Volym på varmvattenberedare i stall

Empress

Trådstartare
För er som har varmvattenberedare i era stall. Hur stor volym har ni på beredaren ? Hur många hästar är inhysta och hur mycket använder ni varmvattnet i spolspiltan ? (Alltså, hur långt räcker det?)

Vi håller på att bygga stall och frågan rörande varmvattenberedare har dykt upp.
Stallet har 5 boxar kommer inhysa 3 tävlingshästar samt ett sto med föl. Tävlingshästarna tävlas ofta samtidigt (= högt tryck på duschen innan).

Vi har förhoppningsvis 'byggt' bort den värsta leran vid att grusa upp ett stort område vid ingången till hagarna samt har 2 vinterhagar att alternera med på 1 resp. 2 hektar. (Leriga ben torde inte vara något jätteproblem)

Har även fått frågan om det skall vara varmt vatten eller ljummet. Vad har ni för tankar rörande det ?
(Vi har pannrum i stallet, vägg i vägg med duschspiltan och kan värma upp beredaren direkt via pannan isf)
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Det undrar jag med! Står och funderar på hur stor beredare jag ska sätta in...
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag har en 200 liter och den räcker till att tvätta av två stora hästar. 8 st hästars ben klarar den också av utan att ta tagit slut. Ju större desto bättre men det kostar ju mer att ha en större också. Ska du tvätta 3 hästar samtidigt så räcker inte en 200 liter utan då får du inrikta dig på en som är större. Jag vill ha riktigt varmt vatten. Vill inte ha nån risk för legionärssjuka och så kan det behövas riktigt varmt vatten till tvätt av smutsiga saker ibland. Vad har du för uppvärmning i pannan? El? Bergvärme?
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Oj.
Jag har 70 liter, och det räcker bra för mig. I och för sig är jag "själv" i stallet, men diskar en himla massa semin-utrustning halva året, och det är ing problem att spola två hela hästar, eller schamponera och sköja en häst.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Oj har du den inställd på väldigt låg temperatur ? 200 liter skall räcka till väldigt mkt mer än det du säger att din räcker till. Numera rekommenderar man 100 liters beredare till en hel familj. 100 liter räcker utan vidare att tvätta 4 hela hästar med och mer därtill eftersom varmvattnet i den aldrig har tagit slut så kan jag inte säga säkert hur många som den räcker till. Håller precis på och skall sätta dit en ny och velar mellan 30 och 70 liters då det sällan blir fler än 2 hästar som spolas ordentligt tätt inpå varandra så har en känsla av att tom 30 kan räcka och blir ju då betydligt billigare i driftskostnad.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag har en på 30 liter och den räcker inte till en hel häst. Iallafall inte om man vill skölja och skölja av med varmt vatten.
Jag brukar koppla till varmvattnet inne när jag ska tvätta hästarna men det kan man ju inte göra överallt. Jag hade valt minst 100 l iallafall.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Men har ni den på tillräckligt hög temperatur, eller är den så gammal så den är oeffektiv?
Sen spelar det säkert roll vilken blandning på vattnet man har till hästen. Jag spolar inte med varmt vatten, utan mer halvljummet. Tror inte hästar gillar att bli skållade.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

ngt att tanka pa ocksa ar en "hot water on demand" vattenvarmare. det ar en box dar kallvatten gar in och sen varms vatten upp och kommer ut i andara andan varmt. Man kan fa en modell dar den stanger av sig sjalv/ satts pa nar man oppnar varmvatten kranen. Finns pa Jula vet jag, sakert "battre" modeller pa andra VVS firmor.
Jag kopte en for koket har, och min elrakning gick ner pa en gang med flera hundra. Tidigare hade jag en 50 liters beredare (aldre) och visst hade jag varmt vatten, for varmt da temp regleraren var sonder, men det tog slut efter en disk. Den kostade inte alltfor mkt, runt 7000 som kommer att sparas in snart.
En san mojang har man ju varmvatten sa lange man vill, och behover inte oroa sig for att det tar slut nar man star dar med en halvtvattad palle.. Jo, den maste installeras av en rormokare.. tar ca 2 hr..totalt
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Vi har installerat bergvärme. Både villan och värmeutrymme i stallet skall hanteras av detta.

Vi har redan meddelat vvs-killarna att vi definitivt skall ha 'hett' vatten.
Har fortfarande inte bestämt storleken och blir lite förvirrad när så många har såpass stora erfarenheter av hur mycket en storlek på beredare räcker till.

Vilka modeller använder ni er av och hur gamla är dessa ?
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag har 30 l och det är iaf för lite. Ångrar ofta att jag inte köpte en större!! Minst det dubbla hade varit bra.
Har bara två hästar nu och jag tvättar ju aldrig båda på en gång, men det går varmt vatten till annat. Till fodret går det ganska mkt, tvätt av ben, tvätt av benskydd... Har kokhett vatten i den (när den är full). Det som är bra med att ha en mindre är iofs att den töms helt minst en gång om dagen, så vattnet blir aldrig dåligt.

Min är hyfsat ny, ca 5 år.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

ngt att tanka pa ocksa ar en "hot water on demand" vattenvarmare. det ar en box dar kallvatten gar in och sen varms vatten upp och kommer ut i andara andan varmt. Man kan fa en modell dar den stanger av sig sjalv/ satts pa nar man oppnar varmvatten kranen. Finns pa Jula vet jag, sakert "battre" modeller pa andra VVS firmor.
Jag kopte en for koket har, och min elrakning gick ner pa en gang med flera hundra. Tidigare hade jag en 50 liters beredare (aldre) och visst hade jag varmt vatten, for varmt da temp regleraren var sonder, men det tog slut efter en disk. Den kostade inte alltfor mkt, runt 7000 som kommer att sparas in snart.
En san mojang har man ju varmvatten sa lange man vill, och behover inte oroa sig for att det tar slut nar man star dar med en halvtvattad palle.. Jo, den maste installeras av en rormokare.. tar ca 2 hr..totalt

Det heter genomströmningsvärmare på svenska det du tänker på, tyvärr klarar de inte mkt mer än typ en köksvask på normal säkring, har kollat upp sådana noga då det hade varit det optimala men om de skall ge så mkt vattentryck som krävs för att kunna tex spola av shampoo på en häst så måste de ha så hög effekt att man måste ha industrisäkrat stallet och det vill jag lova kostar skjortan i fast kostnad. Vi har ändå ett 3 fas 16amp maskinuttag att använda men inte ens det kommer upp i tillräckligt tyvärr. Har testat att spola och mäta för att se om man inte skulle kunna klara sig med en sådan men tyvärr för att den skall orka med att ge ljummet vatten i ett duschmunstycke så får vattnet bara mer eller mindre sippra ut och det trycket lär inte kunna skölja bort något shampoo.
I USA finns det sådana att köpa som kopplas in gemensamt på el och en gasoltub då får man tillräckligt tryck men känns ju långt ifrån riskfritt att ha en gasoltub i stallet, satt och övervägde om man vågade ha en gasoltub på utsidan (har spolspiltan vid yttervägg) i samma veva som huset i Höör exploderade och blev helt utbränt och en blev innebränd just pga en läckande gasoltub på altanen så det avskrevs mkt fort när detta hände.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

tack for upplysning. som sagt jag har min i koket och det fungerar bra dar. har sett den i stallar men inte anvant sjalv sa vet inte hur det skulle fungera med pallar..
gasoltub (propane?) har jag inte i stallet, alldeles for farligt med lackage och dyl. som du skriver.. och jag har ju inget vatten alls i min gamla lada numera modernt stall lol.. i vinter skall det bli elektricitet dar.. woohoo, inga mer pannlampor. hade tankt dra vatten up men har for mkt berg och vill inte borja spranga lol..
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Vi har 100 liters tror jag och det räcker gott och väl till fyra hästar. Det är mest på sommaren jag har nytta av den egentligen och då tvättar jag hästarna noggrant med schampoo och det har alltid räckt gott och väl :)
Lyx med varmvatten i stallet tycker jag, förra stallet hade vi bara kallvatten :mad:
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Oj har du den inställd på väldigt låg temperatur ? 200 liter skall räcka till väldigt mkt mer än det du säger att din räcker till. Numera rekommenderar man 100 liters beredare till en hel familj. 100 liter räcker utan vidare att tvätta 4 hela hästar med och mer därtill eftersom varmvattnet i den aldrig har tagit slut så kan jag inte säga säkert hur många som den räcker till. Håller precis på och skall sätta dit en ny och velar mellan 30 och 70 liters då det sällan blir fler än 2 hästar som spolas ordentligt tätt inpå varandra så har en känsla av att tom 30 kan räcka och blir ju då betydligt billigare i driftskostnad.

Min är ställd på 65 grader och är ganska ny. Men när jag bara skruvar på varmvattenkranen kommer det ut 40-gradigt vatten för att ingen ska skållas. Att först skölja av hästen sedan schamponera och därefter skölja den noga så räcker 200 liter bara till två hästar efter varandra i mitt stall. Men så är jag väldigt noga med att skölja också.
 
Senast ändrad:
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Låter fullkomligt osannolikt, iofs så brukar man ju inte spola med 40 gradigt vatten det är väldigt varmt för hästarna så där kanske förklaringen ligger dock är verkligen frågan om vattnet verkligen håller 65 grader i beredaren, har ni kollat det ? Låter ni vattnet ligga och rinna hela tiden ?
Har som sagt inga problem alls att tvätta 4 hästar med en 100 liters direkt efter varandra använder naturligtvis ett munstycke som stänger vattnet när det inte används så det blir ju bara en spolning först sen rinner inte vattnet medans man shampoonerar och sen en avsköljning och jag är också alltid noga med avsköljningen då jag har mest skimlar och kör med blå shampoo så det gäller att skölja ordentligt. Har bra tryck i munstycket så det går ändå snabbt att skölja av. Kör dock med normalt ljummet vatten kan väl vara en 25-30 grader.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Låter fullkomligt osannolikt, iofs så brukar man ju inte spola med 40 gradigt vatten det är väldigt varmt för hästarna så där kanske förklaringen ligger dock är verkligen frågan om vattnet verkligen håller 65 grader i beredaren, har ni kollat det ? Låter ni vattnet ligga och rinna hela tiden ?
Har som sagt inga problem alls att tvätta 4 hästar med en 100 liters direkt efter varandra använder naturligtvis ett munstycke som stänger vattnet när det inte används så det blir ju bara en spolning först sen rinner inte vattnet medans man shampoonerar och sen en avsköljning och jag är också alltid noga med avsköljningen då jag har mest skimlar och kör med blå shampoo så det gäller att skölja ordentligt. Har bra tryck i munstycket så det går ändå snabbt att skölja av. Kör dock med normalt ljummet vatten kan väl vara en 25-30 grader.

Japp, det är uppmätt 65 grader. Jag har givetvis på kallvatten när jag spolar hästarna men jag spolar dem nog med varmare vatten är du. 30-35 grader kan jag nog uppskatta det till. Trycket är inte hårt. Så där går nog en hel del vatten för att jag låter vattnet rinna över hästarna.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Har stall för tre hästar. Vi har haft en varmvattenberedare på 30 Liter förut. Varmvattnet har aldrig tagit slut. Det har känts lagom för det stallet. När den gick sönder för ett par år sedan blev det en på 50 liter, för att det var en sån jag hittade till bra pris.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Min är ställd på 65 grader och är ganska ny. Men när jag bara skruvar på varmvattenkranen kommer det ut 40-gradigt vatten för att ingen ska skållas. Att först skölja av hästen sedan schamponera och därefter skölja den noga så räcker 200 liter bara till två hästar efter varandra i mitt stall. Men så är jag väldigt noga med att skölja också.

Va?? 200 liter? vår 30 liters beredare räckte till när vi tvättade två hästar. Då var det nog någon halvtimme emellan, men varmvattnet räckte och vi sköljer också noga. 200 liter låter helt galet. Är du säker på att det stämmer?
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag har en på 30 liter och den räcker inte till en hel häst. Iallafall inte om man vill skölja och skölja av med varmt vatten.
Jag brukar koppla till varmvattnet inne när jag ska tvätta hästarna men det kan man ju inte göra överallt. Jag hade valt minst 100 l iallafall.

Va?? Vår 30 liters räckte till att tvätta två hästar. (och till allt annat) Och vi sköljer inte hästarna i kallt vatten. Varmvattnet har aldrig tagit slut i den.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Vi har 200 liters beredare i stall med 10 hästar. Enda gången det har tagit slut är när vi tvättat och schampoonerat 4 hästar direkt efter varandra, utan uppehåll. Gamla rekommendationerna från Boverket var 25 liter per person plus 25 liter extra i bostäder, dvs 125 liter till en familj på 4 personer. Numera säger man bara att det ska vara tillräckligt...
 

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Challe99
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 470
Senast: Gullan86
·
Hästmänniskan Ja, nu var det dags igen, en intressant gård har dykt upp till försäljning... Visserligen något dyr med tanke på renoveringsbehoven, men...
Svar
9
· Visningar
9 714
Senast: BeastieBabe
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 175
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp