Bukefalos 28 år!

Vita katter

Limelight

Trådstartare
Har hört att nästan alla vita katter är döva. Stämmer detta elelr är detta bara en myt??
Funderar på att skaffa en vit katt någon gång i framtiden, men tvekar lite om de är döva, vill kunna ropa in den inför natten osv.. antar att man lär sig hur man ska kommunicera med sin döva katt..
 
Sv: Vita katter

Har hört att nästan alla vita katter är döva. Stämmer detta elelr är detta bara en myt??
Funderar på att skaffa en vit katt någon gång i framtiden, men tvekar lite om de är döva, vill kunna ropa in den inför natten osv.. antar att man lär sig hur man ska kommunicera med sin döva katt..

Halvt en myt. Den vita färgen kan absolut påverka hörseln, men det är vad jag vet (iaf på raskatter) ovanligt med dövhet. Men så avlar man då inte heller på 2 vita katter ihop, utan parar med annan färg.
Det finns enkla sätt att kontrollera hörseln, veterinären kan göra speciella tester eller så gör man enkla klapptest hemma. Dövheten är väl vad jag vet medfödd och inget som dyker upp med åren.
Så ska man ha en vit katt så får man se till att köpa en som garanterat hör.
För en döv katt släpper man inte ut lös anser jag.
 
Sv: Vita katter

Nästan alla vita blåögda katter är döva. Däremot har gulögda vita katter normal hörsel. Det är bekymmersamt att kommunicera med döva katter. Har man tänkt ha dem som "utekatt" är dövheten rejält handikappande.
 
Sv: Vita katter

Nästan alla vita blåögda katter är döva. Däremot har gulögda vita katter normal hörsel. Det är bekymmersamt att kommunicera med döva katter. Har man tänkt ha dem som "utekatt" är dövheten rejält handikappande.

Är du säker på att nästan alla blåögda vita katter är döva?
 
Sv: Vita katter

Nästan alla vita blåögda katter är döva.

Skröna!

Jag har haft flera vita katter med blå ögon och samtliga har hört. Hon som födde upp dessa (hon är död nu) hade under över 25 års avel inte någon som var döv, däremot fanns där några oddeyed som hade synfel på det blåa ögat. En av mina var en av dessa, han var näst intill blind på det blå ögat..

Men visst ökar risken risken, jag tror siffrorna säger att risken är ~10% om bägge föräldrarna är vita OCH blåögda
 
Sv: Vita katter

Nästan alla vita blåögda katter är döva. Däremot har gulögda vita katter normal hörsel. Det är bekymmersamt att kommunicera med döva katter. Har man tänkt ha dem som "utekatt" är dövheten rejält handikappande.

Det stämmer på huskatter, där dövhet öht. är vanligt hos vita katter, men inte på raskatter. Studier gjorda på huskatter (resultat av okontrollerad avel) har det visat sig att 80% av de blåögda katterna är döva och 60% av de gulögda.

På raskatter ser det annorlunda ut. När Nordiska Rexringen gjorde en utvärdering på vita devon och cornish rex visade det sig att förekomsten av döva vita katter låt på runt 5%. På devon-sidan fanns bara en blåögd katt som var döv.

Det är inte särskilt svårt att kommunicera med en döv katt. Har fött upp en själv. Man får lära sig vara visuell och använda vibrationer istället. Givetvis ska de inte vara utekatter.
 
Sv: Vita katter

Har hört att nästan alla vita katter är döva. Stämmer detta elelr är detta bara en myt??
Funderar på att skaffa en vit katt någon gång i framtiden, men tvekar lite om de är döva, vill kunna ropa in den inför natten osv.. antar att man lär sig hur man ska kommunicera med sin döva katt..

Det är inga problem att få tag på en vit, hörande katt. Dock ska du givetvis kräva ett veterinärintyg på att katten hör.

Döva katter ska inte vara utekatter eftersom de är mer sårbara för faror i omgivingen än hörande katter. Inomhus är det dock inga problem att kommunicera med katten: vibrationer och teckenspråk funkar bra.
 
Sv: Vita katter

Jag har även hört att döva katter hör vibrationer och på så sätt kan hålla sig undan bilar etc... Visst inte lika bra som en hörande, men ändå.
Om jag nu ska skaffa mig en vit katt så blir det en helt vanlig huskatt, men jag tvekar starkt kan jag säga.
 
Sv: Vita katter

Jag har även hört att döva katter hör vibrationer och på så sätt kan hålla sig undan bilar etc... Visst inte lika bra som en hörande, men ändå.
Om jag nu ska skaffa mig en vit katt så blir det en helt vanlig huskatt, men jag tvekar starkt kan jag säga.

Ska du köpa en vit katt (vilket du absolut ska göra om du vill ha en sån) så se till att den är hörseltestad innan köpet. En vit katt som hör är precis som vilken annan katt som helst.

Angående döva katter utomhus, så visst känner dom vibrationer. Men andra rovdjur t.ex kan vara svåra för dom att upptäcka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vita katter

Döva katter känner (precis som andra katter) vibrationer via tassar, morrhår och andra känselhår. Deras känsel kanske blir mer välutvecklad men de är fortfarande sårbara utomhus.

Skulle du hitta en vit katt du är sugen på är det bara att be om veterinärintyg på att den hör. De blir inte döva med åldern utan de utvecklar aldrig någon hörsel så det märks redan när de är 5-6 veckor om de är döva.
 
Sv: Vita katter

Ska du köpa en vit katt (vilket du absolut ska göra om du vill ha en sån) så se till att den är hörseltestad innan köpet. En vit katt som hör är precis som vilken annan katt som helst.

Angående döva katter utomhus, så visst känner dom vibrationer. Men andra rovdjur t.ex kan vara svåra för dom att upptäcka.

Jag har alltid velat haft en vit katt så känns inge vidare om jag aldrig kommer kunna skaffa mig en eftersom jag vill ha den som utekatt. Men känns lite bättre att höra att det finns de som är hörande :).
Eftersom jag vill ha en vanlig bondkatt så tror jag att begära hörseltest är svårt att få. Men klart kommer jag försöka begära det om jag hittar någon viting :), får testa att klappa händer, stampa i golv etc antar jag funkar lite iaf.
 
Sv: Vita katter

Vi har en vit katt (hon hör) hon fick en kull tillsammans med en helt vanlig svart/vit bondkatt. 2 av ungarna blev kritvita och den 3:e blev svart.(lite kul)
En av dom vita ungarna blev döv, tyvärr visste vi inte om det när han såldes och när dom nya ägarna upptäckte det avlivade dom honom eftersom dom ville ha en utekatt.

Hade någon velat ha en hörselundersökning hade dom mer än gärna fått göra det:)
 
Sv: Vita katter

Då finns det alltså folk som gärna gör en hörselundersökning även på de vanliga huskatterna :). En del folk tycker att de är "mindre värda" har jag märkt som jag inte alls gillar.. Nu ska det letas efter en liten vit kissekatt och sedan övertala min sambo om en tredje liten kisse ;).

Miss Fideli: Nej, självklart ska man nog inte stampa i golv, vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det :o.
 
Sv: Vita katter

Vår lille är vit siameskorsning, odd-eyed och han hör hur bra som helst. Däremot har han lite sämre syn på det blå ögat.

Han har dock flyttat till en underbar 'fosterfamilj' nu, men det hade inget att göra med färg eller syn.
 
Sv: Vita katter

Jo visst kan jag gå med på att betala för undersökningen själv, det har jag inget emot.
 
Sv: Vita katter

Jo visst kan jag gå med på att betala för undersökningen själv, det har jag inget emot.

En seriös uppfödare betalar för den själv men lägger in den i priset för katten. I raskattvärlden betalar inte köparen för nått annat än katten. Nått som borde gälla även på huskatter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 998
Senast: cirkus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
579
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 927
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp