Bukefalos 28 år!

Vita och gula myskällingar.

Sv: Vita och gula myskällingar.

På mammas mignonankor kan man höra vilka som är honor, de som tjattrar mycket och högljutt är i den klanen iallafall "tanterna" :D

Syrrans cayugor är det likadant med, "gubbarna" kvackar lite lågmelt & "tanterna" de tjötar högt & tydligt.

När mamma hade myskor så hörde jag aldrig att de tjattrade/kvackade. De spankulerade tysta omkring och häste bara om de blev irriterade/rädda på/för något.

Systern här:

Du har rätt i att man kan höra vem som är vad när det gäller ankor.

Hanarna kvackar väldigt tyst (låter som kalle ankas tjatter). Honorna däremot, de KVACKAR. När ni ser på film och ni hör en anka kvacka då är det en hona ni hör.

Kryllen är också ett sätt att se om det är en hane (om fågelskrället nu inte tappat den). Titta inte på kajsa anka bara, hon har en kryll;).

Mysken däremot kvackar inte, honorna visslar och hanarna väser. Det röda 'äckliga':eek: i ansiktet skiljer dem naturligtvis åt men även storleken. Hanarna blir avsevärt större än honorna.

Som ungar är de inte lätta att skilja på. Jag brukar vända upp och ner på dem och se om det finns nån snopp eller inte. Inte lätt att se om du inte vet hur du ska få fram den eller hur det ska se ut.
Kompisen kläckte fram mysk och där blev både gula och vita och det var av båda könen på bägge färgerna.
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Har de verkligen snopp? Jag har nämligen alltid lärt mig att fåglar har kloak = ingen penis?
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Jo de har en snopp. Jag ska berätta en sjuk sak om en av mina myskankhanar. En vinter så hade vi en som efter parning ( fel årstid!!!) hade lyckats att slå knut på sin snopp ( de är ganska långa, typ 7 cm....) och kunde inte dra in den. Sen blev det lite mörkt och konstigt så vi fångade honom och jag höll, mamma kollade. Han hade förfryst snoppen och när mamma undersökte så föll den av. Kvar blev typ 2 cm och han överlevde och levde många år efter det......
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Simfåglar har snopp. Den påminner i utseende om en dillskruv. (chipsaktigt godis) Det underlättar lite eftersom de helst parar sig i vatten.;) Hade blivit lite besvärligt om de vore som andra fåglar idet läget. 'Simmarna' hade fått ligga på OS-nivå:p om de skulle hitta rätt vid vatterparning.

Vi hade en Mignonand på jobbet som förfrös 'skruven'.:crazy: Han lyckades bli pappa året efter fast han bara hade halva kvar.:banana:
 
Sv: Vita och gula myskällingar.

Å då är det inte bara jag som råkar ut för konstiga saker.
Jag tror också, vi misstänker att han hade ett par träffar med en hona och efter mycket jobb så kom bebisar. Men vi var aldrig säkra på att han var den biologiska pappan, ha ha ha...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 412
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 494
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp