Bukefalos 28 år!

Vita kattungar?

Sv: Vita kattungar?

Ja, vitt nedärvs dominant så det räcker med att en förälder är vit.
 
Sv: Vita kattungar?

Men måste den ena vara vit för att få en vit unge?

Min Perserkatts far är vit och mamman svartsmoke, han blev bluesmoke.
 
Sv: Vita kattungar?

Ja, det är ju just det dominanta anlag innebär. En katt kan inte bära anlag för att vara vit dolt, antingen är den vit (och kan då ge det till sina ungar) eller så är den inte vit och kan inte ge några vita ungar (om inte den andra föräldern är vit förstås)
 
Sv: Vita kattungar?

Följdfråga:

Jag har hört att vitt ofta ger dövhet. Om så är fallet är det rätt att avla fram vita kattungar?
 
Sv: Vita kattungar?

Följdfråga:

Jag har hört att vitt ofta ger dövhet. Om så är fallet är det rätt att avla fram vita kattungar?

Det beror på vad man avser med ofta. Bland devon rex så ligger förekomsten av dövhet hos vita katter under 5%. Hur det ser ut bland icke-vita katter finns ingen statistik om alls, inte vitfläckskatter heller (höggradiga vitfläckskatter kan bli döva).

Med selektiv avel kan man minimera risken för dövhet genom att helt enkelt låta bli att avla på döva katter.

Jag har fött upp en döv kattunge och jag har en god vän som också fött upp en döv kattunge, de är inte handikappade av det i sin vardag. Deras andra sinnen utvecklas enormt och så länge de hålls inomhus och ägarna kommer på olika sätt att kommunicera med sina döva katter ser jag det inte som ett allvarligt handikapp.

Så ja, jag tycker det är OK men man ska vara införstådd med risken att man kan få döva kattungar och att de kräver extra engagerade ägare. Jag hade lätt behållt min döva kattunge om jag inte hade hittat ett bra hem till honom (precis som med alla andra kattungar jag föder upp).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver hjälp med kön på mina kattungar, först ut är denna. Är de en flicka? ❤️
Svar
8
· Visningar
735
Övr. Katt Jag har två bengalhonor som gått klart i avel och har kastrerats, jag har lovat dem en kattlucka och har nu köpt en med chip. Dock har...
Svar
12
· Visningar
495
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag och min dotter hittade troligen ganska nyfödda kattungar som en vildkatthona låg hos. Honan sprang iväg och hann inte stoppa min...
2
Svar
34
· Visningar
1 925
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
761
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp