Vita katter

WBanna

Trådstartare
Är det mer problem med helvita katter (dövhet och sjukdomar) eller är det ingen större skillnad?
 
Hur är det med övriga sjukdomar? Min man hade en vit katt som tappade päls och blev jättedålig, så nu tror han att det är "jättefarligt" att skaffa en vit katt.

Har ingen ordentlig fakta förutom hörsägner men stämmer de så är de oftare sjuka av saker man kan anta är medfödda. Jag vet att min far aldrig ville ha en vit katt. Nu snackar vi bara huskatter, tydligen är vita raskatter inte alls lika ofta döva som huskatter.
 
Har ingen ordentlig fakta förutom hörsägner men stämmer de så är de oftare sjuka av saker man kan anta är medfödda. Jag vet att min far aldrig ville ha en vit katt. Nu snackar vi bara huskatter, tydligen är vita raskatter inte alls lika ofta döva som huskatter.

Det beror på att vita katter i raskattavel måste hörseltestas innan avel.
 
Har väl även med att göra att vissa raser dessutom har andra anlag som "motarbetar" dövheten, t,ex maskningen hos siames.
Maskade katter är ju inte i grunden vita, så därför har de inte problemet med dövhet. De "är" ju den färgen som maskningen är. Så en katt med blå mask är i grundfärgen blå, inte "vit med mask".
 
Maskade katter är ju inte i grunden vita, så därför har de inte problemet med dövhet. De "är" ju den färgen som maskningen är. Så en katt med blå mask är i grundfärgen blå, inte "vit med mask".

Det är de vita siameserna (dvs de som kallas foreign white, EMS SIA w 67 tillskillnad från vit blåögd oriental som har ORI w 61) man pratar om i sammanhanget. De är vita med djupblå ögon, och anses ha lägre risk för dövhet än andra blåögda vita eftersom de blå ögonen kommer från maskningen och inte från vitanlaget.
 
Det är de vita siameserna (dvs de som kallas foreign white, EMS SIA w 67 tillskillnad från vit blåögd oriental som har ORI w 61) man pratar om i sammanhanget. De är vita med djupblå ögon, och anses ha lägre risk för dövhet än andra blåögda vita eftersom de blå ögonen kommer från maskningen och inte från vitanlaget.
Om man då korsar en vit oriental med en siames, hur vet man om ungarna är vita siameser eller vita orientaler? (om man tänker sig att orientalen har siames bakom, så den bär på maskanlag)
 
Om man då korsar en vit oriental med en siames, hur vet man om ungarna är vita siameser eller vita orientaler? (om man tänker sig att orientalen har siames bakom, så den bär på maskanlag)

Antingen får man invänta ögonfärg som vuxen (googla bilder, det är en slående ögonfärg på en bra SIA), men idag är det nog vanligt att man DNA-testar ungarna för att veta tidigt. Det är många koratuppfödare som DNA-testar innan de bestämmer vilken som ska gå till avel (många vill undvika bärare av maskning eller choklad), det tar ett par veckor att få svar och kostar några hundralappar per katt.
 
Vita katter löper högre risk att bli döva, men i övrigt drabbas de inte av problem i högre grad än andra katter.

Angående vita katter och siamesanlag. Vita katter som är siamesmaskade och därför har blå ögon löper i princip samma risk för dövhet som gulögda vita katter. Dövhet förekommer hos foreign white även om det är ovanligt.

Maskanlaget "skyddar" alltså inte mot dövhet, men vill man ha blåögda vita katter är det bättre att avla på vita katter som även är siamesmaskade än att avla på andra blåögda vita katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 003
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
287
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp