Bukefalos 28 år!

Vita katter

Sv: Vita katter

Visst. Om katten kostar 5000kr. Men vem betalar de pengar det faktiskt kostar, för en huskatt? Nä...
 
Sv: Vita katter

Det finns det folk som gör. Dom som vill stötta katten som djur och deras status. Dom som skiter i katten som djur betalar förstås inte det utan vill bara ha ett billigt husdjur.
 
Sv: Vita katter

Visst. Om katten kostar 5000kr. Men vem betalar de pengar det faktiskt kostar, för en huskatt? Nä...

Nu är det ju inte värre än att man vaccinerar och veterinärbesiktigar kattungen och ber veterinären göra ett "skrammeltest" och det kostar... 300-500 kr. Den summan kan man väl kosta på en huskatt, eller?

Man får fråga sig själv vad man är beredd att betala för och vill man ha en vit kattunge kanske man kan tänka sig att betala för en ordentlig veterinärbesiktning så att man vet att man får en katt som hör.

Om köparna börjar ställa krav kommer säljarna att försöka uppfylla dem (eller så slutar de föda upp kattungar).
 
Sv: Vita katter

Har köpt en vit perserhona förra året, och jag begärde då hörseltest.
Hon är hörande:)

Vi hade dock en vit huskatt när jag var liten och hon var döv.
Hon hade ett blått och ett grönt öga...
 
Sv: Vita katter

Jo men att det ingår i priset på en raskatt är ju inte så underligt och nej jag tycker inte det mkt att vaccinera, märka och besiktiga (mina katter är de två första och försäkrade fast de "bara" är "hittekatter").
 
Sv: Vita katter

Visst. Om katten kostar 5000kr. Men vem betalar de pengar det faktiskt kostar, för en huskatt? Nä...

Vad är skillnaden på en huskatt och raskatt om det är den bästa vän man har eller älskar mest?
Erbjöd någon mig 50000 eller mer så skulle jag ändå aldrig kunna skiljas från min älskling (som nyss förlorat sin kompis) hon är en jättetjusig huskatt och en riktig primadonna!:laugh:
 
Sv: Vita katter

Vad har inköpspriset med inställningen till husdjuret att göra?

Det står i många fall i direkt relation till varandra. Absolut inte alla, många huskatter är högt älskade husdjur men..
Vilka typer av katter dominerar katthem, hemlösa kattkolonier osv?
 
Sv: Vita katter

Vad har inköpspriset med inställningen till husdjuret att göra?

Uppenbarligen ganska mycket eftersom huskatter mer sällan är försäkrade, mer sällan får dyrare vård och mer ofta kastas ut när ägarna tröttnat på dom.
Kan man inte tänka sig att betala 1000 kr för katten i inköp, kan man då tänka sig att betala 1000 eller mer i veterinärvård sen?
 
Sv: Vita katter

Jag har alltid velat haft en vit katt så känns inge vidare om jag aldrig kommer kunna skaffa mig en eftersom jag vill ha den som utekatt. Men känns lite bättre att höra att det finns de som är hörande :).
Eftersom jag vill ha en vanlig bondkatt så tror jag att begära hörseltest är svårt att få. Men klart kommer jag försöka begära det om jag hittar någon viting :), får testa att klappa händer, stampa i golv etc antar jag funkar lite iaf.

Jag har en vit katt med ett blått och ett gult öga och den hör kannon bra :laugh: och jag har träffat många vita katter och ingen av dem har varit döv, men däremot så hårar de något förfärligt :crazy:
 
Sv: Vita katter

Jag kommer iaf aldrig att sluta leta efter en vit kissebebis som är hörande och det är huskatt jag vill ha och inte raskatt. För mig betyder en huskatt lika mycket som vilket annan katt som helst. Skulle lätt kunna betala för ett hörseltest, undersökn mm mm. Förstår inte folk som inte tycker huskatter är lika mycket värda som raskatterna, Vad är det liksom för skillnad kan jag tycka?!.
 
Sv: Vita katter

Jag kommer iaf aldrig att sluta leta efter en vit kissebebis som är hörande och det är huskatt jag vill ha och inte raskatt. För mig betyder en huskatt lika mycket som vilket annan katt som helst. Skulle lätt kunna betala för ett hörseltest, undersökn mm mm. Förstår inte folk som inte tycker huskatter är lika mycket värda som raskatterna, Vad är det liksom för skillnad kan jag tycka?!.

Ekonomiskt är det ju såklart en skillnad, det kostar mer att ta fram en raskatt. Precis som en renrasig häst med stam är värd mer än en häst utan stam. Känslomässigt däremot är väl alla katter lika värda hos dom flesta.
 
Sv: Vita katter

Vi hade(han bor kvar hos exet och tillhör egentligen dottern) en vit hankatt som hör,men han blev pappa till en kull,två vita och en spräcklig och en svart-vit unge.Båda de vita var stendöva,vilket inte ens var svårt att märka redan när de var 4 veckor.Mamma ropade,de vita kom inte,dammsugaren sattes igång-de två vita satt kvar och tittade,när de blev lite äldre så höll man på att lägga upp mat,alla katter kom utom de två vita som låg kvar och sov.
 
Sv: Vita katter

Vi har en jättefin liten vit konkatt! Hon hör bra och även hennes bror ifrån samma kull hör, men vet att mamman fått ickehörande vita ungar i andra kullar. Skulle vilja ha en långhårig vit katt oxå de är så fina :love:
 
Sv: Vita katter

mina föräldrar har en vit bondkatt med en liten svart prick på huvudet. Hon hör alldeles utmärkt:)
 
Sv: Vita katter

För en döv katt släpper man inte ut lös anser jag.

För att?

Min kompis har en blåögd vit katt som fick gå ute, hon har levt länge och mår bra än idag. De bor alldeles brevis en 70väg. Själv anser jag att det är orättvist mot katten att behöva bo inomhus hela livet :( jag kan däremot förstå att man väljer att ha sin katt inne.
 
Sv: Vita katter

Då finns det alltså folk som gärna gör en hörselundersökning även på de vanliga huskatterna :). En del folk tycker att de är "mindre värda" har jag märkt som jag inte alls gillar.. Nu ska det letas efter en liten vit kissekatt och sedan övertala min sambo om en tredje liten kisse ;).

Miss Fideli: Nej, självklart ska man nog inte stampa i golv, vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det :o.

hihi, jag hade två katter och fick förfrågan om att få en vit liten tissemiss, så jag blev med tre efter överläggande med pv'n innan vi flyttade ihop :D
Hon är absolut inte döv, har dock funderat på om hon har nedsatt hörsel, eller om hon ibland bara inte vill höra ;)
FÖr när jag säger hennes namn reagera hon alltid :)
 
Sv: Vita katter

Grannen har en vit bondkatt och han hör prima. :) Har träffat en annan viting som dock inte verkade höra alls.
 
Sv: Vita katter

Har en vit norsk skogkatt och det är en djungel med genetikkunskap. Min hona är hörande och nu 6 månader men för att avla på en vit katt ska man söva den och göra en Bauertest som endast görs på större djursjukhus och kostar ca 1800 kronor. En katt kan vara döv på ena örat eller ha nedsatt på ena och såna katter ska man absolut inte avla på. Vi(jag och hennes uppfödare har kommit överens om att en sådan test är riskabel på små kattungar så därför kommer hon bekosta det om jag vill ta kull på henne i framtiden. Kattungar föds inte döva utan första veckan förstörs något inuti örat och kattungen blir döv. Och alla blåögda katter är inte döva men blå öga förstärker dövhet, varför vita katter blir döva oftare än andra vet man egentligen inte. Min mamma har en blå sköldpadda som är döv så andra färger kan också ha det. Och ha aldrig en döv katt ute ensam! Och som någon sa ska man aldrig avla vit med vit.
 
Sv: Vita katter

Har en vit norsk skogkatt och det är en djungel med genetikkunskap. Min hona är hörande och nu 6 månader men för att avla på en vit katt ska man söva den och göra en Bauertest som endast görs på större djursjukhus och kostar ca 1800 kronor. En katt kan vara döv på ena örat eller ha nedsatt på ena och såna katter ska man absolut inte avla på. Vi(jag och hennes uppfödare har kommit överens om att en sådan test är riskabel på små kattungar så därför kommer hon bekosta det om jag vill ta kull på henne i framtiden. Kattungar föds inte döva utan första veckan förstörs något inuti örat och kattungen blir döv. Och alla blåögda katter är inte döva men blå öga förstärker dövhet, varför vita katter blir döva oftare än andra vet man egentligen inte. Min mamma har en blå sköldpadda som är döv så andra färger kan också ha det. Och ha aldrig en döv katt ute ensam! Och som någon sa ska man aldrig avla vit med vit.

Tror vit siames är undataget. Deras maskning "skyddar" mot dövhet sas. Har en artikel om det från Siames & Orientalringen här hemma om någon är intresserad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 998
Senast: cirkus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
579
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 927
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp