Bukefalos 28 år!

Vitamin B12

Tänkte bara snabbt flika in att jag inte tror att Behepan är vegansk (rätta mig gärna om jag har fel), har för mig att jag läst att den är framtagen ur fårull. Om det nu är så att man jobbar för att bli hel-vegan är det lite snörpligt om man "fallerar" på att man får i sig icke-veganska produkter för att föregå en viss typ av vitaminbrist :)
 
Jag är ordinerad 1 tablett x 2.
Jag är varken vegan eller vegetarian. Men jag är enormt kräsen o gott kött/god fisk har jag inte råd med så ofta.
De enda animalier jag får i mig dagligen är smör o ost. Köttsubstitut kommer inte innanför dörren.
 
Jag är ordinerad 1 tablett x 2.
Jag är varken vegan eller vegetarian. Men jag är enormt kräsen o gott kött/god fisk har jag inte råd med så ofta.
De enda animalier jag får i mig dagligen är smör o ost. Köttsubstitut kommer inte innanför dörren.
Så en tablett två gånger om dagen? Jag får själv injektioner var tionde vecka, men jag brukar "självmedicinera" med tabletter om jag känner att jag känner mig låg mellan sprutorna.
Mina symptom är att jag blir trött, noll inspiration till livet, svaga muskler framförallt i händerna och allmänt ont i kroppen. Då brukar jag ta en tablett ca 1-3 dagar beroende på hur "låg" jag är.
 
Tänkte bara snabbt flika in att jag inte tror att Behepan är vegansk (rätta mig gärna om jag har fel), har för mig att jag läst att den är framtagen ur fårull. Om det nu är så att man jobbar för att bli hel-vegan är det lite snörpligt om man "fallerar" på att man får i sig icke-veganska produkter för att föregå en viss typ av vitaminbrist :)

FINNS det ens vegansk B12?!? B12 finns ju inte i några växter, så har lite svårt att förstå varifrån det skulle komma i så fall...?
 
FINNS det ens vegansk B12?!? B12 finns ju inte i några växter, så har lite svårt att förstå varifrån det skulle komma i så fall...?
Jag har för mig att jag läst i Vegangrupper på Facebook (där jag även läst att Behepan just inte är veganskt) att det ska finnas speciella tillskott för veganer. Spekulerar hej vilt här, men gissar på att det typ "kemiskt" framställt istället?
 
Tänkte bara snabbt flika in att jag inte tror att Behepan är vegansk (rätta mig gärna om jag har fel), har för mig att jag läst att den är framtagen ur fårull. Om det nu är så att man jobbar för att bli hel-vegan är det lite snörpligt om man "fallerar" på att man får i sig icke-veganska produkter för att föregå en viss typ av vitaminbrist :)
Minns inte om behepan är vegansk (tror inte det) men det handlar inte om fårull, du tänker nog på d-vitamin?

FINNS det ens vegansk B12?!? B12 finns ju inte i några växter, så har lite svårt att förstå varifrån det skulle komma i så fall...?
Ja, det finns. I princip är nog all B12 i tillskott vegansk, det som gör en del tabletter icke veganska är andra ämnen i själva tabletten (och kanske djurtest om det är medicin).
 
Jag äter sporadiskt lite ost och ägg, inte varje dag. Mjölkprodukter om det ingår i en färdigprodukt ibland. Typ glass, men inte regelbundet till vardags. Äter inte "rena" mjölkprodukter. Äter fisk 2-3 ggr/månad (med barnen). Äter icke-vegetariskt de gånger det blir för besvärligt att undvika det om jag jag umgås med "köttätare" ibland. Äter helt veganskt med min partner. Så nej, jag är absolut inte vegan. Ännu. Men antar att jag får i mig för lite B12 över lag ändå.

Och ja - jag borde ta tag i hela karusellen att byta vårdcentral där man får ta tester och kolla upp, men har lite annat viktigt (rodda vardagen med två aspisar som har det jobbigt i sina skolor samtidigt) för mig just nu. Har blivit rekommenderad på VC att testa att ta extra D-vitamin och tyckte att det hjälper mot det värsta zombie-tröttheten.

Du kan ju välja att köpa provtagning via privat-lab. I och med att det är ditt privata kostråd, och inte sjukdom, som gör att du funderar.
 
Mina symptom är att jag blir trött, noll inspiration till livet, svaga muskler framförallt i händerna och allmänt ont i kroppen. Då brukar jag ta en tablett ca 1-3 dagar beroende på hur "låg" jag är.
Jag har samma symtom som dig + att håret blir lite mer "fällande" tyvärr är jag spruträdd så här knapras tabletter.
 
Äter man Losec/Omeprazol s
Du kan ju välja att köpa provtagning via privat-lab. I och med att det är ditt privata kostråd, och inte sjukdom, som gör att du funderar.

Att man behöver ta tillskott av B12 när man äter som jag trodde jag var fakta och inget som behöver provtagning, det jag undrade över var bara om jag kunde rädda upp min klantighet i inköp av fel tillskott eller om jag skulle köpa nya.
(Att jag behöver byta och har behövt byta VC länge beror på att det är väldigt svårt (omöjligt) att boka en tid (ej akut) där man ens får prata om sånt som kräver provtagning som allergier (t.ex. pollen och viss mat), och annat som beror på sjukdom eller ärftlighet osv.)
 
@emma74 Du kanske kan ta en tablett i veckan? Överskottet lagras i kroppen om den tycker den behöver det och det som inte behövs kissas väl ut.
 
Det kan mycket väl tänkas vara en bra idé eftersom omeprazol minskar magsaften och därmed teoretiskt sett kan minska upptaget av både järn och B-vitaminer. Dock finns ingen sådan allmän rekommendation.
Jag vet att det inte är en rekommendation. Men det kanske skulle vara det, iaf för en del?
Jag stoppar i mig Omeprazol dagligen sen ca 10 år o skall fortsätta med det resten av livet pga Baretts esofogus. Nu förstår jag varför läkarna skriver ut Duroferon till mig.

Sist jag ringde VC för att få recept förnyade så ville en ny doktor träffa mig vilket jag tyckte var ganska onödigt, det var ju standard mediciner som jag konsumerat i åratal.
Han hade satt av en timme åt mig o vi gick nogsamt igenom min digra medicinlista. Han förnyade allt så det räcker i mer än 1 år, dessutom skrev han ut Divisun (D vitamin för er som inte vet) o Spiolto Respimat. Jag är inte så förtjust av att mixtra med mina astmamediciner, men det här har förändrat min vardag. Jag har inte behövt ta Atrovent o/e Bricanyl sedan dess.
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: MJLee
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 089
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp