Bukefalos 28 år!

VM i dressyr 2014

Jag gillade fuxen som norskan hade! Tobajo Pik Disney hette den visst. Blir spännande när den växer på sig. I övrigt har jag och Gunilla inte samma syn på "låg i formen" och "bakom lod".. Hennes "på gränsen till bakom lod" är min "nosa sig i bringan". Menmen, inte är det jag som är proffset :)

Håller med, den var jättefin, fast galoppen hade kunnat varit bättre tycker jag. Men den var energisk och inte alls så ihopdragen som vissa andra.. Om några år så!
 
Håller med om att svenska kommentatorerna (som vanligt, men är väll samma jämnt typ) inte är så kul och ibland (rätt ofta) säger saker som får mig att vrida på mig...


@helena_hamrerk
Mån+Tis rids Grand Prix lagtävlan. 30 ekipage i topp får sedan tävla inviduellt, då rids Grand Prix Special, vilket är på onsdag.
Fredag rids Grand Prix Kur/Freestyle med top 15 ifrån GPS:en.
Alla tävlingar hålls för sig, dvs man har inte med sig poäng ifrån någon annan klass.
 
Näe, jag tyckte nog att det var lite snålt poängsatt på Scandic. Sett till startfältets övriga resultat tycker jag nog att han förtjänade lite till. Absolut inget superprogram, men stabilt, säkert och harmoniskt. Och piafferna :love:
 
@helena_hamrerk Kolla första inlägget i tråden. Där står vilka program det, vilka dagar och vilka som får rida vad. Samt tidsprogram och tv-tider:).

@holymary Tycker också PK kunde fått högre poäng. Något som drog ner var nog att han gick och öppnade munnen rätt ofta. Genom hela uppridningen tex. Det ser dock inte ut som att han är mot handen eller ens har hård kontakt mellan bett och hand utan ser mer ut som ticks med läpparna. Men det drar ner ändå.
 
Som det ser ut nu så är Jenna Högberg m Darcia på plats 24. Top 30 går vidare till GPS. Jag räknar att de dock kommer hamna på plats 30 eller under då bla H Langehanenberg, V Truppa, V Max-Theurer, A Cornelissen, S Peters, A Kasprazak, C Dujardin och Tinne är kvar, alla som brukar prestera högre och då petar ner Darcia till längre när än 30 på startlistan.

För min del så är jag nöjd med att hästen jag hejar på (mitt stos kusin) Arlando som rätt säkerligen kommer gå vidare till GPSen.

Ligger efter i att se dagens sändning.. Går för mig inte att se gårddagens sändning iefterhand (missade delar) på clipmyhorse då det står att man behöver vara premium medlem. Någon som vet vart man annars kan komma åt att se det?
 
@holymary Tycker också PK kunde fått högre poäng. Något som drog ner var nog att han gick och öppnade munnen rätt ofta. Genom hela uppridningen tex. Det ser dock inte ut som att han är mot handen eller ens har hård kontakt mellan bett och hand utan ser mer ut som ticks med läpparna. Men det drar ner ändå.

Jo, där får jag hålla med, det ser inte kul ut alls.

NU - Damon Hill!!
 
Alltså Damon Hill går och gapar han också. Ffa i sista piaffen och HL är då verkligen inte hård i kontakten.
 
Tycker PK fick snålt, ser man tex bella rose i bytena i varje så svajar hon ordentligt och ligge på bettet. Scandic blir låg men ser betydligt mer lydig och samlad ut.

I lagtävligen från liveresultatet ser det helkonstigt ut. Är det de länder där alla ryttare ridit som får tre ekipage ihopräknade medans tex Sverige bara visar de två bästa?
 
Hmm, Gunilla hängde upp sig på att Parzival gapade, men jag ycker att han hade ovanligt stängd mun? Dessutom gapade DH betydligt mer i sista piaffen. Hursom tycker jag det var en fin ritt av Adelinde och han såg inte så stark ut som han kan göra. Imoinerande att de ridit på denna nivån i SJU år!
 
Hmm, Gunilla hängde upp sig på att Parzival gapade, men jag ycker att han hade ovanligt stängd mun? Dessutom gapade DH betydligt mer i sista piaffen. Hursom tycker jag det var en fin ritt av Adelinde och han såg inte så stark ut som han kan göra. Imoinerande att de ridit på denna nivån i SJU år!
Jag håller med om Parzival. Tror aldrig jag sett honom så avspänd som idag.

Jag är inget fan av Scandic och tycker nog hans poäng var rättvisa. Han gör ju allt avspänt och korrekt men mer är det ju inte. Har inte alls samma samling, lätthet och uttrycksfullhet som många andra hästar.
 
Alltså det är svårt att inte tycka synd om den brasilianska ryttaren. Hästen var dock väldigt oren bak och det är ju märkligt att ingen reagerat på framridningen? Än igen ett bevis på att det behövs hårdare kontroll än FEI-stewards som inte vågar säga nååt på framridningen.
 
Alltså det är svårt att inte tycka synd om den brasilianska ryttaren. Hästen var dock väldigt oren bak och det är ju märkligt att ingen reagerat på framridningen? Än igen ett bevis på att det behövs hårdare kontroll än FEI-stewards som inte vågar säga nååt på framridningen.

Jag reagerade direkt!

Inte blir det väl sådär av en vrickning? Den vred ju ut hela högerbenet i varje steg.
 
Den gick klart skumt även i skritten. Hur är det, kan de stoppa ekipaget innan de har startat om de klarat veterinärbesiktningen?
 
Håller med om brazilianskan, den gick ojämnt både i skritt och trav. Ingen fråga om varför den blåstes ut, undrar vart kommentatorn tittade som inte såg det ens under repris...


Dum fråga angående utal på Jenna. Jag trodde det uttalades Je-anna (den jag känner som stavar sitt namn så uttalar det så), men kommentatorerna säger mer i stil med Scha-nna. Har Jeanna Högberg eget valt uttal på sitt namn typ, eller är det den jag känner som har anorlunda uttal på sitt namn?
 
Jag uttalar Jeanna som Schanna. Så hette en tjej i skolan så jag har antagit att det ska vara så:o. (Fö ett jättefint nman!)
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 876
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 129
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp