Bukefalos 28 år!

Vit och grå Norsk skogskatt

Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Du säger alltså att om jag inte har stamtavla på min katt men endå vet föräldrarnas och deras föräldrars ursprung så är han inte den rasen bara för han inte har papper?
Men JA jag har det

nå mer du ville veta?
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Du säger alltså att om jag inte har stamtavla på min katt men endå vet föräldrarnas och deras föräldrars ursprung så är han inte den rasen bara för han inte har papper?
Men JA jag har det

nå mer du ville veta?
Ja enligt SVERAK räknas han inte som en Norsk Skogkatt utan som en huskatt om du inte har någon stamtavla på honom. Likadant inom IDP. Det betyder att han inte kan användas i Skogis aveln, inte heller kan han ställas ut som en skogis.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Vem har sagt något om avel på katterna i tråden? TS ville ju bara se bilder på gråvita skogkatter, så ni kan nog lugna ner er några hekto.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Det jag syftade på var det Malin L skrev i sitt inlägg ovanför.

Har man ingen stamtavla på sin katt är det en huskatt, även om båda föräldrarna är raskatter och av samma ras. Denna katt kan alltså inte användas i "riktig" avel.

Det spelar ju ingen roll om man nu inte tänkt avla på katten utan bara ha den som sällskap, men den är fortfarande inte raskatt i namnets rätta benämning.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Vem har sagt något om avel på katterna i tråden? TS ville ju bara se bilder på gråvita skogkatter, så ni kan nog lugna ner er några hekto.

Jag är hur lugn som helst.
Jag svarade bara på Pegija1s fråga om en katt utan stamtavla räknas som en norsk skogkatt.
Föresten än som sagt inte gråvit den korrekta benämningen på den färgen ;)
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Yes, raskatter ska alltid medföljas av en stamtavla, det är äkthetsintyget. Din må vara rasren, men han kommer aldrig att kunna ställas ut som skogis, aldrig kunna ge avkommor som kan reggas som skogisar och aldrig räknas som skogis själv i raskattsammanhang.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Läs första inlägget igen, där står att katten ska paras och i min värld är att para = avel.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Javisst, TS är ute efter att avla på sin katt. Men hon bad om bilder på gråvita skogisar, och som jag uppfattar det är tonen ganska hätsk mot de användare som lägger in bilder på gråvita (eller vilken färg det nu handlar om ;)) skogisar, eftersom vissa verkar tro att de därmed erbjuder SINA katter till avel?!?

(För övrigt blandade jag visst ihop den här tråden med den förra skogkatt-tråden, som visst är borta nu. Det var ju en ren annons efter hane, men det är visst inte den här tråden. Här verkar TS bara vara ute efter att se bilder..)
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Nä, nån annons är det ju inte. Jag fattade inte att dom trodde att dom andra erbjöds till avel, är visst lite trött idag :o :angel:
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Javisst, TS är ute efter att avla på sin katt. Men hon bad om bilder på gråvita skogisar, och som jag uppfattar det är tonen ganska hätsk mot de användare som lägger in bilder på gråvita (eller vilken färg det nu handlar om ;)) skogisar, eftersom vissa verkar tro att de därmed erbjuder SINA katter till avel?!?

(För övrigt blandade jag visst ihop den här tråden med den förra skogkatt-tråden, som visst är borta nu. Det var ju en ren annons efter hane, men det är visst inte den här tråden. Här verkar TS bara vara ute efter att se bilder..)

Som sagt: Jag svarade INTE på om ngn erbjöd sin katt till aveln. Jag svarade på Pegija1s fråga som löd såhär:

"Du säger alltså att om jag inte har stamtavla på min katt men endå vet föräldrarnas och deras föräldrars ursprung så är han inte den rasen bara för han inte har papper?"

Och svaret var: Nej, finns ingen stamtavla är katten är inte rasren.

Detta alltså oavsett om katten skulle användas till avel eller ej.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Nä, nån annons är det ju inte. Jag fattade inte att dom trodde att dom andra erbjöds till avel, är visst lite trött idag :o :angel:

Tja, det är min uppfattning i alla fall... Men jag kan ju ha fattat helt fel jag också? (Men i så fall förstår jag å andra sidan inte varför det så ihärdigt frågas efter härkomst och stamtavla på alla katterna i tråden. Säger användarna att det är skogkatter så får man väl lita på det? Och även om de inte skulle vara renrasiga skogisar så är det väl ingen big deal i alla fall?)

Som sagt: Jag svarade INTE på om ngn erbjöd sin katt till aveln. Jag svarade på Pegija1s fråga som löd såhär:

"Du säger alltså att om jag inte har stamtavla på min katt men endå vet föräldrarnas och deras föräldrars ursprung så är han inte den rasen bara för han inte har papper?"

Och svaret var: Nej, finns ingen stamtavla är katten är inte rasren.

Detta alltså oavsett om katten skulle användas till avel eller ej.

Nej, det var kanske lite fel av mig att rikta mitt inlägg mot/till dig. Sorry!
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

*kl*

Hahaha. Så om man själv vet rasen, men inte har några papper på katten, så får man inte säga att man har den rasen, bara för att rasföreningen säger det?
Det var det löjligaste jag hört

/Som har en manxkorsning och hade en skogskattkorsning - utan papper.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Du får väl säga det hur mycket du vill, men den räknas inte och kommer aldrig att räknas som renrasig. Du kommer alltså inte komma åt några som helst förmåner som det innebär att ha katt med stamtavla. Och heller inte kunna ställa ut den eller liknande som annat än huskatt.

Självklart är det rasföreningarna som bestämmer sina regler, det är ju dom som hjälper oss med att registrera och hålla koll på dom äkta raskatterna?

Med tanke på att 90% av dom som saluförs som skogiskorsningar, manxkorsningar och perser/angorakorsningar mm inte har ett jota raskatt i sig utan säljs under falsk marknadsföring (bedrägeri??) så är det lite småsvårt att tro på katter som sägs vara äkta utan att ha papper.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Med tanke på att 90% av dom som saluförs som skogiskorsningar, manxkorsningar och perser/angorakorsningar mm inte har ett jota raskatt i sig utan säljs under falsk marknadsföring (bedrägeri??) så är det lite småsvårt att tro på katter som sägs vara äkta utan att ha papper.

Precis, det är sånna personer jag blir oerhört irriterad på. Oftast är kattungarna ju inte en vaccinerade när de säljs för 1500 kr heller...

Vet man inte ursprunget säkert (dvs har stamtavla) så är katten en huskatt. Den är inte mindre värd för det. Men det är ingen raskatt och att säga att den är det är oerhört fel.

Jag har själv tre huskatter och en Norsk Skogkatt. Inte håller jag på att säga att min blå och vita katt är hälften Russian blue. Det är ju bara löjligt att påstå nåt sånt.
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Men oj oj oj vilken ras debatt det hade blivit i tråden :pJag var bara ute efter bilder på går/vita skogisar, då jag var spänd på hur "min" hane såg ut. Bilderna som kommit in kan ju lika väl vara på honor :P

Ingen annons här inte ;)


/Sandra
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

*kl*

Hahaha. Så om man själv vet rasen, men inte har några papper på katten, så får man inte säga att man har den rasen, bara för att rasföreningen säger det?
Det var det löjligaste jag hört

/Som har en manxkorsning och hade en skogskattkorsning - utan papper.
Du kan kalla den för nigeriansk bergsget om du vill, men du har ju ändå inga papper på att den är en sådan ;).
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Du kan kalla den för nigeriansk bergsget om du vill, men du har ju ändå inga papper på att den är en sådan ;).

Nej det är ju det jag menar.. Typ.
Det verkar ju vara ramaskri för att folk kallar sina katter för en ras som de faktiskt ÄR, bara för att de inte har papper. :p
Om du/ni förstår..
 
Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Men mina katter är ändå de raserna, oavsett om de har papper eller inte.
Jag behöver inga "förmåner" för att veta det...
:p
 

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 970
Senast: Brille
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 736
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 112
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp