Bukefalos 28 år!

lisa412

Trådstartare
Hur ser ni på det här med att äta vitaminer?
Jag läste lite snabbt på livsmedelsverket och där står det, mer eller mindre, att det är onödigt att äta kosttillskott av vitaminer (om man inte tillhör någon "riskgrupp") och att vi får i oss det vi behöver via vår kost.

Äter ni vitaminer? Varför/varför inte?
 
Sv: Vitaminer

Äter d-vitamin för att jag har brist på det (det har väl rätt många svenskar under vintern).
Får b12 injektioner pga tidigare brist.

Äter i perioder selen och algolja.
 
Sv: Vitaminer

Japp, på recept pga sjukdom (har Crohns och tar folsyra och B12). Försöker äta extra D men det går lite si och så med det, min mage reagerar tyvärr på det. Jag har eksem som inte gillar sol så det är därför jag försöker få i mig mer D (jag kör likblek året om!).
 
Sv: Vitaminer

Jag tror inte att det är särskilt farligt såvida man inte överskrider toxiska gränser eller äter onödigt mycket (typ 700% etc som vissa har).
Det kanske är onödigt, kanske inte. Allt beror ju på hur vi äter, av vad och hur varierat.

Något som alla(?) är överens om är åtminstone att vi behöver få i oss D-vitamin, visst, man kan få i sig det delvis via kosten men frågan är ju om vi verkligen får i oss i de mängderna som solen annars ger oss.

Jag försöker ta en multivitamin ibland men jag är verkligen inte bekymrad om jag glömmer etc.
Utöver detta tar jag D-vitamin för att inte få brist av detta nu under vinterhalvåret.
Men jag är extremt slarvig med detta då jag går på en annan medicin morgon och kväll som inte går att kombinera med multivitaminen. Det är svårt att hitta en lucka stor nog för att inte minska på effekten hos någon av dessa helt enkelt. Men jag fär väl i mig dessa 2 gånger/vecka eller något.
Jag vet att jag får i mig mycket D-vitamin på detta sätt eftersom det intas både separat samt i multin, men jag vet vart den toxiska gränsen går och som sagt tar jag detta inte ens dagligen vilket gör att det är helt ofarligt. för min del.
 
Sv: Vitaminer

Jag äter B-vitaminer pga. konstaterad brist. Även järn (jag vet, inte vitamin) pga. brist. D-vitamin tar jag under vintern för att kompensera för lite solljus.
 
Sv: Vitaminer

Man kan som start ta reda på hur ens näringsintag ser ut, det finns en hemsida som visar näringsinnehållet i väldigt många livsmedel och det är inte säkert att en "normal" diet gör att man kommer upp till rekommenderade nivåer av samtliga vitaminer och mineraler. Ett exempel är selen som man kan behöva komplettera med i form av tillskott.
 
Sv: Vitaminer

Jag äter D-vitaminer, något vi alla behöver här uppe i mörka norr. Jag jobbar dessutom natt och missar större delen av det lilla dagsljus som finns under vinterhalvåret. Tar järntillskott r/t konstaterade brister, och detta sköljer jag ner tillsammans med ett glas c-vitaminbrus då järnet tas upp av kroppen bättre då.
 
Sv: Vitaminer

Försöker äta både lýsi med extra d-vitamin i (kan de heta fickleverolja, omega tre eller nå annat på svenska??) och vanliga multivitaminer... Dels på grund av att jag märker stor skillnad på hur jag mår - speciellt om jag är duktig o tar lýsi varje dag och dels för att jag delar av veckan inte riktigt hinner med matlagningen = inge bra föda... Popcorn räknas visst inte som nyttig middag - MEN de går himla snabbt ;) Så ja för mig är de viktigt för då får jag iaf i mig nå nyttigt varje dag :P Ingen aning om det är bra eller inte, kan inte så mkt om min egen kost men herregösses om hästarna får fel mat ;) haha!
 
Sv: Vitaminer

Jag tror inte att vi får i oss tillräckligt längre genom maten.
Jag själv får inte äta multivitamin pga av jod där i.
Jag äter tillskott dagligen av msm, magnesium, zink, b-vitaminer, D-vitamin och omega 3 kapslar och det mår jag riktigt bra av känner jag.
 
Sv: Vitaminer

Nej jag äter inga vitaminer. Äter en varierad kost med tillräckligt mycket fisk, frukt och grönt, så det finns nog inte en chans i världen att jag skulle ha en brist på annan vitamin än möjligtvis D-vitamin under vinterhalvåret. Men inte värre än att jag klarar mig ganska bra. Har alltid toppenbra värden på allt när jag tar blodprov. Tror inte heller det är så bra att ta en massa tillskott om man inte har brist.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Karoliten
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 667
Senast: lindaf
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 386
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp