensam... Vill du prata eller ventilera är det bara att hojta:)

Förresten, vad du än gör så kommer det att lösa sig:)
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Eftersom jag, som jag skrev innan, tog detta helt ur MITT perspektiv och utifrån MINA erfarenheter så anser jag det, ja.

Jag såg hur oerhört mkt det påverkat dom två barnen som finns nära mig.
Hur ger man en kärleksfull och vettig förklaring egentligen? Hur förklarar man att man medvetet valt att barnet ifråga inte ska få ha någon pappa, när det faktiskt finns en sådan någonstans?

Mina yngsta småsyskon är för övrigt uppväxta utan pappa, då han dog när dom var väldigt små. Trots att där funnits en vettig förklaring, så var det fruktansvärt jobbigt för dom under uppväxten, enligt deras egna utsagor. Det suger att inte få ha båda sina föräldrar! I vissa fall kan man självfallet inte avhjälpa det problemet, men i vissa fall så kan man faktiskt det.

O jag hade hellre velat haft en kanin som morsa än de biologiska föräldrarna som jag tyvärr fick. Det finns inga garantier för att man ska bli en bra förälder bara för att man vet hur man har sex och är fertil. Det krävs mycker mer än så, och jag vet många kvinnor som valt bort män av olika anledningar och de har alla blivit utmärkta föräldrar och det viktigaste av allt; barnen har en mycket bra uppväxt. Så svart/vit är inte verkligheten. Inte alls faktiskt.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Det finns inga garantier för att man ska bli en bra förälder bara för att man vet hur man har sex och är fertil.

Word!




Kan vi inte införa en sån garanti? :p:angel::cool:
Det skulle ju lösa ett och annat :grin:


Lycka till med ditt beslut ts!
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

"Jag ville så gärna ha dig även om jag inte hade nån pappa åt dig så jag skaffade pappafrön så att du skulle börja växa i min mage, det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv". Eller nåt?
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Ska TS göra abort bör det vara för att HON inte vill bli förälder just nu, inte för att andra tycker att det vore själviskt av henne att föda barnet.

Håller med :) varför blir det så totalt olika svar i "jag är 35 och vill inseminera mig i Danmark"-tråden? Det handlar ju också om tjejer/kvinnor som skaffar barn utan en pappa med i bilden.

TS: fundera igenom detta så gott det går och gör sedan det som känns bäst för dig. Allt annat ordnar sig och det finns alltid hjälp att få.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Okej, så du anser att det är kärleksfullt att ljuga för sina barn?

Jag gör det inte.
 
Sv: Vissa saker vill man inte vara själv med...

Fast OM TS nu väljer att föda barnet så ÄR det ju faktiskt för att hon Vill ha det och det är välkommet! Pappafröförklaringen är väl jättebra till ett litet barn och om barnet får en trygg o kärleksfull uppväxt kam det nog ta att det är resultatet av ett ONS men ändå älskad och önskad den dagen hem blir för gammal för "pappafrön"
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: cewe
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 953
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp