Bukefalos 28 år!

Vitiligo hos häst?

Min häst verkar förlora pigment runt mule och ögon. Är det någon som har erfarenhet av liknande? Någon har nämnt vitiligo, någon som har erfarenhet av detta?
Så här ser han ut idag. Fläckarna flyttar på sig och de vita fälten är i dagsläget större och fler än någonsin.





 
Sv: Vitiligo hos häst?

Precis samma hände med mitt fullblod jag hade. På bara ett par månader tappade han jättemycket pigment runt ena ögat (skitfult!). Vet förklarade att det kunde bero på för mycket sol sommaren innan.
I alla fall så minskade det vita efter ett tag men det försvann aldrig helt.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Han var vit runt ögonen när han var 4 år, men har varit mörk sedan dess. I höstas hade han inget vitt alls. Förra sommaren var väl inte särskilt solig, eller?
Följande bild är från september förra året.

 
Sv: Vitiligo hos häst?

Vitiligo beror inte på solskadad hud. Man vet inte säkert varför det uppstår, men det är inte farligt eller skadligt för hästen på något sätt (förutom utseendemässigt).
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Du verkar kunnig inom området, Centaur. Tror du att detta kan vara vitiligo? En kunnig person har sagt att det skulle kunna vara någon obalans av något slag, kan det vara en trolig orsak? (om det inte är vitiligo).
Skadligt är det delvis då han bränner sig kraftigt vid minsta solljus.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

I mina amatörögon SER det ju ut som vitiligo. Och då är det mest solskydd på dom drabbade områdena som hjälper. (drabbad pappa)
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Svarar både dig och Centaur

Jag tycker själv det verkar märkligt att det skulle vara solen, men så fick jag det förklarat av vet( hon sa att det var vitiligo, möjlig orsak solen). Då var min häst 12 år och aldrig haft problem innan och jag tyckte inte heller att sommaren innan varit nåt ovanligt solig, tvärtom.
Hur som helst så är det ju ofarligt och verkar minska med tiden.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Det ser ut som det tycker jag. Vitiligo är idiopatisk (uppstår av okänd orsak) och det kan komma och gå men i regel blir det värre med åren.

Kopparbrist kan göra att pälsen bleks, så att en svart häst ser brun ut, men har aldrig hört att det skulle ge små fläckar med pigmentbortfall.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Jag har hört att detta kan bero på zinkbrist. En kompis till mig blev precis så runt ögon och mule. Hon hade zinkbrist och fick tillskott i maten. Hon blev helt normal igen.
Blev osäker nu.... Kanske var det magnesiumbrist? :o
I vilket fall, be en veterinär ta prover så visar det sig om hästen har någon brist. :D
Men man bör inte ge sånnahär tillskott utan att kolla upp det först för det är inte nyttigt att överdosera!!

// Anna
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Det har jag haft på en häst, fux, hudprovsanalys togs av veterinär och skickades till England. Det var en immunologisk reaktion, har det inte helt i huvudet vad det heter, måste leta i pärmen, det var många år sedan och hästen lever inte idag (men led inte av det!!)

Hur ser din häst ut under svansen?? Och hovarna?? Det blev vita strimmor på hovarna och under svansroten förutom mulen och ögonen.

Tyvärr ingen bild, det var innan det digitala. Det var oftast fuxar som drabbades av det minns jag hur som.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Min valack såg ut på ett snarlikt sätt runt mulen när jag köpte honom.
Veterinären föreslog kopparbrist och vi tillsatte ett tillskott enbart med koppar. Inom loppet av någon vecka så minskade de rosa områdena i huden. När han avlivades var pigmentet återigen svart och han hade inga vita strån kvar.

Kan kanske vara något sådant även hos er?
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Med tanke på att hö nästan utan undantag innehåller alltför mkt järn och mangan och alltför lite koppar och zink så är det oavsett bra att räkna på mikromineralerna och se till att kvoten är Mn:Zn:Cu=3:3:1.

Zinkbrist hos människor ger vita fläckar på naglarna så det kan ju ha ett samband. Men att ge såna tillskott utan analys av fodret kan vara farligt, inte okej att tillsätta på måfå.
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Glaesir har börjat få Enzion för hovarnas kassa kvalité (vilket är nytt, har pågått i ungefär ett år) och efter bara några dagar har det mesta rosa blivit svart. Jag har ingen aning om det hänger ihop, men annars är det ett märkligt sammanträffande. För närvarande provar vi även fiskolja, och pälsen har blivit underbart blank på bara några dagar..
 
Sv: Vitiligo hos häst?

På "min" gamla ridskola fanns det en mörkbrun häst som blev helt vit kring munnen och ögonen - men han blev det under vintern. Sommartid på betet fick han tydligen i sig nyttigheter för när terminen startade i augusti var hela han mörkbrun :-)
 
Sv: Vitiligo hos häst?

Min svärmors häst fick sådana pigmentsförändringar, det satte igång när hon fått sitt första föl. Sedan dess har det blivit mer och mer, nu får hon nya vita prickar lite här och där på kroppen.

 
Nu ni alla som vet lite om vitiligo snälla berätta mera..
Min ponny ett 10 årigt Welsh mountain sto har fått detta i år.
Kan inte gå ute i solen..inte ens med uv-luva.Men hon bryr sig inte och mår bra annars.
Vi har varit på klinik och tagit massor av prover som alla ser bra ut.
Nu till min undran..
veterinär på klinik menar att det kommer bli bättre
och en annan tycker vi ska ta bort henne.
Vad tror ni kommer det bli bättre har ni någon erfarenhet att dela med er..
Vill att hon ska kunna vara ute och vara häst.


bild på prinsessan..

Till vänster förra året och höger i år..så det har gått väldigt fort.

2014-08-31-109-3.jpg
 
Varför tycker vet att hon ska tas bort?
Det finns ju en massa hästar med rosa hud, de råds inte tas bort bara för det. När jag hade hand om en "rosa" ponny smetade vi helt enkelt solkräm på all exponerad hud. Med det klarade han sig fint och kunde vara ute. (Hade även huva)
 
Min häst verkar förlora pigment runt mule och ögon. Är det någon som har erfarenhet av liknande? Någon har nämnt vitiligo, någon som har erfarenhet av detta?
Så här ser han ut idag. Fläckarna flyttar på sig och de vita fälten är i dagsläget större och fler än någonsin.





Först och främst dem människor som tycker vitoligo är fult ska jag säga en sak, Vitoliga är en hudåkomma som kan förekomma hos alla möjliga slags djur och människor! De är inte fult på något sätt och kan tyvärr inte behandlas då hela åkomman är upplags så att kroppen gör dig av med onödiga byggstenar i kroppen av olika anledningar. Åkomman födds man me då man får Vitoligo redan som foster, men hudåkomman kan utlösas av olika anledningar under livet. Jag som personligen har de tar detta på stort allvar då väldigt många inte förstår åkomman. De man ska tänka på när man har vitoligo eller har ett djur som har de är att djuret/personen ska vara väldigt försiktig med sol då man kan bränna sig änklare då de inte finns pigment som skyddar. Åkomman kan inte smitta inte överhuvudtaget detta är bara något man får. Va stolt över hur era djur ser ut med denna åkomma för de är unikt och speciellt att ha! Mvh Mirre
 
Nu ni alla som vet lite om vitiligo snälla berätta mera..
Min ponny ett 10 årigt Welsh mountain sto har fått detta i år.
Kan inte gå ute i solen..inte ens med uv-luva.Men hon bryr sig inte och mår bra annars.
Vi har varit på klinik och tagit massor av prover som alla ser bra ut.
Nu till min undran..
veterinär på klinik menar att det kommer bli bättre
och en annan tycker vi ska ta bort henne.
Vad tror ni kommer det bli bättre har ni någon erfarenhet att dela med er..
Vill att hon ska kunna vara ute och vara häst.


bild på prinsessan..

Till vänster förra året och höger i år..så det har gått väldigt fort.

2014-08-31-109-3.jpg
Ta inte av nån anledning bort henne för en åkomma som inte får henne att må dåligt se mitt svar medan va åkomman är!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 371
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 742
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 344
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 947
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp