Bukefalos 28 år!

Vitamin B12

emma74

Trådstartare
Eftersom jag äter minimalt med animaliska produkter ("nästanvegetarian" till vardags och "sympativegan" när jag träffar särbon) brukar jag försöka att komma ihåg att ta en multivitamintablett med B12 i några gånger i veckan. När senaste burken tog slut råkade jag visst beställa Behepan som innehåller 1milligram B12 /tablett vilket är väldigt långt över det rekommenderade dagsintaget. (Klickade bara ner ngt som inte verkade innehålla fånigt lite och inte var onödigt dyr i varukorgen). Kan man ändå försöka ta typ 1/4 tablett en ggr/ vecka eller är det galet mycket för mycket? Blir lite förvirrad av att det dels lagras i kroppen, dels kissar man ut överskottet? Känns ju dumt att inte äta upp dem, men känns ju dumt att bli sjuk om så vore... Brukar hiva i nästan-18-åringen tillskott med med jämna mellanrum, då han med knappt äter mjölkprodukter och hos mig minimalt med kött och väldigt lite andra animalier och vill ju inte förgifta honom heller.

Upplys mig om vad som kan vara vettigt att göra :idea: :bow:
 
Multivitamintabletterna innehåller fånigt lite B12, många veganer har fått brist trots sådana. Du kan ta en 1000 mcg tablett varje dag, men har du hyfsat normalt upptag är det onödigt. Istället kan du käka en sådan tablett varannan eller var tredje dag.
 
Vet du att du har B12 brist? Annars känns det onödigt att stoppa i sig bara för att.
Jag trodde att om man äter så lite animalier som jag gör så får jag inte i mig tillräckligt med B12 per dag och kommer med tiden oundvikligen på brist på det. Eftersom det verkar vara ett vitamin som det är väldigt otrevligt att få brist av så tänkte jag försöka undvika det. Jag antar att de berikade produkter jag äter inte räcker, men kan ju ha fel.
 
Vegansk kost innehåller inget B12, det är helt nödvändigt att ta det.

"Nästanvegetarian" är inte vegansk kost. Jag hade iaf kollat hos läkaren innan jag började stoppa i mig B12 även om det inte är farligt, känns dock onödigt att köpa tabletter man inte behöver.

(Äter själv D-vitamin efter att ha konstaterat att jag har brist).
 
Du kissar ut överskottet. Men Behepan innehåller ju bara B12, inget annat.
Jag vet, men tänkte lite ologiskt just då när jag köpte dem. Är väl just B12 och D-vitamin jag känner att jag riskerar att få för lite av och D-vitamin tar jag separat. Övriga vitaminer känns som att de inte borde vara något problem med.
 
"Nästanvegetarian" är inte vegansk kost. Jag hade iaf kollat hos läkaren innan jag började stoppa i mig B12 även om det inte är farligt, känns dock onödigt att köpa tabletter man inte behöver.

(Äter själv D-vitamin efter att ha konstaterat att jag har brist).
Nä, såklart inte men väldigt lite animalier lät det som i alla fall.

Det är ingen sjukdom att vara någon form av vegetarian eller vegan, tyvärr tycks en del tro det och springer till vårdcentralen och begär alla möjliga prover bara för att kontrollera "för säkerhets skull". B12-tabletterna är billiga och med normalt upptag kan man ta typ 2 i veckan (1000 mcg då). Det är helt ofarligt och kostar nästan ingenting.
 
Jag trodde att om man äter så lite animalier som jag gör så får jag inte i mig tillräckligt med B12 per dag och kommer med tiden oundvikligen på brist på det. Eftersom det verkar vara ett vitamin som det är väldigt otrevligt att få brist av så tänkte jag försöka undvika det. Jag antar att de berikade produkter jag äter inte räcker, men kan ju ha fel.
Ja, brist är jävligt otrevligt (vet tyvärr)! Inte värt att riskera och förlita sig på att det räcker med lite animalier och lite berikade produkter.
 
Nä, såklart inte men väldigt lite animalier lät det som i alla fall.

Det är ingen sjukdom att vara någon form av vegetarian eller vegan, tyvärr tycks en del tro det och springer till vårdcentralen och begär alla möjliga prover bara för att kontrollera "för säkerhets skull". B12-tabletterna är billiga och med normalt upptag kan man ta typ 2 i veckan (1000 mcg då). Det är helt ofarligt och kostar nästan ingenting.

Har jag påstått att det är en sjukdom? Om man äter strikt vegansk mat förstår jag behöver av att äta b12. Men "nästanvegetarian" är ett väldigt brett begrepp. Finns ju folk som kallar sig vegetarianer som äter kyckling liksom... (nu tror jag TS har koll på begreppen, det var bara ett exempel). Därav så kanske man ska kolla om man har brist innan man lägger pengar på tabletter som man kanske bara kissar ut.
 
"Nästanvegetarian" är inte vegansk kost. Jag hade iaf kollat hos läkaren innan jag började stoppa i mig B12 även om det inte är farligt, känns dock onödigt att köpa tabletter man inte behöver.

(Äter själv D-vitamin efter att ha konstaterat att jag har brist).

Jag äter sporadiskt lite ost och ägg, inte varje dag. Mjölkprodukter om det ingår i en färdigprodukt ibland. Typ glass, men inte regelbundet till vardags. Äter inte "rena" mjölkprodukter. Äter fisk 2-3 ggr/månad (med barnen). Äter icke-vegetariskt de gånger det blir för besvärligt att undvika det om jag jag umgås med "köttätare" ibland. Äter helt veganskt med min partner. Så nej, jag är absolut inte vegan. Ännu. Men antar att jag får i mig för lite B12 över lag ändå.

Och ja - jag borde ta tag i hela karusellen att byta vårdcentral där man får ta tester och kolla upp, men har lite annat viktigt (rodda vardagen med två aspisar som har det jobbigt i sina skolor samtidigt) för mig just nu. Har blivit rekommenderad på VC att testa att ta extra D-vitamin och tyckte att det hjälper mot det värsta zombie-tröttheten.
 
Jag äter sporadiskt lite ost och ägg, inte varje dag. Mjölkprodukter om det ingår i en färdigprodukt ibland. Typ glass, men inte regelbundet till vardags. Äter inte "rena" mjölkprodukter. Äter fisk 2-3 ggr/månad (med barnen). Äter icke-vegetariskt de gånger det blir för besvärligt att undvika det om jag jag umgås med "köttätare" ibland. Äter helt veganskt med min partner. Så nej, jag är absolut inte vegan. Ännu. Men antar att jag får i mig för lite B12 över lag ändå.

Och ja - jag borde ta tag i hela karusellen att byta vårdcentral där man får ta tester och kolla upp, men har lite annat viktigt (rodda vardagen med två aspisar som har det jobbigt i sina skolor samtidigt) för mig just nu. Har blivit rekommenderad på VC att testa att ta extra D-vitamin och tyckte att det hjälper mot det värsta zombie-tröttheten.

Finns ju absolut en risk för b12-brist iaf. Jag hade nog knaprat i mig burken och sen gått och kollat. Kortvarig brist är ju inte farligt.
 
Har jag påstått att det är en sjukdom? Om man äter strikt vegansk mat förstår jag behöver av att äta b12. Men "nästanvegetarian" är ett väldigt brett begrepp. Finns ju folk som kallar sig vegetarianer som äter kyckling liksom... (nu tror jag TS har koll på begreppen, det var bara ett exempel). Därav så kanske man ska kolla om man har brist innan man lägger pengar på tabletter som man kanske bara kissar ut.

Nej. Men om man ska gå och ta prover på B12-nivån så måste det ju ske med viss regelbundenhet ändå. Om TS tar prover nu så kan de vara bra, trots att hon med nuvarande kost får i sig för lite. Sen kan hon ha brist om ett år istället. Visst, man kan ju betala själv för sina prover, men det verkar ju smått orimligt om den skattefinansierade vården ska ta prover för att säkerställa exakt rätt nivå på B12-intag när man själv billigt och enkelt kan se till att få i sig tillräckligt (och det är ofarligt att få i sig lite för mycket). (Sen om man har symptom eller sjukdom är det såklart en annan sak.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 106
Senast: MJLee
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 089
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp