Vittringsapport?!?!?

S

sagani

Jag har ett litet bekymmer...
Efter att ha kämpat med vittringsapport i ett tag, så funkar min hund till slut på det. Eller nåja, nästan iaf. Han har funkat perfekt i skogen, i trädgården, på parkeringsplatser - ja överallt - utom på appellplan... :(
Men nu till slut har den spärren släppt, och han funkar även på appellplan.
Nu till vårt bekymmer... Han springer glatt fram till pinnarna, men sen tar han o "smakar" på alla innan han tar rätt och springer glatt tillbaka med den. Som ni förstår har vi problemet med att han testar alla innan han tar min.
Jag vill absolut inte gå in och störa honom på något vis när han springer fram o smakar, ioma vi har haft så mycket problem med det innan. Han vill alltid göra sitt bästa, och går jag in och stör honom i momentet, blir han väldigt osäker och tar första bästa och går sakta in, jätteosäker.
Men hur ska jag få honom att förstå att han ska ta min direkt? Utan att smaka på alla andra först. Han kommer alltid in med rätt apport, han vet hur det går till egentligen. Har försökt vänta ut honom, men det verkar inte hjälpa det heller. Visst, det är ingen panik om han smakar på de andra innan, han får ju en 7:a. Men med tanke på att han alltid har 9: or och 10: or på resten, känns det hopplöst just det här... Jag är superstolt över min hund, han har alltid haft jättelätt för alla saker, men det här är en akilleshäl för honom ;) Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare, få honom att förstå att han bara ska bry sig om min pinne...
Är det någon som har ett klokt råd?!?!?? Snäääääälla :confused: :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vittringsapport?!?!?

Försök få honom att använda näsan mer. Backa tillbaka och göm pinnarna i gräs/snö.
 
Sv: Vittringsapport?!?!?

Det testade jag i fredags, la dem i högt gräs i skogen, så han fick kämpa för det... då kände han lukten av min, men var helt övertygad om att där skulle vara fler, så han letade upp några till innan han gick tillbaka till min och tog den..... :crazy:
Lägger jag bara en så letar han en liten stund, sen tar han min (den enda då). Lägger jag dit två så letar han och tar till slut min. Jag vet inte hur jag ska göra....
Men jag ska ge det ett försök till med högt gräs, så får vi se.
Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: Vittringsapport?!?!?

Om du bara lägger en pinne tills han slutar leta då? Samtidigt vill man inte traggla sönder momentet för en del hundar tappar ju självförtroendet då :) Lägg ensam pinne och de andra längre bort och sen närmare. Hm vad mer... Öka tempot! Att han ska fort fort ta ska pinnen och komma tillbaka. Snabbast vinner typ!

Eftersom att han fortsätter att leta i gräset så verkar han inte riktigt säker på att det bara är EN pinne. Har du kört med en speciall pinne som är er egen? Om ni alltid har samma pinne som er pinne kanske han kan börja förstå att det bara är en/den han letar...

Eftersom att ni kommit så långt så känner du din hund bäst, nu kör jag bara lite brainstorming :p

Men nu är jag för trött för att komma på mer... GNATT!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vittringsapport?!?!?

Nä, det är nya pinnar varje gång vi tränar (det är jag jättenoggrann med). Men han verkar helt överytygad om att han måste hitta de andra innan han får springa tillbaka med min... varför vet jag inte.
Men det där med tempo det ska jag försöka! Givetvis ta det lugnt, för annars finns risken att han tar första bästa, men försöka "puscha" på honom lite grann, så får vi se!!
Och så ska jag lägga en pinne tills han slutar leta efter andra.
Just det där du skrev om att det blir uttjatat har jag varit jättenoggrann med också, för han tröttnar relativt fort, så det är sällan vi kör vittringen.
Men jag ska testa med dina tips, tack så jättemycket!!! :banana: :bump: :bow: :bow:
 
Sv: Vittringsapport?!?!?

Kan Du inte gå in med en snabbare belöning!? Alltså, stå så nära honom och pinnarna att du vet vilken som är den rätta pinnen. När han droppar ner nosen och luktar till på den rätta pinnen, går Du snabbt in med en jättebelöning och så måste han snabbt komma in till dig med pinnen för att få utdelning. Vänta inte tills han luktat igenom de andra. Om han är klockren på att plocka rätt pinne under träning, skulle jag sätta lite press på honom att han måste vara snabb in till Dig annars uteblir belöningen.

Men det är bara du som vet hur han fungerar. Han kanske inte klarar av den typen av press.
 
Sv: Vittringsapport?!?!?

Tanken är god, men det är ett utav problemen jag haft. Med tanke på att vi haft sådana bekymmer med själva inlärningen, så har jag gjort så, vilket resulterat i att han tar rätt pinne, vänder sig om och tveksamt närmar sig mig... Han väntar ju på beröm!! :) Får han beröm blir han jätteglad och kommer snabbt in, men...
Jag har fått sluta ge honom beröm när han är på väg in, för han måste förstå att han måste komma in med pinnen innan han kan få en massa beröm!! För på tävling kan jag inte ge honom beröm förrän då.
Därför kan han inte få beröm förrän han kommer in, men då får han givetvis extremt mycket beröm :bump:
Så jag ska som sagt testa med det jag fick tips om innan, och så rena rama festen när han väl kommit in till mig :D
Tack för tipset ändå!!!!! :bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp