VM-medaljören om filmad framridning: ”Undergräver sporten”

Nederländska Dinja van Liere, som tog brons på VM i dressyr 2022, tycker det är bra att det idag finns en större transparens inom dressyren. Men när framridningen livestreamas, som under Gothenburg Horse Show, anser hon att det finns risk för att materialet används på fel sätt.
 
Spontan kommentar.
Den som inget har att dölja behöver inte oroa sig. När det finns offentliga filmer att tillgå är det lätt att visa vad som har hänt, t.ex vid en eventuell händelse som gör att hästen tillfälligt hamnar i ihopdragen form (som nämns i artikeln). Det är ju när det finns offentligt tillgängliga filmer som man kan se helheten och inte bara smygtagna korta sekvenser på tillfälligheter.
 
Spontan kommentar.
Den som inget har att dölja behöver inte oroa sig. När det finns offentliga filmer att tillgå är det lätt att visa vad som har hänt, t.ex vid en eventuell händelse som gör att hästen tillfälligt hamnar i ihopdragen form (som nämns i artikeln). Det är ju när det finns offentligt tillgängliga filmer som man kan se helheten och inte bara smygtagna korta sekvenser på tillfälligheter.
Njaej där håller jag inte med riktigt, jmf 1984, övervakning i allmänhet behöver ju de flesta oroa sig över i längden. Dock tycker jag självklart att livestreamning av tävlingar och framridning måste kunna ske. Jag protesterar bara mot det allmänna i att den som inget har att dölja inte behöver oroa sig i allmänhet. Det beror ju helt på grundpremissen när det gäller tankefriheten tex olika regimer.
 
Njaej där håller jag inte med riktigt, jmf 1984, övervakning i allmänhet behöver ju de flesta oroa sig över i längden. Dock tycker jag självklart att livestreamning av tävlingar och framridning måste kunna ske. Jag protesterar bara mot det allmänna i att den som inget har att dölja inte behöver oroa sig i allmänhet. Det beror ju helt på grundpremissen när det gäller tankefriheten tex olika regimer.
Fast nu var det streaming av framridning frågan handlar om.
 
Fast nu var det streaming av framridning frågan handlar om.
Exakt, så det skrev jag också i mitt inlägg

Dock tycker jag självklart att livestreamning av tävlingar och framridning måste kunna ske.

Det ligger väl bara i tiden i sport att folk vill se olika moment av sporten.

Jag tycker bara inte att det i allmänhet är så att den som inget har att dölja inte behöver oroa sig över saker :) Även den med rent mjöl i påsen behöver nog alltid oroa sig över övervakning. Men i en sport är det ju ett allmänintresse ändå som är viktigare.
 
"Sporten kommer att försvinna om alla bara sitter hemma bakom sin dator och tittar och kritiserar. Till slut kommer ingen längre att åka på tävling, avslutar van Liere."

Sporten kommer definitivt att försvinna om den stängs in och hemlighålls av alla de som väldigt gärna vill hemlighålla sin hästhantering, varvat med berättigade misstankar från oss åskådare om att det inte går rätt till. Och där misstankarna bekräftas gång på gång av avancerade avslöjanden och filmer i smyg.

Det är bättre att pysa ut lite missnöjesluft här och där med att tillåta en fri och öppen debatt om det som syns på t ex framridningen, än att hålla tillbaka trycket tills det blir en explosion av Helgstrand/Parra-nivå. När de redan kunnat ägna sig åt sin skit i årtionden.
 
Det man önskar är öppenhet och det skapar ett förtroende som inte uppnås i ett kontrollsamhälle.

Som hos Helgestrand, där det nu införts tv-bevakning av ridhuset för att förhindra att anställda plågar hästarna. Vad är det för verksamhet liksom? I mina ögon är det helt urspårat, det man behöver göra är att gå till grunden för varför sådant här sker och förändra där.
 
Senast ändrad:
Det man önskar är öppenhet och det skapar ett förtroende som inte uppnås i ett kontrollsamhälle.

Som hos Helgestrand, där det nu införts tv-bevakning av ridhuset för att förhindra att anställda plågar hästarna. Vad är det för verksamhet liksom? I mina ögon är det helt urspårat, det man behöver göra är att gå till grunden för varför sådant här sker och förändra där.
Ja och vad hjälper kamerabevakning av ridhuset. Hästarna kan ju få stryk på platser där det inte finns kameror.
 
Jag förstår på sätt och vis även om jag är för filmning. Men jag ser ofta folk som plockat ut stillbilder i ett mindre smickrande ögonblick och lägger ut för pajkastning. Sånt ställer ju till det för dels de som kanske oförtjänt får skit och dels riskerar det ju orsaka ännu mer hemlighetsmakeri.
 
Det man önskar är öppenhet och det skapar ett förtroende som inte uppnås i ett kontrollsamhälle.

Som hos Helgestrand, där det nu införts tv-bevakning av ridhuset för att förhindra att anställda plågar hästarna. Vad är det för verksamhet liksom? I mina ögon är det helt urspårat, det man behöver göra är att gå till grunden för varför sådant här sker och förändra där.
De hade dessutom redan TV bevakning innan pga tidigare händelser, men sa väl att de införde det. Håller med dig om att om tex en av de andra ryttarna sagt -nämen hörru sådär gör man ju inte, så hade det rimligen varit en effektivare "övervakning". Eller om hästskötarna hade haft kraft, mandat och agens i sin anställningsform så skulle de kunnat vara en stoppfunktion. Eller om såklart ryttarna inte hade haft en sannolikt oerhörd press på sig, sannolikt är det ju personer som verkligen älskar hästar och ridning och är skickliga ryttare.
 
Jag förstår på sätt och vis även om jag är för filmning. Men jag ser ofta folk som plockat ut stillbilder i ett mindre smickrande ögonblick och lägger ut för pajkastning. Sånt ställer ju till det för dels de som kanske oförtjänt får skit och dels riskerar det ju orsaka ännu mer hemlighetsmakeri.

Fast då är ju livestreamen jättebra för då.kan alla gå in och titta vad som egentligen hände.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp