Vit lön som domare, hur?

kopparberg

Trådstartare
Jag har funderingar på att utbilda mig till hoppdomare. Om man då ska få ersättningen vitt, hur gör man då?
Jag har förut fått något som kallas ersättning till idrottsledare när jag hade ridlektioner i en ideell klubb, och då bad jag arbetsgivaren till mitt ordinarie arbete att dra ett par hundringar extra i skatt och deklarerade den inkomsten vitt.

Går det att göra likadant med domararvode? Att be arbetsgivaren att dra lite mer skatt alltså. Och vad gör man om man inte har något jobb? Jag planerar att plugga, då finns ju ingen arbetsgivare att be dra mer skatt.

Någon som har koll på det?
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Jag tror att du kan få 999 kr och år från varje förening utan att de behöver betala in skatt eller arbetsgivaravgifter på det. Du måste dock själv ta upp det i din deklaration och skatta för det där. Så fort det överstiger 1000 kr måste föreningen dock betala in både skatt och sociala på hela beloppet.

Har föreningen andra anställda är det ju inte svårare än att de betalar dig lön på timbasis och betalar in skatt och sociala på det som vanligt.

Annars kan du ju alltid starta en egen firma och själv betala in egenavgifter och skatt på ersättningarna.
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Egen företagare är det som behövs, i annat fall ska klubben betala sociala avgifter, och det brukar de inte kunna.
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Ingen arbetsgivaravgift ska betalas in om ersättningen till domaren är max ett halvt basbelopp. Så höga ersättningar brukar inte många domare komma upp i på ett år hos samma förening.

TS:
Klubben kommer att skicka in inkomstuppgift för dig. Det du kan göra är att fråga klubben snällt om de kan betala in skatten och endast betala ut nettoarvodet till dig. Precis som Hjartagna säger så brukar de flesta klubbar kunna göra det när de ändå betalar in avgifter för sin anställda personal. I annat fall får du lägga undan till skatten och betala in själv. Var noga med att skriva ordentliga kvitton, begär kopia och spara dessa.
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Tack för ditt svar! Jag känner att det är för mycket jobb att fixa F-skattsedel för så små summor när jag ändå inte har eget företag.
Men om klubben eventuellt då kan betala in lite skatt, då fungerar det ju som det ska ändå!

Om man struntar i skatten just när man får ersättningen, kan man själv deklarera för den i deklarationen, eller får man något sorts straff (blir dyrare) då?
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Jag är lite osäker på hur det fungerar nu, men vet att det som inte betalades in av klubben förut istället hamnade som toppinkomst året efter. Skatten blev då 50% istället för den "normala" 34% eller vad man nu har där man bor. Så det är något att tänka på när man ska ta betalt.
I deklarationen ska man ta upp allt man inte fått inkomstuppgift på. Har du fått en inkomstuppgift från klubben så har skattemyndigheten det också. Kolla sedan på deklarationen att rätt uppgifter lämnats, korrigera om något är fel eller saknas. Om man undrar något så brukar de vara väldigt trevliga o hjälpsamma på skattemyndigheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit lön som domare, hur?

Tack för ditt svar!
Få se om jag fattat det rätt! Om jag själv tar upp inkomsten i min deklaration (klubben har inte deklarerat den) får jag då vanliga skatten, i mitt fall 34%? Eller var det då jag åkte på den på 50%?
 
Sv: Vit lön som domare, hur?

Om du själv tar upp arvodet i deklarationen får du den skattesats du normalt har, ja. Jag vet inte vilken skattesats som gäller där du bor, 34%? 33%?
Så ett tips är att noga hålla reda på var du dömt och vilka klubbar som skickat inkomstuppgift. Om det saknas inkomstuppgift i något fall så anger du detta själv i deklarationen och skickar med kopia på utbetalningen från när du dömde.

Som sagt är jag osäker på det här med toppinkomst och vad som gäller nu. För många år sedan råkade jag själv ut för detta och det kändes surt att få 50% skatt draget på ett litet arvode.

Men som sagt, de brukar vara väldigt hjälpsamma på skattemyndigheten när man har funderingar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter då och då på skoj och läser annonser däribland jobbannonser. Då och då dyker det upp annonser på stalljobb. Häromdagen såg...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Senast: BernT
·
Äldre Jag ska flytta till annan ort 24mil bort för arbete men planerar att åka hem lediga helger (jobbar en helg månad) och kommer att ha kvar...
Svar
9
· Visningar
2 302
Senast: Nemo
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 433
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 130
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp