Bukefalos 28 år!

Vits med vaccination?

hejzan

Trådstartare
Funderar på att skippa influensavaccinationen för pållan. Hon är nu 17 år, tävlas ej. Träffar inte andra hästar förutom då vi några ggr/år åker på träning - är då ensamma i ridhuset. Måste man då ha hästen vaccinerad? (Stelkramp har hon naturligtvis och kommer att fortsätta att få). En vaccination borde ju vara en påfrestning på kroppen? Jag har också för mig att en vaccinerad häst sprider sjukdom lika lätt som en ovaccinerad, men själv bli något lindringare drabbad - stämmer det?
Fördelar - nackdelar mottages tacksamt.
Måste annars ringa distriktsvet snart så vi inte går över datumet...
Mvh Anna
 
Har ingen aning om den kroppsliga påfrestningen, men nog sprider även en vaccinerad häst sjukdomen, och nog drabbas de ändå... Men, som du skriver, de får lite lättare men av den....

Jag har ingen av mina hästar, två travare och ett fullblod, vaccinerade, och de lever och mår bra i allra högsta grad.

Inom galoppen är det stenhårda regler, hästen ska vaccineras två gånger om året tills den blir fyra, därefter vanlig vaccination en gång om året... Inom travet struntar vi i vaccinationerna, fråga inte varför, men det stallet jag har erfarenhet av som blev drabbat och isolerat blev hästarna varken bättre eller sämre än vad de var innan sjukdomen när de var friska och kunde tävla igen, så jag anser inte att det spelar någon roll om man vaccinerar eller inte, kanske finns något fåtal fall som dör i följdsjukdomar, även om jag aldrig hört talas om dem och ändå jobbar inom travet. Hade det funnits en riktigt bra anledning till att vaccinera tror jag det även skulle vara lag på det inom den branschen...
 
Visst kan hästar få influensan även om de är vaccinerade, och de kan sprida den också. Det enda du bör tänka på är att du kan bli nekad att rida i andras ridhus om du inte vaccinerar din häst mot influensa.
 
Det är endast i tävlingssammanhang som man måste ha hästen vaccinerad inom ramen av 12 månader, sen finns det vissa stall som kräver vaccination på hästen vid deltagande i kurser/lektioner eller dyl.

Du avgör ju själv erat behov, och kanske måste du avstå från någon aktivitet. Men kan du stå ut med det, spelar det ju ingen roll.

En vaccinerad häst kan ju även bli sjuk av åkomman, men det sker som oftast av lindrigare natur. Vaccintionen är till för att skydda individen, hästifluensa är något som slår hårdast mot unga och gamla hästar.
 
Jag är inte heller runt och tävlar med min 22-åring, men han är vaccad ändå. Varför chansa?? Unghästen är också vaccinerad, annars får man inte åka och träna där jag vill.

Så dyrt är det inte... Och det är sällan att hästar blir sjuka av vaccinet.
 
Kolla med stället där du tränar, här får man inte vistas i ridhuset om man inte är vaccinerad.
 
Det är inte nödvändigt, men det kan vara en billig livsförsäkring. En äldre häst har ju naturligt mindre motståndskraft... Jag vaccinerade min gamla häst tills hon avlivades 26 år gammal - och då träffade hon inte heller andr hästar än de som fanns i stallet. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

JAG hade vaccinerat, för hästens skull.
 
är det nån som kan förklara vitsen med att ha "vaccinationstvång" för att få rida i vissa ridhus, som jag har förstått så sprider man sjukdomen lika lätt ändå och man får väl ändå på nått sätt skylla sig själv om man inte vaccinerar, eller???
 
Vid riktigt kraftiga utbrott händer det att vaccinerade hästar insjuknar, men betydligt lindrigare än en ovaccinerad.

Sen är det ju inte direkt så att hästar som är vaccinerade sprider smitta i samma omfattning som de som inte är det. Visst kan de föra smittan vidare, precis som en människa eller stallets hund kan göra. En ovaccinerad häst som insjuknar i influensa uppförökar däremot snabbt virusantalet och blir extremt smittsam. Smittöverföringen sker ffa via aerosol, dvs via små vätskedroppar från luftvägarna som innehåller virus och sprids i samband med hosta.

Hästinfluensa sprids även med redskap och skötare, transporter där det stått en infekterad häst mm. Att "inte träffa andra hästar" är alltså ingen garanti för att inte drabbas.


En vaccination innebär alltid en liten påfrestning för kroppen eftersom man vill imitera sjukdom så att antikroppar bildas. Om man jämför den påfrestningen med vad det innebär för en gammal häst att insjukna i hästinfluensa kan man bara konstatera att den är försumbar.

Med de direktiv som finns inom ridporten gällande just hästinfluensa får man ett och anant genombrott trots vaccination. Var tredje månad bör man vaccinera för att ha ett gott skydd, men engångomåret ger ett bra skydd och bidrar om inte annat till att infektionen inte blir så grav.

Klart man inte ska ta en ovaccinerad häst till ett ridhus!!! Det är ju just så man får ett utbrott. Att vara ensam i ridhuset innebär inte att man inte kan ha sällskap av tre miljoner uthostade virus - om man har otur.
 
Vi vaccinerade vår 23-åring även i år, och kommer så att fortsätta. Han är med på ställen där vaccin krävs t ex.

För att skydda honom föredrar jag också att vaccinera; som så många redan skrivit så får han förhoppningsvis en lindringare form om "olyckan är framme". Att vaccinet kan vara en påfrestning är förvisso sant, men man kan i allafall välja att vaccinera när hästen är frisk och pigg - influensan slår ju till när som helst.

TantEster, det där med var tredje månad; måste fråga - hur är det med de nya vaccinen som skall ha kommit. Är inte de bättre - eller har högre verksamhet eller hur man skall uttrycka det?!
 
Hej
Jo de nya vaccinen, sk ISCOM-vaccin, ska förvisso vara effektivare. De ger, enligt undersökningar, ett bättre antikroppssvar samt involverar andra delar av immunsystemet som har längre "minne" (cellmedierat). De ger också ett lokalt antikroppssvar i luftvägarna, vilket kan förhindra virusen att invadera.

Det läkemedelsföretag som producerar det aktuella vaccinet rekommenderar att man efter grundvaccination av fölet ger en booster var sjätte månad till och med hästens fjärde levnadsår. Därefter gäller årlig vaccination.

Man hade åtminstone tidigare strängare regler inom travet och det lever kanske kvar i vissa kretsar (min texelempel..) att vaccination var tredje månad är det mest korrekta. Själv har jag iofs alltid vaccinerat mina hästar en gång per år.

Vidare om ISCOM-vaccinet så rekommenderar tillverkaren att hästar som ej tävlas vaccineras på höstkanten eftersom de stora utbrotten brukar härja då. Och så är visst detta ett av de få influensavaccin (det enda?) som inte innehåller kvicksilver!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Liten
·
Hästvård Det börjar nu dra ihop sig till vaccination. Grejen är den att min häst idag är fullt vaccinerad enligt konstens alla regler mot...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
Senast: Korven
·
Hästvård Om det står "02-2010" (=februari 2010?) på den lilla lappen vet. satt i passet vid senaste vaccinationen betyder det då att det är innan...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Aliil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp