Bukefalos 28 år!

Vit herdehund för&nackdelar?

ssandraar

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa hund och högst upp på 'ras listan' är en vit schäfer/vit herdehund. skulle vilja veta lite mer om hur dom är i beteende osv :D och det kommer vara min första hund! :bump:
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Välkommen in i min värld:D

Precis som det står i länken som Vallhund postade så bedrivs det idag avel av vit schäfer, och som det står där, förväxla ej dem med rasen vit herdehund.

Jag utgår ifrån att det är en renrasig godkänd hund du är ute efter och då är det vit herde som gäller!:)

Jag äger två stycken tikar på 5 och 3år. Båda från samma uppfödare. De är väldigt lojala sin familj och dem de känner. Främlingar brukar de inte bry sig om så mycket övht. Dock visar de ingen rädsla för främlingar, vilket jag anser är viktig då viss reservation finns i rasen.
Mentaliteten har blivit betydligt bättre de senaste åren men än dyker det upp hundar då och då som mentaliteten kunde varit betydligt bättre på.
Det är en följsam och lättlärd hund som gärna är med på det mesta.
Du bör ha som mål att arbeta något med din hund tex lydnad, spår osv.
Miljöträningen är viktig redan från start att köra igång med för att få en trygg stabil vit herde.
Se till att träffa så många som möjligt, de flesta vh ägare jag känner pratar gärna och mycket om sin ras så var inte rädd att ta kontakt och fråga fråga fråga! Inga frågor är för dumma, speciellt då det blir din första hund.
Ta kontakt med flera olika uppfödare för att hitta rätt för just DIG!
Kolla upp syskon och föräldradjuren, det förekommer både HD och AD inom rasen.
Fråga mig jättegärna om du undrar något mer. Jag brinner för rasen och dess framtid!
Om du vill ha rekommendationer på uppfödare kan jag fixa det, skicka ett pm i så fall, beror lite på var du bor? Dock är jag en aning partisk då jag anser att jag har den bästa uppfödaren man kan få:D
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Kan bara instämma, var noga med vilken uppfödare du köper från och köp en skk-reggad vit herde! Det finns ingen anledning till att avla "vit schäfer" när herden är en godkänd ras (jag tycker att det är stört att renrasiga schäfrar som föds vita inte får reggas som schäfer, men det är en helt annan fråga).

Jag har en "korsning" vit schäfer/vit herdehund, vacker som ett sagoväsen men osäker, rädd och stressig. Det var min första egna hund och jag insåg definitivt inte vikten av vad man köper och var man köper ifrån. Nu vet jag att uppfödaren inte är seriös för fem öre och är känd för sina hundars dåliga mentalitet. Så var mer påläst och noggrann än jag var. :)
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Hej
jag har en vit herdehund, och det är min 1a hund.
När jag letade hund så var jag ute efter en "aktiv sällskapshund" som kan vara med överallt i ur och skur, kyla och hetta utan att må dåligt minimalt med pälsvärd. Det fick jag också:) min "herde" är en riktig toppen hund, mycket lättlärd, social och trevlig. Han tycker om att träffa människor men är lite reserverad när han möter folk han inte känner men det går över ganska fort och då vill han gärna vara bästa vän med dem. Han fungerar utmärkt med små hundar och barn, han ser genast att "den här är liten bäst att vara lite försiktig".

Men som övriga har skrivit kolla upp föräldrardjur ordentligt MH höfter osv.
På Vit herdehundsklubbens sida så finns det hänvisning till bra uppfödare.
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Ja det är hunden på bilden.
Jag har aldrig lyckats ladda upp bilder på detta forum men bifogar en länk till en sida med några bilder http://www.familjehund.se/balder/bilder/

Jo visst e han fin, det är också något du måste vara beredd på, att dagligen höra ååååhh vilken söt hund, men vilken vacker hund osv...
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Även jag har "vita dårar",Smali 2år och Iko 8mån ;) Och dottern har har en hane, snart 5år. Det är en härlig ras som älskar att jobba.

Smali håller jag på med utställning, spår, lydnad och viltspår.

Iko har jag lagt några blodspår och han tycker det är så kul. Lydnad kör vi också, men inte kommit igång riktigt pga olika omständigheter.

De är otroligt lyhörda och vill alltid vara matte till lags och det är matte som gäller. De andra i familjen är bra att ha, men matte lyssnar de på.

Som alltid när man ska köpa valp så ska man kolla HD, ED och framför allt mentaliteten, ringa runt till olika uppfödare och fråga en massa. De flesta älskar ju att få prata hund :)
Åk till utställningar och prata med uppfödare och även andra som har rasen. Alltid trevligt att få prata hund.

Smali var lite fjantig som unghund, men när han närmade sig 2 årsålder då var det som att vända på en hand. Nu är det 42 kg trygg, cool kille som tror han är knähund;)

Iko är den glada skiten som hittar på en massa hyss.

Fråga gärna om du undrar över nånting, vi är ju flera här som gärna hjälper till.

http://nystugaganget.wordpress.com/

Tyvärr får jag inte till det här med att lägga in bilder, får se om det funkar med länken.
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

*kl*

Jag måste bara säga att vad KUL att så många vitingar börjar dyka upp överallt!! :D
Jag förväntar mig att alla som har vh här dyker upp på KMet på Öland i september;)
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Tyvärr! Ska ställa ut på Gotland helgen innan. Vi hade tänkt åka på båda, men det var svårt att få tag på "barnvakt" såpass länge till de andra djuren. Men rasspecialen är inbokad ;)
 
Sv: Vit herdehund för&nackdelar?

Nämen vad KUL!!! jag kommer oxå ställa på Gotland!!!
Ganska självklart för mig då jag ju faktiskt bor där:D
Rasspecialen blir det dock tyvärr inte..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 067
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp