Limelight

Trådstartare
Jag ska till att eventuellt köpa en vit kattunge. Han är både orange och blåögd.
Ägaren vet inte om den är döv eller inte.
Vet ni om färgen på ögonen har något med dövheten att göra ?.
Tror jag hört att blåögda katter är alltid döva, men flerfärgade är hörande, Myt ??
 
Sv: Vit katt

Helvita katter oavsett ögonfärg kan vara döva men alla blåögda vita katter är inte döva. Det du kan göra för att försöka avgöra om den katt du är intresserad av hör är att ta in den i ett tyst rum, utan störningar och så gör du olika ljud när katten inte tittar på dig. Du ska vara stilla och du får inte skicka ut vibrationer i golvet. Rassla med nycklar, vissla, skramla med kastrullock etc. när katten tittar åt ett annat håll. Om katten reagerar hör den, om inte så är den döv.

Jag har fött upp en döv kattunge och han märkte man att något inte stämde med redan så tidigt som vid 4 veckors ålder.
 
Sv: Vit katt

Okej, då är det en stor myt det jag har hört om att ögonfärgen hör ihop med dövheten :).
Tack för tipset hur man kan testa om de hör eller inte, ska åka och kolla på honom någon dag får testa då.

Det jag är skeptisk till att köpa honom om han är döv är hur han klarar sig som utekatt. Eller måste man ha dem som innekatt?
Har 2 utekatter sedan tidigare så en innekatt skulle inte funka.
 
Sv: Vit katt

Okej, då är det en stor myt det jag har hört om att ögonfärgen hör ihop med dövheten :).
Tack för tipset hur man kan testa om de hör eller inte, ska åka och kolla på honom någon dag får testa då.

Det jag är skeptisk till att köpa honom om han är döv är hur han klarar sig som utekatt. Eller måste man ha dem som innekatt?
Har 2 utekatter sedan tidigare så en innekatt skulle inte funka.

En döv katt bör inte få gå ute utan uppsikt. Rastgård eller koppel är det som gäller. De är ju mer utsatta för faror i omgivningen eftersom ett sinne saknas. Så är katten döv rekommenderar jag dig att leta vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 003
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
651
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp