Vite inskrivet i konrakt

Sv: Vite inskrivet i konrakt

Fakturera vitesbeloppet. Driv in via KFM om det inte inflyter betalning. Gå via tingsrätten om kravet bestrids.
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Aningen OT men finns det någon gräns för hur stort vite man får skriva in i kontraktet för att det inte skall anses som oskäligt?
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

*kl*

Lånar tråden lite...hoppas det är ok?

Jag undrar bara lite hur man skriver ett vite i kontraktet...alltså formulerar det på rätt sätt så det blir rätt.

Jag vill ha vite ang. förköpsrätt och att bli informerad om de ska sälja/avliva.

Hur formulerar jag detta bäst?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Min pappa skrev på kontrakt med inskrivet vite när han köpte min första häst åt mig. Det var något i stil med;

"köparen erhåller sig att betala vite á 100 000kr om hästen startar i en officiell galopptävling"


Någonting sånt, jag har kontraktet kvar med exakt formulering men det sitter i en pärm som är nedpackad någonstans...


Vite för förköpsrätt bör ju kanske vara det beloppet du säljer hästen för (kan jag tänka mig...?)


Om dom skulle sälja eller avliva hästen utan att du får reda på det har jag dock svårt att tro du skulle få genom att dom ska betala vite till dig för vid tvist... Vad sätter du för värde på den informationen i stålar liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Erhåller sig? VAD betyder den meningen? Borde det inte vara "Förbinder sig" om det nu ska vara rätt?
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Jag vill ha koll på var hästen hamnar och hur hon har det...

Detta för att hon mer eller mindre skänks bort och jag vill inte att hon hamnar på en slakttransport!

Därför kommer jag skriva in i kontraktet ett vite på 20 000 kr om de inte hör av sig när de ska sälja/avliva hästen... om de nu gör något av det...De har ju lovat henne ett gott livslångt hem... men jag vill ha någon slags säkerhet!

Vill de köpa hästen så skriver de på kontraktet... annars kan de köra hem igen!:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vite inskrivet i konrakt

om du vill ha en säkerhet så tycker jag du ska låna ut hästen på livstidsfoder istället


skänker man bort en häst så får man räkna med att den hamnar på en slakttransport både en och två gånger enligt uppdrag granskning


lovis...: jo så kanske det stod, som sagt jag har inte kontraktet framför näsan som jag skrev
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Om nu dessa folk kommer bryta kontraktet så lär det kosta dem mer än dem smakar... de lär aldrig få 20 000 kr för henne ens på slakt transport...

Samtidigt om man då ska lita på uppdrag granskning...då ska man alltså ge upp tron på männskligheten helt och hållet??

Nä... jag vill inte det... det finns rötägg och det finns de som e bra...
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Då måste du tänka ett steg till. Det räcker inte bara med en vitesformulering. "Meddela" vad ska avses med det? Vad är godtagbart? Rek.brev? Vanligt brev? Tel.samtal?

Det finns ganska mkt att tänka på :)
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Vad händer om hästen måste avlivas akut och ägarna inte får tag i dig?

Jag skulle aldrig skriva på detta.

Säljer man så säljer man, annars låter man bli att sälja.

O rent juridiskt, håller det verkligen. Kan man reglera sådant i ett kontrakt? Att krävs förköpsrätt på något man sålt?
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Vad händer om hästen måste avlivas akut och ägarna inte får tag i dig?

Jag skulle aldrig skriva på detta.

Säljer man så säljer man, annars låter man bli att sälja.

O rent juridiskt, håller det verkligen. Kan man reglera sådant i ett kontrakt? Att krävs förköpsrätt på något man sålt?

Enligt en känd hästadvokat tillika kontraktsutformare så kan man skriva in ett förbehåll med vite.

Man kanske säljer hästen extremt billigt just pga detta.

Förköpsrätt är ju inte samma sak som krav, där skall du erbjudas en möjlighet att köpa tillbaka. Dvs till det pris som hästen finns ute på marknaden.

Detta kan ju skrivas in att förutsättning för köp är just att säljaren skall beredas möjlighet att köpa tillbaka hästen.

Däremot så kanske att man inte kan skriva in ang avlivning, möjligen att man som köpare är så pass hygglig att man gör det men tvekar på att det går att regleras i en köpekontrakt

Vitet utgår ju om man skriver in det i kontraktet men det ger ju inte hästen tillbaka om det är det man vill
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Om ett kontrakt är utformat så att om en part inte följer ett beslut som är förenat med vite så kan vitet dömas ut, i Sverige av till exempel förvaltningsrätt eller tingsrätt. Vad jag vet så kan man inte driva in ett vite själv som privatperson utan det måste gå via de rätta juridiska vägarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Jag hade skickat en faktura och sedan drivit den via KFM och tingsrätten om jag ansåg mig ha rätt till ett kontrakterat vite.
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

knapplån

ibland tror jag det kostar mer än det smakar.
tänk om man förlorar i rätten o dylikt även om skriver punkt ang vite.
betala dyra rättegångskostnader istället fr att göra det lätt för sig at LÅNA ut hästen på foder itsället för att sälja, om man nu har så svårt att släppa taget om hästen. Personligen skulle jag aldrig nånsin skriva på avtal ang förköpsrätt igen. (har gjort det tidigare)
 
Sv: Vite inskrivet i konrakt

Detta är ju hela problemet. Det finns ingen ekonomisk vinning i att dra det till rätten, om inte köparen erkänner sitt misstag och frivilligt slantar upp vitessumman. Då ska det vara ett oerhört högt vite, som ändå anses skäligt.

Ligger vitet för högt i förhållande till hästens/affärens värde så kan det ju ses som oskäligt och dömas ner, vilket gör att det blir ännu större förluster i kronor och ören.

Håller helt med Stilett, vill man behålla kontrollen över hästen ska man låta bli att sälja. Då ska man låna ut på foder. Det går inte att äta kakan (få köpeskillingen) och ändå ha den kvar (behålla bestämmanderätten).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
701
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: snorp
·
Kläder & Bli fin Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 523
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp