Vitsen med att ha sadel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här om dagen undrade jag vad man skulle ha en sadel till. Nu har jag kommit på det. Det hjälper en helt enkelt att sitta kvar på hästen :idea: :D.

Jag red ut barbacka med P idag. Vi pulsade i snön och hade det jättemysigt. På hemvägen, när han en stund fick skritta på på halvlånga tyglar, hoppade han till för något. Jag lyckades för ett ögonblick hålla mig kvar på hästen, men insåg sedan att jag fått sådan kraftig slagsida att jag inte kunde komma upp i rätt position igen. Det bästa var helt enkelt att kliva av. Jag landade mjukt på fötterna, ungefär som vid en standard, planerad avsittning. Schabraket hade dock glidit iväg så den fick jag sätta på plats igen.

Några meter längre fram fanns en rejäl snödriva som jag kunde använda för att komma upp igen. Tillgången på snödrivor är ju en stor fördel med den här årstiden. Drivan var hög men P kunde inte stå så nära min position då högen sluttade. Men den här tanten är fortfarande ganska smidig så jag kunde svinga mig iväg och landa fint på hans rygg igen :).
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 363
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp