Bukefalos 28 år!

Vit tass, kan det växa bort?

Smurfoff

Trådstartare
Tittade på valpar idag. Den tiken jag vill ha har två vita klor och lite vitt på tårna på ena baktassen. Uppfödaren sa detta växer bort? Kan klorna bli svarta? Valpen är 5 veckor beige mopsvalp
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Jag har ingen aning, men min hund föddes med en vit tass ( p/s schnauzer). Det finns grått i botten om drar isär pälsen på tassen, men klorna på den tassen är fortfarande vita. Det kanske går att trimma bort det vita i tassen, men det har inte växt bort av sig själv på min iallafall. Här syns det vita ganska väl även om bilden är dålig

1461530_10151801505522098_86638213_n.jpg
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Den valpen räknas som felfärgad.Dom SKA ha svarta klor och vitt är bara tillåtet på bringan men helst inte alls.
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Är det något man får avdrag för på utställning?

Ingen aning, då jag inte är intresserad av utställning själv. Jag sa faktiskt till uppfödaren att jag kan ta den som det är "fel" på, eftersom de andra valparna i kullen skulle gå mestadels till utställningsintresserat folk. Om hon valde efter det vet jag dock inte. Uppfödaren trodde dock att det gick att trimma bort. Jag har inte ens försökt, tycker det är lite charmigt och hon är döpt efter det och heter Tassa:D
 
Senast ändrad:
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Är det något man får avdrag för på utställning?

Kollade snabbt på rasstandarden för mops. Där stod inget om färg under diskvalificerande fel, däremot står det som alltid:
"Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa och välbefinnande."
Jag tippar alltså på att en vit tass på en mops kan få vissa domare att inte bry sig alls och andra att bete sig som om det vore jordens undergång, ungefär. Det blir lätt så i bedömningssporter.
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Enligt uppfödaren har hon haft tidigare kullar med vitt på tassar och det har försvunnit när valparna växt
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Jag skulle inte lita på att det försvinner. Är du dessutom intresserad av utställning är en felfärgad valp big nono.

Är du ute efter en kompis så strunt samma - hunden är säkerligen lika trevlig med eller utan vit fläck:)
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Pratat med en mopsdomare som sa de spelar ingen roll.. Det finns Champions me vita klor
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Pratat med en mopsdomare som sa de spelar ingen roll.. Det finns Champions me vita klor

Fast rasstandarden säger de ska ha svarta klor.

Och det står...
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande
till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa
och välbefinnande.


Men jag kan förstå att ett hund som är väldigt bra i övrigt, kan ha en klo som är vit fast den är champion, för ingen hund är helt perfekt.


Ser nu att detta redan skrivits, missade det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Skulle absolut inte köpa en hund som har vita klor om jag vill ställa ut. Det är ett fel som är så lätt att undvika eftersom det syns så tidig. Ta en valp med svarta klor istället.
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Den andra tiken i kullen är tingad och resten är hanar. Vill så gärna ha hund från denna uppfödaren då hon gör mycket hälso tester och bor väldigt nära mig och vi har bra kontakt
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Ingen aning, då jag inte är intresserad av utställning själv. Jag sa faktiskt till uppfödaren att jag kan ta den som det är "fel" på, eftersom de andra valparna i kullen skulle gå mestadels till utställningsintresserat folk. Om hon valde efter det vet jag dock inte. Uppfödaren trodde dock att det gick att trimma bort. Jag har inte ens försökt, tycker det är lite charmigt och hon är döpt efter det och heter Tassa:D

Jag stod ju länge i valet och kvalet att välja din, eftersom hon ser bra ut för övrigt. Det vita tror jag skulle gå att trimma bort. Men klorna ska vara svarta. Utomhus hade det ju aldrig synts, men inomhus kanske det skulle synts mer.
Däremot är det inte ett diskvalificerande fel med lite vitt på vissa ställen, men inte önskvärt med för mycket :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Jag stod ju länge i valet och kvalet att välja din, eftersom hon ser bra ut för övrigt. Det vita tror jag skulle gå att trimma bort. Men klorna ska vara svarta. Utomhus hade det ju aldrig synts, men inomhus kanske det skulle synts mer.
Däremot är det inte ett diskvalificerande fel med lite vitt på vissa ställen, men inte önskvärt med för mycket :)

Tassa har även vita klor på den andre framtassen ( två stycken om jag inte minns fel), trots att hon är "rätt" färgad på den tassen/benet i övrigt;). Är glad att du valde den du gjorde, Tassa är min :-) :-)

Usch, kan inte hjälpa det, men det är en av mina anledningar till att jag inte gillar utställningar ( och det är inget illa ment mot de som håller på med utställning, utan bara min åsikt );).

Att bedömma en individ efter om de råkar ha en vit klo, lite fel färg på kroppen där de inte "får" eller kanske en för ljus/ för mörk färg, istället för att se om de är friska, sunda och fysiskt bra hundar i övrigt. Jag hoppas att jag ger min hund ett bra och gott liv, för mig är hon vackrast även om hon har lite "skavanker" på färgerna:):love:
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Då denna uppfödaren avlar främst på hälsa och har alla hälso tester på sina hundar och lite till så tar jag denna valp endå. För detta ska inte va en utställningamaskin utan vi ska ställa för skojs skull
 
Sv: Vit tass, kan det växa bort?

Tänk efter en gång till. Är det inte värt att vänta tills hon får nästa kull som också den kommer att vara häslotestat?
Det är ju hemskt tråkigt om du senare skulle komma på att utställning var visst superkul och du då har en hund med ett avvikande fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 428
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp